ورشکستگی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی

از میان صندوق‌‌های بازنشستگی ۴ صندوق در حال حاضر قادر به پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان خود از محل منابع داخلی نیستند و برای آنها در قوانین بودجه سالانه کمک در نظر گرفته شده است.

داستان دست درازی به صندوق‌های بازنشستگی داستان درازی است که گویا در حاکمیت حکومت ایران پایانی برای آن متصور نیست.

سالیان زیادی است که هشدارهایی در خصوص بحران صندوق‌های بازنشستگی داده می‌شود.

در حال حاضر و با گسترده‌تر شدن چالش‌های اقتصادی حکومت ایران، این مشکلات خود را بیش از پیش خود را بروز می‌دهند.

۴ صندوق بازنشستگی توان پرداخت ندارند

آن طور که رسانه‌‌های حکومت ایران اعلام کرده‌‌اند از بین ۱۸ صندوق بازنشستگی که به غیر از تعداد محدودی از آنها، اغلب درگیر تنگناهای متعدد برای تامین منابع مالی هستند و به طور مشخص ۴ صندوق در عمل دیگر توانایی پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش خود را ندارند.

بنابر گزارش‌هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده است، تعداد ۱۸ صندوق بازنشستگی در ایران وجود دارند که این صندوق‌ها در مجموع نزدیک به ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مستمری‌بگیر را تحت پوشش خود دارند.

از میان این هجده صندوق، ۴ صندوق قادر به پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان خود از محل منابع داخلی نبوده و مقرر شده در قوانین بودجه سالانه مبالغی برای کمک به آنها در نظر گرفته ‌شود.

بر اساس گزارش مزبور اعلام شده است میزان اعتبارات دریافتی صندوق‌ها از جداول بودجه‌ای به رقم ۲۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که عمده آن به ۳ صندوق بازنشستگی کشوری، لشگری و صندوق فولاد اختصاص داده شده است.

در همین حال در حال حاضر اعتبارهای جداگانه‌ای به صندوق‌های دستگاهی ورشکسته همچون صندوق کارکنان صدا و سیما و صندوق بازنشستگی کارکنان هما، اختصاص داده می‌شود.

نسبت پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی در وضعیت وخیم قرار دارد

وضعیت نسبت پشتیبانی در هجده صندوق بازنشستگی نشان می‌دهد که تنها دو صندوق وکلای دادگستری و صندوق روستاییان و عشایر، نسبت پشتیبانی بیش از ۵ دارند و این نسبت در مابقی صندوق‌ها کمتر از ۵ است.

نسبت پشتیبانی برای سازمان تامین اجتماعی که مدتی است بازنشستگان این صندوق در اعتراض به مصوبه افزایش ۱۰ درصدی مستمری تجمع‌های گسترده‌ای ترتیب داده‌اند، معادل ۴.۴ است. [خروش بازنشستگان تامین اجتماعی با شعار ملت گدایی میکند آقا خدایی میکند!!]

برخی صندوق‌های بازنشستگی نیز در سال‌های گذشته برای پرداخت مستمری بازنشستگان تحت پوشش خود، اقدام به وام گرفتن از بانک‌ها کرده‌اند.

از جمله این صندوق‌ها که در سال‌های اخیر به این شیوه خود را مدیریت کرده، می‌توان به صندوق بازنشستگی شهرداری تهران اشاره کرد.

کسری مالی صندوق‌های بازنشستگی به بحران عظیمی تبدیل شده که هر ساله با افزایش جمعیت تحت پوشش آنها و تداوم بحران‌های تامین مالی، تشدید می‌شود.

آخرین راهکار دولت

آخرین راهکار مورد نظر دولت ابراهیم رئیسی برای کاهش فشار بر این صندوق‌ها، تلاش برای افزایش سن بازنشستگی است.

در پایان سال ۱‍۴۰۰ دولت ابراهیم رئیسی در جریان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱، سن بازنشستگی را به دو سال افزایش داد تا شاید از این طریق بحران را کمی به تعویق بی‌اندازد.

اما پیشنهاد فوق از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس به دلیل آنچه مغایرت با حقوق مردم خوانده شد، رد و از بودجه سال جاری حذف شد.

کسری ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۵

در گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسری صندوق‌های بازنشستگی را حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و پیش‌بینی کرده بود این کسری در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

همچنین بنا بر آمارهایی که از سوی حکومت ایران منتشر شده است بیش از ۷۰ درصد صندوق‌های بازنشستگی کشوری به بودجه دولت وابستگی دارند. در این میان صندوق نیروهای مسلح به طور ۱۰۰ درصد به بودجه دولت وابسته است.

در این بین سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی که بیشترین جمعیت تحت پوشش صندوق‌ها را به خود اختصاص داده، همواره با کسری منابع روبرو بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)