اعدام محسن شکاری و واکنش‌های بی سابقه‌ی جهانی، بن‌بست خامنه‌ای

به دنبال اعدام محسن شکاری، معترض ایرانی که در بامداد روز پنجشنبه ‍۱۷ آذر ۱۴۰۱، به دار آویخته شد مردم ایران و به تبع آن کشورهای غربی و مجامع حقوق بشری، در اقداماتی تقریبا بی‌سابقه، این اعدام را محکوم کرده و برخی کشورهای غربی بلافاصله تحریم‌های حقوق بشری علیه برخی سران حکومت ایران و ارگان‌های سرکوب اعمال کردند.

اعتراضات سراسری که رفته رفته به پایان سومین ماه خود نزدیک می‌شود، با هر افت و خیزی ادامه داشته و در روزهای اخیر، شهرهای مختلف ایران شاهد خیزش انقلابی مردم ایران بوده و هست.

در این بین یکی از راهکارهای جنایتکارانه‌ که حکومت خامنه‌ای برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و معترضان برگزیده است، استفاده از حربه اعدام بوده و هست که حکومت ایران سابقه‌یی طولانی در آن دارد.

در هفته‌های اخیر صدور احکام «محاربه» و اعدام برای معترضان دستگیر شده به بهانه‌های واهی، نگرانی‌های جدی و گسترده‌یی را در سطح جهانی به همراه داشته است.

محسن شکاری اولین قربانی اعدام در اعتراضات اخیر

در اولین نمونه از این سری اقدامات جنایتکارانه، قضائیه خامنه‌ای در بامداد پنجشنبه ۱۷ آذر، محسن شکاری از معترضان دستگیر شده در جریان قیام سراسری مردم ایران را اعدام کرد. [اعدام محسن شکاری جهان را خشمگین و شوکه کرده است!]

خبر اعدام شکاری واکنش‌های گسترده و بی‌سابقه‌یی را چه در بین معترضان و مردم ایران و چه در صحنه بین‌المللی برای حکومت خامنه‌ای در پی داشت.

این واکنش‌ها تنها به اظهار نگرانی خلاصه نشد و برخی کشورهای غربی بلافاصله، تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات حکومت ایران و نهادهای سرکوب آن اعمال کردند.

از جمله دولت کانادا در روز جمعه ۱۸ آذر اعلام کرد که ۲۲ نفر از مقامات حکومت ایران و ۹ ارگان را مورد تحریم قرار داده است.

دولت کانادا قوه قضائیه‌ی حکومت ایران، سازمان زندان‌ها، نیروهای پلیس حکومت ایران، ۲۲ عضو ارشد قوه قضائیه، دستیاران ارشد خامنه‌ای و برخی رسانه‌های حکومتی ایران را ذیل تحریم‌های حقوق بشری قرار داد.

شایان ذکر است تحریم‌های دولت کانادا به دلیل اعدام شکاری توسط حکومت ایران، در آستانه روز ۱۹ آذر، روز جهانی حقوق بشر اعمال شده است.

بیانیه مشترک آمریکا و کانادا پس از اعدام محسن شکاری

دولت کانادا پس از اعمال تحریم‌ها علیه مقامات حکومت ایران، در بیانیه‌یی مشترک با آمریکا «اقدامات خشونت‌آمیز و وحشیانه‌ی» حکومت ایران علیه معترضان را محکوم کرد.

بیانیه مشترک کانادا و آمریکا می‌افزاید «ما اقدامات تحریمی هماهنگی را علیه مقامات ایرانی مرتبط با نقض حقوق ‌بشر انجام داده‌ایم، از جمله تحریم کسانی که مرتکب بخشی از سرکوب وحشیانه مداوم، با هدف انکار حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی مردم ایران شده‌اند. تحریم‌های ما در حالی اعمال می‌شوند که سران حکومت ایران، بدون اغماض به اعمال خشونت علیه مردم خود ادامه می‌دهند. بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی صدها معترض مسالمت‌آمیز از جمله ده‌ها کودک را کشته‌اند و هزاران ایرانی را به‌طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند تا مردم ایران را ساکت کنند.»

