فساد در بانک ها به دلیل بن بست اقتصادی و فساد نهادینه در همه ارکان این حکومت بدون استثنا می‌باشد

بانکداری در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگونه بی‌اعتمادی و فساد در بانک ها می‌تواند رکود و بحران مالی را به دنبال داشته باشد. فساد در بانک‌های ایران آن چنان گسترده است که به جرات می‌توان گفت هیچ جای آبادی باقی نمانده است. با نگاهی به آخرین صورت مالی منتشره از بانک‌ها مشخص شده که ۱۲بانک از ۲۹ بانک فعال ایران زیان‌ده هستند. مجموع زیان انباشته شبکه بانکی به رقم باور نکردنی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان(همت) رسیده است.

مطابق مقررات سود بانکی برای بیشتر انواع تسهیلات یا وام ۱۸ درصد است به این ترتیب با توجه به نرخ تورم که بالای ۴۵ درصد است، گرفتن وام ۱۸ درصد به معنی ۲۷ درصد سود خالص است. اگر شخصی تنها بتواند یک وام ۶ میلیارد تومانی با نرخ ۱۸ درصد با مدت زمان ۱۰ ساله بگیرد. وی در نهایت باید ۱۲ میلیارد تومان در ۱۲۰ ماه پرداخت خواهد کرد. وی با این مبلغ حداقل در ماه ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند درآمد داشته باشد. این مکانیزم بانک‌ها را وارد فسادی کرده است که تصور آن بسیار مشکل است.

فساد هولناک‌تر از فولاد مبارکه

نماینده تبریز در مجلس با توجه به گزارش تحقیق و تفحض انجام شده فساد در بانک ها را هولناک‌تر از فولاد مبارکه دانسته است. وی در مصاحبه‌ای گفته بود:

«اگر بنا باشد گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌ها که در حال حاضر در مجلس در حال انجام است به آگاهی مردم برسد، معلوم نیست چه پیامدهایی در مورد تزلزل اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام به همراه دارد.»

وی ادامه می‌دهد:

«پیش‌بینی ما در مورد فساد و ‌اختلاس در بانک‌ها با توجه به تحقیق و تفحص انجام شده «بسیار هولناک» است: اعداد، رقم‌ها و موضوعاتی که از تحقیق و تفحص دریافت می‌کنیم به مراتب هولناک‌تر از فولاد مبارکه است و آماری به مراتب درشت‌تر از اختلاسی که در فولاد است در بانک‌ها اتفاق افتاده است.»

پیش از این گزارش‌هایی از فساد در بانک ها، از جمله بانک مرکزی، سرمایه، ملت و ثامن مطرح شد؛ اما هیچگاه نتیجه آن رسانه‌ای نشد.

فساد در تارو پود حکومت رسوخ کرده است

چیزی که واضح است فساد در تار و پود این حکومت رسوخ کرده است. فساد در بانک ها یک نمونه کوچک و نوک کوه یخ است. این فساد چون سیل بنیان‌کن پایه‌های این حکومت را سست و بی‌ثبات کرده است. مردم علت هر روز فقیرتر شدن خود را در فساد سران حکومت، آقازاده‌هایشان و… می‌دانند. جامعه به گفته یک استاد دانشگاه چون آتشفشان آماده انفجار است و هیچ پیش‌بینی برای آن نمی‌توان داشت. شاید یک ساعت دیگر همه چیز تغییر کند!

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)