تقاطع: یک قاضی دادگاه فدرال در ایالات متحده امریکا، دستور ضبط و فروش یک آسمان‌خراش ۳۶ طبقه‌ متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا در منطقه‌ی منهتن نیویورک را صادر کرد.

به گزارش روز دوشنبه (۲۵ شهریور-۱۶ سپتامبر) خبرگزاری رویترز، قاضی کاترین فارِست، بنیاد علوی و شرکت آسا را به عنوان مالکان اصلی این آسمان‌خراش، به دلیل «نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران» و «پول‌شویی به نفع جمهوری اسلامی» مجرم دانسته و حکم فروش و مصادره آن را صادر کرده است. بر اساس این حکم همه‌ی حساب‌های بانکی این دو موسسه نیز مصادره شده‌اند.

قاضی دادگاه فدرال نیویورک با اشاره به «تلاش‌های آگاهانه بنیاد علوی» برای کمک به جمهوری اسلامی در حکم صادره نوشته است: «شرکت آسا هم‌چون پوششی برای مبادلات مالی با بانک ملی ایران محسوب می‌شد و مدارک غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد این شرکت در اختیار بانک ملی ایران قرار دارد.»

در واکنش، بنیاد علوی روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای حکم دادگاه فدرال نیویورک را «ناامید کننده» دانست و اعلام کرد که «فرصت دفاع در برابر اتهامات دولت آمریکا به این بنیاد داده نشده است». این بنیاد، هم‌چنین از تصمیم خود برای ارائه درخواست دادگاه تجدیدنظر و ارائه ادله‌های خود در این دادگاه خبر داده است.

بنیاد علوی، پیش‌تر، در دفاعیات خود از همکاری سایر سهام‌داران این ساختمان با دولت ایران طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ اظهار بی‌اطلاعی کرده بود اما قاضی دادگاه، این اظهارات را نوعی «فراموشی جمعی» و «غیرقابل باور» خوانده است.

به گفته برت بهارارا، دادستان نیویورک، قرار است پول حاصل از فروش این آسمان خراش گران‌قیمت را به شاکیان خصوصی حکومت ایران یعنی افرادی که به خاطر عملیات تروریستی منتسب به جمهوری اسلامی تقاضای خسارت کرده‌اند، داده شود.

دادستان نیویورک پیش از این مالکان این ساختمان گران‌قیمت را متهم کرده بود که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷، تقریبا ۴۰ میلیون دلار درآمد حاصل از اجاره دفا‌تر موجود در این آسمان‌خراش را به حساب بانک ملی و دولت ایران واریز کرده‌اند.

وی در در دادخواست خود در سال ۲۰۰۸ تاکید کرده بود که ۶۰ درصد از آسمان‌خراش شماره ۶۵۰ در خیابان پنجم منهتن نیویورک، متعلق به “بنیاد علوی” است و این بنیاد در همکاری با برخی مالکان کوچک‌تر این آسمانخراش، از جمله یک شرکت صوری متعلق به بانک ملی ایران موسوم به “شرکت آسا” (ASSA) «مبادلات مالی ناقض تحریم‌های امریکا علیه ایران» انجام می‌دهند و «منافع تهران را پیگیری می‌کنند».

او علاوه بر مصادره این آسمان‌خراش درخواست کرده بود که حساب‌های بانکی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، چهار مسجد شیعه در نیویورک، مریلند، کالیفرنیا و هیوستون، و مراکز اسلامی این بنیاد در مریلند، ویرجینیا، کالیفرنیا و تکزاس نیز مصادره و ضبط شوند.

چندی بعد، پلیس فدرال امریکا (اف. بی. آی) در آذرماه ۱۳۸۷ (دسامبر ۲۰۰۸) اعلام کرد که فرشید جاهدی، رییس بنیاد علوی را که قصد داشته مدارک مربوط به این پرونده را نابود کند، بازداشت کرده است. آقای جاهدی در دی ماه ۱۳۸۸ (دسامبر ۲۰۰۹) این اتهام را در دادگاه پذیرفت و سرانجام به سه سال زندان و پرداخت ۳۰۰۰ دلار محکوم شد.

گفتنی است این آسمان‌خراش ۳۶ طبقه در زمان محمدرضا شاه توسط “بنیاد پهلوی” خریداری شده بود. بنیاد پهلوی بعد از انقلاب ۵۷ به “بنیاد علوی” تغییر نام پیدا کرد و فعالیت خود را به عنوان زیرمجموعه “بنیاد مستضعفان” ادامه داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com