حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد با رای اکثریت اعضا اخراج شد

در روز چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱، رای‌گیری درباره ابقاء یا حذف حکومت ایران از کمیسیون مقام زن بود و بعد از بحث‌های گسترده سرانجام رژیم ایران با رای ا کثریت اعضای کمیسیون مقام زن از آن اخراج شد. براساس رای گیری نهایی رژیم ایران با ۲۹ رای موافق در مقابل ۸ رای موافق و ۱۶ رای ممتنع از این کمیسیون اخراج  شد.

نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای تصمیم‌گیری در خصوص اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل امروز برگزار شد

قطعنامه‌ای از سوی آمریکا با هدف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد به دلیل سرکوب سیستماتیک زنان در ایران از جمله در جریان خیزش سراسری ارائه شده است که در نشست روز چهارشنبه ۲۳ آذر، به رای گذاشته شد.

در این نشست، نماینده آمریکا در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه تهیه‌شده برای اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را قرائت کرد.

او گفت: «قطعنامه تهیه‌ شده برای اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل پاسخ به صداهای جامعه مدنی در ایران و فعالان مدنی ایرانی در سراسر جهان است و پیامدهای جهانی خواهد داشت».

پیشینه اخراج

پس از شروع قیام سراسری اخیر به دلیل قتل مهسا امینی، زن جوان ایرانی در بازداشت «گشت ارشاد» حکومت ایران و متعاقب آن سرکوب وحشیانه‌ی زنان و دختران ایرانی در کنار سایر اقشار مردم ایران، زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه برخی از کشورها خواهان حذف حکومت ایران از کمیسیون مقام زن شدند.

کاملا هریس، معاون اول جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در روز ۱۱ آبان ۱۴۰۱، با انتشار بیانیه‌یی از تلاش کشورش برای اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن خبر داد و افزود که دلیل این امر، نقض حقوق زنان توسط حکومت ایران و سرکوب وحشیانه‌ی معترضان در ایران می‌باشد.

تشکیل جلسه حذف یا ابقاء در روز ۲۳ آذر

تصمیم گیری در مورد حذف یا ابقاء حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد بر عهده شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌باشد که از ۵۴ عضو تشکیل شده است.[حکومت ایران در آستانه اخراج از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل]

با تصویب قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده در نشست روز چهارشنبه،حکومت ایران بلافاصله از کمیسیون مقام زن سازمان ملل برای ادامه دوره‌ی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ حذف شد.

شایان ذکر است اعضای کمیسیون مقام زن، هر ساله در ماه مارس تشکیل جلسه داده و در آن اهدافی چون برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان را ترویج می‌نمایند.

بنا بر اطلاعاتی که برخی دیپلمات‌های غربی در اختیار رویترز قرار داده‌اند ایالات متحده شاهد حمایت روزافزون و فزاینده‌یی برای حذف نام حکومت ایران از کمیسیون وضعیت زن می‌باشد.

با این حال برخی منابع نیز اعلام کردند که برخی از کشورها ممکن است از رای‌گیری پیرامون قطعنامه‌ی ارائه شده توسط آمریکا در این روز خودداری به عمل آورند.

مخالفت برخی از کشورهای هم‌پیمان حکومت ایران با قطعنامه آمریکا

همپیمانان حکومت ایران و برخی کشورهای ناقض حقوق بشر شامل  ۱۷ کشور جهان در روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱، با انتشار نامه‌یی به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، خواهان ابقاء حکومت ایران در کمیسیون مقام زن شدند اما نکته حائز اهمیت این است که از این میان و از میان امضاءکنندگان این نامه، تنها ۵ نفر عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل هستند و حق رای در جلسه مزبور را دارند.

با این حال علاوه بر استقبال کشورهای غربی، در داخل ایران نیز موضوع احتمال حذف حکومت ایران از کمیسیون وضعیت زن با استقبال گسترده‌یی مواجه شده است.

شایان ذکر است حکومت ایران از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی دوره ۴ ساله‌ی عضویت در این کمیسیون را شروع کرده، اما از ابتدای عضویت حکومت ایران در این مقام، مخالفت‌های گسترده‌یی در سطح بین‌المللی در این باره صورت پذیرفت اما با شروع اعتراضات اخیر از پایان شهریور ماه سال جاری، بر میزان این مخالفت‌ها چه در داخل ایران و چه در میان مقامات کشورهای غربی افزوده شد.

تاکید ند پرایس بر اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن

پیش از این و در روز ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر تعهد آمریکا بر اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن اعلام کرد این موضوع به اوایل ماه گذشته برمی‌گردد زمانی که کامالا هریس،  معاون اول رئیس جمهوری قصد ما را برای همکاری با شرکایمان در سراسر جهان برای اخراج ایران از کمیسیون وضعیت زنان مطرح ساخت.

پرایس همچنین افزود ما متعهد به اخراج حکومت ایران از این کمیسیون هستیم زیرا به بیان ساده کار درستی است کار شایسته‌یی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)