خروج سرمایه از بورس، آیا پایان حکومت ایران نزدیک است؟

در روزهای اخیر خبرهای فراوانی پیرامون خروج سرمایه از بورس در ایران منتشر شده است، آیا با توجه به ادامه قیام سراسری مردم ایران در بیش از ۱.۵ ماه گذشته، خروج سرمایه از بورس تهران را می‌توان به عنوان نشانه‌یی از نزدیک‌شدن به پایان حکومت ایران دانست؟

قیام سراسری مردم ایران که از روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به قتل مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» حکومت ایران شروع شده است شهریور و مهر را به پایان رسانده و اکنون دهه اول ماه آبان را نیز سپری کرده است.

به رغم تمامی دعاوی و ادعاهایی که سران حکومت ایران و مقامات نظامی و امنیتی خامنه‌ای در این مدت بدان اقدام ورزیده‌اند، اعتراضات نه به خاموشی گراییده و نه حتی کم‌سو شده است.

هم زمان و به موازات استمرار قیام سراسری مردم ایران، خبرهایی در رسانه‌های داخلی، خارجی یا بعضا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که در صورت صحت و سقم، جای تامل دارد.

از جمله این خبرها می‌توان به اظهارات یک نماینده مجلس عوام انگلیس در مورد تلاش سران تراز اول حکومت ایران برای اخذ پاسپورت انگلیسی و هم چنین خبرهای مربوط به خروج خانواده‌های مقامات حکومت ایران با پروازهای چارتر از فرودگاه خمینی اشاره کرد.

هر چند در مورد این اخبار، سیاست حکومت ایران و سران آن انکار بود اما هم زمانی این اخبار با برخی خبرهای دیگر از جمله خبرهای اقتصادی در داخل ایران، حکایت از آن دارد که گمانه‌زنی‌ها در مورد اقدام یا تصمیم به خروج برخی مقامات حکومت ایران می‌تواند صحت داشته باشد.

از جمله این موارد می‌توان به خروج سرمایه از بورس تهران در روزهای اخیر اشاره کرد.

خروج سرمایه از بورس تهران و رکورد‌زنی قیمت دلار

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های حکومت ایران در روزهای اخیر منتشر کرده‌‌اند طی ۱۰ روز گذشته ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خروج سرمایه از بورس تهران صورت پذیرفته است که میزان خروجی روزانه از بورس ۳۶۵ میلیارد تومان می‌باشد.

این در حالی است که در ۶ ماهه نخست سال جاری خروج سرمایه از بورس برابر ۲۵ هزار میلیارد تومان با متوسط روزانه ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است.

با مقایسه این ارقام روشنی می‌توان فهمید که پس از شروع قیام سراسری در ایران روند خروج سرمایه از بورس رشدی ۲.۵ برابری داشته است.

همچنین اخبار منتشره در روزنامه‌های حکومتی و همچنین اظهار نظر برخی کارشناسان اقتصادی در حکومت ایران،‌ در ۲۱ روز منتهی به منتهی به ۹ آبان ۱۴۰۱، حاکی از آن است که ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول از سوی افراد حقیقی از بورس تهران خارج شده است.

انتقال سرمایه‌های خارج شده از بورس به خارج از کشور

در حالی که در سال‌‌های گذشته و وقتی که مردم بازار بورس  را متلاطم می‌دیدند سرمایه‌ی خود را از بورس خارج کرده و در بازارهای موازی چون طلا و ارز سرمایه‌گذاری می‌کردند اما برخی صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که خروج سرمایه از بورس در حال حاضر دیگر در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری نمی‌شود و راهی خارج از مرزهای کشور می‌شود.

در همین زمینه رئیس اتاق بازرگانی تهران در روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد در ۴ سال اخیر، ۴۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

وی افزود اما به نظر می‌رسد رقم واقعی خروج سرمایه از کشور بیش از این رقم باشد چرا که قسمت قابل توجهی از اقتصاد ایران به صورت «زیرزمینی» می‌باشد.

پیش از آن نیز مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی حکومت ایران در اظهاراتی اعلام کرده بود که بر اساس آمارهای غیر رسمی، در سال حدود ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور وجود دارد و نگه‌داری سرمایه در داخل ایران منفی هشت میلیارد دلار در سال می‌باشد.

بیان احتمالات از سوی خبرگزاری‌های خارجی در مورد خروج سرمایه از بورس در ایران

رادیو بین المللی فرانسه (فرانس انفو) اخیرا طی خبری اعلام کرد که مقامات آلمان به این ارزیابی رسیده که حکومت ایران می‌تواند در هفته‌های آینده سقوط کند. [آلمان به این ارزیابی رسیده که حکومت ایران در هفته‌های آینده می‌تواند سقوط کند!]

این رادیو همچنین افزود رهبران آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که بازیگران قدرت در ایران نمی‌توانند در مقابل موج نوزایی که با خیزش جاری در این کشور آغاز شده مقاومت کنند و ریزش اخیر بورس، میزان فرار سرمایه صاحبان قدرت و بی‌اعتمادی حکومت ایران نسبت به آینده خود را نشان داد.

بدین ترتیب در میان یکی از احتمالات برای روزهای پرتلاطم اخیر می‌توان این گزینه را عنوان ساخت که خبرهای احتمالی خروج برخی مقامات حکومت ایران به همراه خروج از سرمایه از ایران، می‌تواند  نویدگر این واقعیت باشد که  حکومت‌گران در ولایت فقیه به این نتیجه رسیده‌اند که به زودی باید به پایان خود سلام کنند و پایان حکومت ایران نزدیک است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)