استارباکس از زمان تشکیل اولین کافه عضو اتحادیه در سال گذشته، کمپینی بی وقفه را برای نابودی اتحادیه انجام داده است. اما اگر ۱۱۴ کافه ای که دیروز شاهد اعتصاب باریستاهای آن ها به مناسبت سالروز فنجان قرمز بودیم، در راستای پیوستن به اتحادیه باشند، شرکت به این زودی ها پیروز نخواهد شد.

پس از تحمل ماه‌ها حملات ضد اتحادیه‌ها و توقف در چانه‌زنی، اتحایه کارگران استارباکس (SBWU)  دیروز تلاش کرد تا صحنه را از استارباکس بازپس گیرد. باریستاها اعتصابی یک روزه – “شورش فنجان سرخ” – را در ۱۱۴ فروشگاه در سراسر کشور برگزار کردند.

اتحایه کارگران استارباکس، این شرکت را در روزی هدف قرار داد که این شرکت سالانه فنجان های قرمز رایگان را به مشتریان هدیه می دهد. نزدیک به دو هزار باریستا که زیر چتر اتحادیه بین‌المللی کارکنان خدمات (SEIU) سازمان‌دهی می‌شوند، فنجان های قرمز حاوی پیام اتحادیه خود را در خطوط اعتراض در سراسر کشور اهدا کردند.

کارگران استارباکس در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا اعتصاب کردند. (جاستین سالیوان / گتی ایماژ)

SBWU همچنین ازسوی کمپین همبستگی‌ای که همزمان توسط Unite، دومین اتحادیه بزرگ بریتانیا، راه اندازی شده حمایت شد که اکنون در تلاش است تا باریستاها را در آن کشور سازماندهی کند. کارگران استارباکس در شیلی، برزیل، آلمان، صربستان، بلژیک و اسپانیا نیز درگیر اقدامات همبستگی بودند.

در نه ماه گذشته، SBWU می‌گوید: استارباکس عمداً نیروهای کار را در فروشگاه‌ها کاهش داده است، ساعات کار کارگران را به‌طور یک‌طرفه کاهش داده، بیش از صد و پنجاه حامی اتحادیه‌ها را اخراج کرده است، به‌طور انتخابی مزایا و افزایش‌هایی را برای فروشگاه‌های غیر عضو اتحادیه فراهم کرده، مدیران متخاصم را در فروشگاه‌های عضو اتحادیه منصوب کرده است، و در یک مورد، کارگران را به دلیل حرکت اعتراضی به سوی رئیس متهم به آدم ربایی و تعرض کرد. این شرکت همچنین هیئت ملی روابط کار (NLRB) را به تبانی با اتحادیه متهم کرد.

اخیراً، شرکت از ارائه گزارش بازرسی به کارگران در Reserve Roastery در شهر نیویورک خودداری کرد. گزارشی که نشان می‌داد فروشگاه آنها عاری از ساس و کپک است، زیرا ظاهراً هر دو مورد در فروشگاه دیده شده بودند و پس از آن یک چهارم کارکنان به اعتصاب نامحدود دست زدند.

کایلا کلی، باریستای بوستون، می گوید: «[آنها می خواهند] زندگی ما را کاملاً فلاکت بار کنند و از رأی دادن به اتحادیه پشیمان نمایند [در حالی که] روند قرارداد را به تأخیر انداختند و متوقف کردند.

به نظر می‌رسد استارباکس ماه‌ها از چانه‌زنی با فروشگاه‌هایی که در انتخابات رای به اتحادیه‌ها پیروز شده‌اند خودداری می‌کند، در حالی که چانه‌زنی با آن ها از نظر قانونی الزامی است. اکنون که شرکت در حال مذاکره با بسیاری از فروشگاه‌ها است، نمایندگان استارباکس تقریباً بلافاصله اکثر جلسات را به این دلیل که اعضای SBWU از طریق برنامه مجازی زوم به آن ملحق شده‌اند، کنار گذاشته‌اند. پیش از این، شرکت با روند چانه زنی از طریق برنامه رتباطی زوم موافقت کرده بود، اما به نظر می رسد که وقتی SBWU از جلسات برای جذب اعضای دیگر واحدهای چانه زنی استفاده کرد، دچار سردرگمی شد. هر فروشگاه استارباکس که عضو اتحادیه شده است، واحد چانه زنی خودش را دارد.

