از آنجایی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را تحت تعقیب قرار داده است، ارتش روسیه در چندین زمینه، به ویژه از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، ناتوان شده است. اما به گفته کاخ سفید، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برنامه‌ای برای کاهش این نقص با تهیه «تا چند صد پهپاد» از ایران دارد.

اگرچه ممکن است پیشنهادی غیرعادی به نظر برسد، اما صنعت هواپیماهای بدون سرنشین ایران قوی است و محصولات آن در میادین جنگ در سراسر خاورمیانه آزمایش شده است. این پهپادهای ایرانی هم می‌توانند به ارتش روسیه کمک کنند تا اهداف زرادخانه توپخانه گسترده‌اش را شناسایی کند و هم به روسیه ابزارهای اضافی برای حمله به نیروهای اوکراینی از جمله توپخانه‌های اهدایی غرب ایران را به روسیه ارائه دهد.

غرب باید نیروهای اوکراینی را با ارائه سامانه‌های دفاع هوایی و جنگ الکترونیک اضافی به کیف آماده کند. فروش ادعایی پهپاد همچنین تاکید می کند که چرا واشینگتن و متحدانش باید برای برقراری مجدد تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران و تحریم هر فرد و نهادی که در قرارداد پهپاد دخیل هستند، تلاش کنند.

از زمان پایان جنگ سرد، ایران پس از جنگ فاجعه بار علیه همسایه عراق در دهه ۱۹۸۰، به روسیه برای بازسازی و ارتقای ارتش خود نگاه کرده است. با این حال، وقتی صحبت از هواپیماهای بدون سرنشین می شود، داستان متفاوت است. رژیم تروریستی جمهوری اسلامی ایران در دهه ۱۹۸۰ شروع به ریختن منابع به برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود کرد، در حالی که فدراسیون روسیه تا حد زیادی از چنین قابلیت‌هایی غافل شد و اکنون در حال رقابت برای رسیدن به عقب است. تهران از آن زمان به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای پهپاد ظاهر شد و ده‌ها سامانه مختلف را در اختیار گرفت و در عین حال پهپادها و فناوری‌های مرتبط را برای گروه‌های تروریستی نیابتی در سراسر خاورمیانه تکثیر کرد. طبق گزارش ها، حتی رژیم آخوندی ایران در ماه مه یک کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در تاجیکستان افتتاح کرد.

اکنون به نظر می رسد که تکثیر پهپادهای ایرانی به سمت اروپا حرکت می کند. رهیم آخوندی ایران در حال آماده شدن برای ارائه بیش از صدها پهپاد، از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح، به روسیه در یک جدول زمانی تسریع شده است. ایران آموزش نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها را آغاز خواهد کرد. پهپادها … در اوایل ماه جولای، اگرچه کاخ سفید روز سه شنبه گفت که هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه پهپادها هنوز تحویل یا خریداری شده اند را مشاهده نکرده است. در حالی که یک مقام نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ مدعی شد که مسکو برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز علاقه کرده است و هفته گذشته رسانه های روسی گزارش دادند که یکی دیگر از مقامات نظامی ایران گفته است تهران آماده صادرات پهپاد به «کشورهای دوست» است.

در ماه ژوئن و سپس در ۵ ژوئیه، یک هیئت روسی بنا به گزارش ها از فرودگاه کاشان ایران که به عنوان پایگاه کلیدی تهران برای آموزش پهپادها برای گروه های تروریستی مختلف خاورمیانه ایفای نقش کرده است، بازدید کردند. هیئت روسی هواپیماهای بدون سرنشین شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را مورد بررسی قرار دادند که طبق گزارش ها شاهد نبرد در عراق و سوریه بوده اند.

روسیه می‌تواند از این پهپادها یا سایر پهپادهای ایرانی برای انجام مأموریت‌های پشتیبانی هوایی نزدیک و منع هوایی استفاده کند. در حالی که این پهپادها با تهدیداتی از جانب پدافند هوایی اوکراین مواجه خواهند شد که هواپیماهای بال ثابت و بال دوار سرنشین دار روسیه را محدود کرده است، از دست دادن آنها هزینه کمتری خواهد داشت. آنها همچنین می توانند به جبران کمبود مهمات هدایت شونده دقیق روسیه که توسط هواپیماهای سرنشین دار پرتاب می شوند، کمک کنند، که توانایی نیروی هوایی روسیه را برای انجام پشتیبانی هوایی نزدیک مؤثر و منع هوایی تضعیف می کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اوکراینی‌ها می‌ترسند روسیه از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن باتری‌های توپخانه موشکی  HIMARS  اوکراینی استفاده کند که در هفته‌های اخیر مخرب مهمات، پست‌های فرماندهی و دیگر اهداف با ارزش روسیه را به‌هم ریخته است.