اعمال تحریم‌های حقوق بشری انگلیس و آمریکا پس از اعدام محسن شکاری

همچنین در اقدامی دیگر، انگلستان، خبر تحریم‌های اعمال شده، علیه ۱۰ تن از مقامات حکومت ایران را رسانه‌یی کرد.

رویترز در این زمینه نوشت وزارت‌ خارجه انگلستان، در روز ۱۸ آذر طی اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد به‌ خاطر نقض گسترده «حقوق بشر» در ایران، ۱۰مقام حکومت ایران را در فهرست تحریمی‌ها قرار داده است.

بنا بر اطلاعیه وزارت‌ خارجه انگلستان این افراد در ارتباط با سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه هستند.

افراد تحریم‌شده توسط انگلستان عبارتند از: الله‌کرم عزیزی، سرپرست زندان گوهر دشت البرز، ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ «دادگاه» انقلاب تهران، علی مظلوم، رئیس شعبه ۲۹ «دادگاه» انقلاب تهران، محمدرضا عموزاد، رئیس شعبه ۲۸ «دادگاه» انقلاب تهران، علی القاصی‌مهر، دادستان کل «دادگاه» انقلاب تهران، علی چهارمحالی، رئیس سابق زندان اوین، غلامرضا ضیایی، رئیس سابق زندان اوین، حسن بابایی، قاضی سابق «دادگاه» انقلاب تهران، مصطفی محبی، رئیس سابق سازمان زندان‌های استان تهران و موسی غضنفرآبادی، رئیس سابق «دادگاه» انقلاب تهران.

دولت آمریکا نیز اعلام کرد که علاوه بر تحریم‌های پیشین، ۳ تن از مقامات ارشد حکومت ایران را تحت تحریم‌ها قرار داده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا هم زمان با اعدام محسن شکاری

در همین حال اتحادیه اروپا نیز ۲۹ شخص و ۳ نهاد حکومت ایران را تحریم کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل «استفاده از زور در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز» تحریم‌هایی را علیه ۲۹ شخص و ۳ سازمان اعمال کرده است.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌یی عنوان کرد که ما از حق مردم ایران برای اعتراض مسالمت‌آمیز ‌و ابراز آزاد خواسته‌هایشان حمایت می‌کنیم.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، احمد وحیدی و تعدادی از اعضای رده بالای سپاه پاسداران و  ۴ نفر از اشخاصی که در دستگیری مهسا امینی دست داشتند در لیست تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفته‌اند.

همچنین آن‌کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در روز ۱۷ آذر، به خبرنگاران گفت «وزیران خارجه اتحادیه اروپا بسته جدید تحریم‌ها، علیه افراد و نهادهای سرکوب‌گر اعتراضات مردمی در ایران و نهادهایی را که در ارسال پهپاد به روسیه نقش داشته‌اند، به بحث و بررسی خواهند گذاشت.»

در همین حال ۲ منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند که انتظار می‌رود بسته‌ی جدید تحریم‌ها در روز دوشنبه آینده تایید و اعمال شود.

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است که بسته تحریمی جدید، ۲۱ فرد و یک نهاد حکومت ایران به خاطر سرکوب اعتراضات را هدف قرار می‌دهد و شامل ۱۰ پیشنهاد تحریمی در رابطه با موضوع ارسال پهپادها به روسیه برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین است.

محکومیت حکومت خامنه‌ای به دلیل اعدام محسن شکاری

علاوه بر اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه مقامات و ارگان‌‌های حکومت ایران که شرح آن گذشت، بسیاری از مقامات ارشد کشورهای غربی و همچنین سازمان‌های حقوق بشری، اعدام محسن شکاری توسط قضائیه خامنه‌ای را محکوم کردند.

اعمال تحریم‌ها و محکومیت‌ها علیه حکومت خامنه‌ای، در یک بازه زمانی کوتاه پس از اعدام شکاری، نشان‌گر این واقعیت است که حکومت خامنه‌ای به جای فرار از بن‌بست و اعتراضات سراسری، بیشتر و بیشتر غرق در بحران و محکومیت‌های بین‌المللی شده است که در هم‌پوشانی با اقدامات اعتراضی در داخل ایران و از جانب مردم ایران می‌تواند خامنه‌ای و حکومتش را در بحران غرق کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)