نفس در قفس، ۱۹مرداد ۱۴۰۱: سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای جدید جزئیات بیشتری از شکنجه‌های اعمال شده بر امیرحسین مرادی و علی یونسی، روند دادگاه و محکومیتشان را افشا کرده است. علی یونسی و امیرحسین مرادی اخیرا به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده اند که ۱۰ سال از این حکم قابل اجراست.

به گزارش عفو بین‌الملل، ماموران وزارت اطلاعات با استفاده از تهدید به تجاوز جنسی و مرگ از علی یونسی وامیرحسین مرادی اعتراف اجباری گرفتند.

در این بیانیه آمده است:‌در دوران بازداشت انفرادی علی یونسی و امیرحسین مرادی، ماموران وزارت اطلاعات آنها را از سلول‌های ۲۰۹ به مکانی خارج از زندان منتقل کرده و با اشاره به اینکه قوانین زندان در این مکان خارج از زندان اعمل نمی‌شود آنان را به تجاوز جنسی و مرگ تهدید کردند.

این بیانیه با اشاره به ۶۰ روز انفرادی مطلق، بدرفتاری، شکنجه و تهدیدهای اعمال شده تاکید می‌کند که امیرحسین مرادی و  علی یونسی برای ۱۳ ماه به وکیل خود دسترسی نداشتند.

عفو بین الملل روند دادگاه را به شدت ناعادلانه دانسته و گفته است ماموران وزارت اطلاعات و دادستان نتوانستند مدرکی در اثبات اتهامات به دادگاه ارائه دهند و تنها مدرک ارائه شده، اعترافات اجباری تحت شکنجه بود. همچنین قاضی به اظهارات و مدارک ارائه شده در مورد شکنجه امیرحسین مرادی و علی یونسی توجهی نکرده است. دادگاه انقلاب در تاریخ ۲۵ آپریل، علی یونسی و امیرحسین مرادی این دو دانشجو در ایران را در دادگاهی غیرعادلانه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۶ سال زندان محکوم کرد.

در این بیانیه که برای اقدام فوری برای نجات علی یونسی و امیرحسین مرادی صادر شده، به فشارهای اخیر وزارت اطلاعات بر امیرحسین مرادی  و خانواده‌اش اشاره شده است. پس از صدور حکم دادگاه، مامورین به امیرحسین مرادی و خانواده‌اش وعده داده‌اند که در صورت انجام مصاحبه‌ای دوستانه با صداوسیما، وی آزاد خواهد شد. اما این خواسته از طرف امیرحسین مرادی رد شد.

علی یونسی و امیرحسین مرادی هم‌اکنون در بند عمومی زندان اوین نگهداری می‌شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)