فراتر از پهپادها، رژیم ایران انواع پهپادهای غیرمسلح نیز دارد که می‌توانند ظرفیت بیشتری را به روسیه ارائه دهند و بسته به سیستم ارائه شده قابلیت اطلاعات، نظارت و شناسایی  (ISR)  را به روسیه ارائه دهند. پهپاد ISR برای آنچه که مسکو آن را “محاسبات شناسایی-تیراندازی و شناسایی-حمله” می نامد، یا زنجیره های کشتن سنسورها، سیستم های فرماندهی، کنترل و ارتباطی و تیراندازها ضروری است.

پهپاد روسی ISR که در اوایل جنگ به وضوح فاقد آن بود، کارایی ارتش روسیه را در مرحله دوم درگیری افزایش داده است که طی آن نیروهای روسی از دارایی های بدون سرنشین موجود خود استفاده بهتری کرده اند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی می‌گویند که پس از به دست آوردن یک هدف از طریق پهپاد، توپخانه روسیه معمولاً فقط سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد تا آتش دقیق را انجام دهد، در حالی که برای شلیک نادقیق زمانی که متکی به سایر ابزارهای دستیابی به هدف است، حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

در نهایت، تهران پهپادهای تهاجمی یکبار مصرف زیادی دارد، مانند شاهد-۱۳۶، یک پهپاد کامیکازه با بال دلتا که ایران تابستان گذشته برای حمله به یک نفتکش در سواحل عمان استفاده کرد و دو نفر را کشت.

 تهران همچنین مدعی است که دارای پهپادهای عملیاتی ضد تشعشع است که برای مقابله با انتشارات راداری سیستم‌های پدافند هوایی طراحی شده‌اند. این مدل ها می توانند به نیروی هوایی روسیه کمک کنند تا ضعف خود در سرکوب و انهدام پدافند هوایی دشمن را جبران کند و به نوبه خود خطر هواپیماهای سرنشین دار روسیه را کاهش دهد.

علاوه بر این، روسیه می‌تواند از پهپادهای ایرانی مانند قاصف ½ k-و صمد ۲/۳ که اساساً موشک‌های کروز ملخ‌دار هستند، برای حمله به اهدافی مانند زیرساخت‌ها و انبارهای مهمات در پشت خط مقدم استفاده کند. در حالی که پهپادهایی مانند این، کلاهک‌های کوچک‌تری نسبت به موشک‌های کروز سنتی مانند کالیبر روسیه حمل می‌کنند، حوادثی مانند حمله پهپاد و موشک کروز ایران در سال ۲۰۱۹ که تقریباً نیمی از تولید نفت عربستان سعودی را متوقف کرد، تأثیر بالقوه خود را نشان می‌دهد. در اوکراین، چنین سیستم‌هایی می‌توانند به روسیه کمک کنند تا ذخایر رو به کاهش موشک‌های کروز خود را تکمیل کند.

با مشورت کیف، واشینگتن و متحدانش باید راه هایی را برای کمک به نیروهای اوکراینی برای مقابله با این پهپادهای ایرانی در نظر بگیرند. به عنوان مثال، آنها باید به ارائه تجهیزات جنگ الکترونیک اضافی به اوکراین نگاه کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند دفاع هوایی کوتاه‌برد اوکراین را تقویت کنند، چه با تامین سامانه‌های دیگر ساخت شوروی یا ارائه سامانه‌های ساخت غرب مانند Avengers یا M-SHORAD.

فراتر از پیامدهای فوری آن برای اوکراین، انتقال احتمالی هواپیماهای بدون سرنشین تهران همچنین بر نیاز به برقراری مجدد و اجرای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در سال ۲۰۲۰ منقضی شده بود، تأکید می کند. تسلیحاتی مانند سامانه موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰. مسکو قبلا از فروش اس-۴۰۰ به تهران امتناع کرده بود اما درها را برای فروش آتی باز گذاشته است.

واشینگتن می تواند به طور یکجانبه ممنوعیت های سازمان ملل علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی را پس بگیرد، در صورتی که مایل باشد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که توافق هسته ای ۲۰۱۵ را تضمین می کند، زیر پا بگذارد. واشینگتن همچنین باید با تحریم هر فرد و نهادی که در فروش، عرضه یا انتقال احتمالی پهپادها به روسیه دخیل هستند، با تکیه بر تلاش‌های موجود کنگره و قوه مجریه برای مجازات برنامه هواپیماهای بدون سرنشین تهران، این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

پهپادهای رژیم تروریستی ایران به ارتش روسیه در تعقیب جنگ تجاوزکارانه امپراتوری پوتین علیه اوکراین کمک می کنند. از طریق حمایت نظامی با فشار دیپلماتیک و اقتصادی، ایالات متحده و متحدانش می توانند به اوکراین در مقابله با پهپادهای ایرانی در میدان نبرد کمک کنند و در عین حال به شعاع گسترده گسترش پهپادهای ایرانی بپردازند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)