مقامات قضاییه جمهوری اسلامی از صدور کیفرخواست برای ۱۶۸۰ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف خبر دادند.

کانون حقوق بشر ایران ۲۲ آبان ۱۴۰۱؛ بر اساس گزارشات علنی منتشر شده توسط رسانه های حکومتی، مقامات قضاییه اقدام به صدور کیفرخواست برای ۱۶۸۰ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهرهای هرمزگان، اصفهان، کرج، تهران، کردستان و قزوین کرده اند. قطعا این روند در سایر شهرها نیز در جریان است و تعداد حقیقی از این رقم بسا بیشتر است.

۱- مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در تهران از صدور ۱۰۲۴ مورد کیفرخواست برای معترضان بازداشت شده در تهران خبر داده و گفت جمهوری اسلامی در نتیجه این اقدامات تصمیماتی خواهد گرفت که باعث عبرت گیری و بازدارندگی متهمان بشود. ستایشی گفت: «در شهرستان‌های استان تهران از جمله اسلامشهر، دماوند، پردیس و ورامین یک شعبه “دادگاه انقلاب” اختصاص داده شده است.»

۳- رئیس کل دادگستری استان البرز از صدور کیفرخواست برای ۱۱ شهروند از جمله یک زن که در جریان اعتراضات در روز ۱۲ آبان در محدوده کمالشهر کرج بازداشت شده اند خبر داد. این بازداشت شدگان با پرونده قتل یک بسیجی بنام روح الله عجمیان با اتهام «افساد فی الارض» مواجه شده اند.

برخی از اتهامات وارد شده به این شهروندان عبارت است از : «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و حمله به نیروهای بسیج و فراجا»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شعاردادن، نشر و بازنشر محتوای مجرمانه در فضای مجازی».

۳- رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور کیفرخواست برای ۱۶۴ نفر از متهمان اعتراضات سراسری خبر داد. اتهامات وارد شده به این افراد از جمله: «اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد اخلال در امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، اغتشاش و تحریک موثر به قتل» می باشد.

۴- رئیس کل دادگستری اصفهان اسدالله جعفری از صدور ۳۱۶ فقره کیفرخواست برای بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در این استان خبر داد و گفت با اختصاص شعب و قضات ویژه تاکنون ۱۲ پرونده رسیدگی و منتهی به صدور حکم شده است.

۵- حسین رجبی دادستان عمومی و انقلاب قزوین از صدور کیفرخواست برای ۵۵ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری خبر داده و گفته بود پرونده قضاییه این افراد با تعیین ۸ شعبه ویژه و به قید فوریت در حال رسیدگی است.

شایان ذکر است پیشتر نیز جلسات دادگاه برای متهمان دیگری از اعتراضات سراسری برگزار شده و گزارش آن منتشر شده بود:

جلسه دادگاه منوچهر مهمان نواز از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای ۶ تن از معترضان بازداشت شده در تهران

ماهان صدرات مدنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری با اتهام محاربه مواجه شد

خطر اعدام قریب الوقوع توحید درویشی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری

برگزاری جلسه دادگاه فائزه براهویی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری و صدور حکم بدوی

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون نزدیک به دو ماه است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۳۶۹نفر از جمله ۵۴کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)