با اجرای حکم اعدام ۹ زندانی در زندانهای شیراز، قزوین و مشهد شمار اعدامها در سال ۲۰۲۲ به دستکم ۴۶۳ نفر رسید. کانون حقوق بشر ایران نسبت به شمار بالای اعدامها در ایران هشدار میدهد

کانون حقوق بشر ایران پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱؛ بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، حکم اعدام ۹ زندانی در زندانهای شیراز، قزوین و مشهد به نامهای هاشم محمود زاده، یوسف علی چالانی، عباس فتحعلیان، حیدر رمضانی و دو زندانی (اسامی نامشخص) با اتهام مواد مخدر در زندان شیراز ، کیومرث پروانه و حسن حجتی از بابت اتهام تجاوز در زندان قزوین و یک زندانی (اسم نامشخص) در زندان مشهد طی روزهای گذشته اجرا شده است.

کانون حقوق بشر ایران نسبت به تعداد پرشمار اعدامها در ایران هشدار میدهد. ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل میخواهیم برای توقف اعدام در ایران اقدام عاجل بعمل بیاورد.

با احتساب اعدام این ۹ زندانی، از ابتدای سال جاری ۱۴۰۱ تا کنون دستکم ۳۶۷زندانی و از ابتدای سال ۲۰۲۲ دستکم ۴۶۳ زندانی اعدام شده اند.

اعدام شش زندانی در زندان شیراز

سحرگاه یکشنبه ۱۰ مهرماه حکم اعدام چهار زندانی به نامهای هاشم محمود زاده، یوسف علی چالانی، عباس فتحعلیان و حیدر رمضانی با اتهام مواد مخدر در زندان شیراز اجرا شد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «هاشم محمودزاده از چهار سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. یوسف علی چالانی نیز اهل کازرون بود و با همین اتهام به اعدام محکوم شده بود. عباس فتحعلیان نیز اهل شیراز بود و از حدود سه سال پیش به اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.»

همچنین سازمان حقوق بشر اعلام کرد سحرگاه روز دوشنبه ۱۱ مهر حکم اعدام دو زندانی با اتهامات مواد مخدر در همین زندان اجرا شد که هویت این زندانیان احراز نشده است.

اعدام دو زندانی در زندان قزوین

سحرگاه چهارشنبه ۶ مهرماه حکم اعدام دو زندانی به نامهای کیومرث پروانه و حسن حجتی از بابت اتهام تجاوز در زندان قزوین اجرا شد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «این دو زندانی کمتر از دو سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شدند و حکم ایشان بلافاصله در دیوان عالی کشور به تایید رسید.»

اعدام یک زندانی در زندان مشهد

روز یکشنبه ۱۰ مهر حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شد. با احتساب اعدام این زندانی شمار اعدام شدگان در این زندان که روز یکشنبه ۱۰ مهر اعدام شدند به ۵ نفر افزایش یافت. کانون حقوق بشر ایران پیشتر گزارش اعدام ۴ زندانی را منتشر کرده بود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)