پس از درگیری و آتش سوزی، وضعیت زندانیان سیاسی زندان اوین بحرانی و بعضا خطرناک است

کانون حقوق بشر ایران، ۲۵ مهر ۱۴۰۱؛ با گذشت ۲۴ ساعت از درگیری و آتش سوزی وضعیت زندانیان، بخصوص زندانیان سیاسی زندان اوین نگران کننده است.

در درگیری و آتش سوزی گسترده روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱، ماموران امنیتی علاوه بر استفاده از گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای و جنگی، زندانیان را به محوطه برده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند طوریکه سر و دست و پای بسیاری زندانیان شکست.

پس از این فاجعه عده ای از زندانیان به بهداری منتقل شدند، زندانیان بند هفت را که حدودا ۱۴۰۰ نفر بودند به باشگاه زندان (یک سالن بزرگ) که نزدیک به درب اصلی و ساختمان اداری است بردند که در میان آنها جنازه هم بود (بعدا کشته شده ها را خارج کردند)، و بقیه زندانیان تحت فشار و ضرب و شتم مداوم قرار داشتند.

در بهداری هیچگونه رسیدگی به زندانیان صورت نگرفت و تنها چند عدد قرص آنتی بیوتیک به برخی داده می شود.

حدود ۴۲ نفر از زندانیان بند هشت با دست و سر و پای شکسته به زندان گوهردشت منتقل شدند از جمله اکبر باقری، بهروز منتظر، پویا قبادی، یاشار دارالشفا، علی افخم ابراهیمی، کاوه دارالشفا، نعمت الله حکیمی، عادل برجی، وحید بنی عامریان، پوریا مضروب، لقمان امین پور، جابر جوهری، رضا قلندری، سپهر امام جمعه، حسین کیهانی، امیرعباس آزرم وند، کریم عزیزمحمدی، محسن کردمیهن، میثم محمدی، میثم دهبان زاده و ….

این زندانیان قرار است در یک سالن جدید در گوهردشت مستقر شوند.

وضعیت زندانیان سیاسی باقیمانده در زندان اوین بحرانی است و آنها از هرگونه رسیدگی و حتی آب و غذا محروم بوده اند.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشر ایران گفت:‌ «یاشار تبریزی در اثر ضرب و شتم پایش شکسته است همچنین سیدجواد حسینی را ابتدا به بهداری می برند ولی بدلیل اینکه جمعیت مجروحان بسیار زیاد بوده است او را بدون هیچگونه رسیدگی به بند برمیگردانند. وی درحالیکه پایش تیرخورده و خونریزی داشت در همین وضعیت بدون رسیدگی رها شد، «محمودی» رئیس بند هشت به او گفت: «ما شما را درمان نمی کنیم شما بمیرید بهتر است!‌».

به دیگر مجروحان نیز فقط پماد داده شده و حتی ساچمه ها از بدن آنها خارج نشده است.

از وضعیت بسیاری زندانیان هیچ اطلاعی در دست نیست.

همچنین صداو سیمای حکومتی شمار کشته شدگان را ابتدا ۴ نفر و سپس ۸ نفر اعلام کرد اما گزارشات حاکی است که شمار کشته شدگان بسیار بیشتر بوده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)