کلی می‌گوید: «هدف [آن‌ها] این است که به این کار ادامه دهند تا زمانی که به نقطه پایانی سال برسند و شروع به عدم تأیید اتحادیه کنند،» ارزیابی‌ای که کارگران اتحادیه تأیید کردند.

اگر ۳۰ درصد از کارگران در یک واحد چانه زنی از NLRB تقاضای عدم تایید کنند، رأی گیری برای حذف اتحادیه موجود به عنوان نماینده در آن فروشگاه برگزار می شود. اتحادیه برای باقی ماندن نماینده کارگران باید اکثریت آرا را کسب کند.

در حالی که باریستاها در بیش از دویست و پنجاه فروشگاه تحت مدیریت شرکت برنده انتخابات شده‌اند، تلاش هماهنگ برای بی اعتبار کردن آنها، SBWU را مجبور می کند تا آن آرا را دوباره به دست آورد و اساساً کمپین را به سنگرهای خود برگرداند.

نکته جالب برای استارباکس این است که NLRB دادخواست های صدور گواهینامه را ظرف یک سال پس از تایید اولیه اتحادیه ممنوع می کند. اما چنین کمپین ضد سازماندهی می تواند نسبتاً زود آغاز شود – اولین اتحادیه SBWU، فروشگاه Elmwood Avenue در بوفالو، در ۱۷ دسامبر سال گذشته گواهی نامه دریافت کرد. ده‌ها نفر دیگر به زودی به دنبال آن رفتند و زمان کمتری برای اتحادیه صرف کردند.

استارباکس در حال حاضر موفق شده است به طور قابل توجهی پرونده‌های اتحادیه های جدید را از زمان هجوم اولیه آغاز ثابت نگه دارد، اگرچه اتحادیه اخیراً افزایش جزئی داشته است. در نتیجه، اگر استارباکس در کمپین تضعیف روحیه کارگران اتحادیه و بیرون راندن حامیان قوی SBWU، و سپس اجرای کمپین‌های صدور گواهینامه موفق باشد، می‌تواند لطمه‌ای به SBWU به عنوان یک حضور در سطح ملی وارد کند یا حتی آن را به کلی حذف کند.

اما همه اینها به استارباکس بستگی ندارد. SBWU در حال برنامه ریزی یک تجمع هماهنگ در چند شهر در ۹ دسامبر، اولین سالگرد رأی گیری در Elmwood است.

در سطح ملی، شبکه باریستاها و اتحادیه اصلی آن تا کنون عمدتاً به طرح بیش از چهارصد اتهام مربوط به کار ناعادلانه علیه استارباکس در NLRB متکی بوده‌اند. کار قانونی نتایجی را به همراه داشته است: NLRB بیش از سی و شش شکایت علیه استارباکس صادر کرده است که یکی از آنها پس از دستور یک قاضی فدرال به استخدام مجدد باریستاهای اخراج شده “ممفیس ۷” منجر شد.

چند روز پیش، به عنوان بخشی از تلاش برای استخدام مجدد هانا ویتبک، باریستا Ann Arbor، منطقه میشیگان، NLRB به دادگاه فدرال درخواست صدور حکم توقف سراسری در کشور داد. این حکم می تواند استارباکس را ملزم کند که اخراج کارگران را به دلیل حمایت از اتحادیه متوقف کند.

اما چنین تلاش‌هایی به کندی انجام می‌شوند و از دید عموم خارج می‌شوند، در حالی که اقداماتی مانند شورش فنجان قرمز به کارگران اجازه می‌دهد تا به طور عمومی شرکت را تحت فشار قرار دهند. علاوه بر این، NLRB یک نهاد اداری است که خودش نمی‌تواند جریمه‌هایی را علیه استارباکس اعمال کند و برای انجام این کار به سیستم قضایی متکی است.

در نتیجه، دیروز بازگشتی به دادگاه افکار عمومی برای SBWU بود. کلی می‌گوید: «[ما می‌خواهیم] با مشتریان خود صحبت کنیم [و] نمی‌توانیم صادقانه‌ترین گفتگوها را درباره محل کار خود [در حین کار] داشته باشیم.

فعلاً نتیجه همین تلاش ها نامشخص است. این امکان وجود دارد که استارباکس بتواند در یک سال آینده موفق شود اتحادیه را از بین ببرد. اما شورش فنجان سرخ دیروز نشان داد که اگر این شرکت برای تحقق این هدف خود تلاش کند، تحقق آن بدون مبارزه اتفاق نخواهد افتاد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)