تا چه میزان در استفاده از اینترنت، جوانب احتیاط را رعایت می‌کنید؟ عوامل زیادی در پی نفوذ به سیستم شخصی شما هستند، چرا که اطلاعات خصوصی شما در آن ذخیره شده است. یک حمله سایبری موفق به این معنی است که دستگاه‌های الکترونیکی‌تان آسیب‌ جدی خواهند دید. نباید اجازه دهید اینترنت به محیطی ناخوشایند تبدیل شود. یاد بگیرید چگونه با امنیت بیشتری از اینترنت استفاده کنید تا قربانی خطرات سایبری نشوید. در بخش دوم قصد داریم به ۵ مورد دیگر از روشهای افزایش امنیت وبگردی اشاره کنیم.

 

۶. برای تقویت حریم خصوصی، از افزونه‌های مسدود کننده تبلیغات (AdBlock) استفاده کنید:

امروزه اینترنت پر شده با تبلیغات‌های مختلف. همین امر باعث شده که بیش از ۴۳% از کاربران دنیا، از افزونه‌های مسدود‌کننده تبلیغات استفاده کنند. Adblocker ها ابزارهای ساده‌ای هستند که با مرورگر شما ادغام شده و با استفاده از یک سری فیلترهای خاص، بخشی از محتوای سایت (که به تبلیغات مربوط است) را مسدود می‌کنند. این افزونه‌ها با مسدود کردن تبلیغات مزاحم، خواندن صفحات را برای کاربران راحت تر می‌کنند. بسیاری از تبلیغات‌های منتشر شده در سایت‌ها (حتی سایت‌های رسمی) حاوی بدافزارهایی هستند که در میان صفحات تبلیغ مخفی شده‌اند. استفاده از یک AdBlocker علاوه بر حفظ تبلیغات مزاحم، از سیستم شما در برابر بدافزارهای احتمالی نیز محافظت می‌کند.

۷. رمزهایتان را بر روی مرورگر ذخیره نکنید:

شاید به نظرتان این کار کمی سخت به نظر برسد، چرا که اغلب کاربران برای سهولت در استفاده از پلتفرم‌ها و حساب‌های مختلف، رمزهایشان را بر روی مرورگر ذخیره می‌کنند تا در هر بار ورود مجبور به وارد کردن آنها نباشند. تقریبا همه مرورگرها دارای یک برنامه مدیریت رمز از پیش نصب شده هستند تا رمز کاربران را ذخیره کنند. اما متاسفانه این کار امنیت شما را به خطر خواهند انداخت. متاسفانه هکرها می‌توانند با یک کلیک، همه رمزهای ذخیره شده در مرورگر را استخراج کنند. بنابراین بهتر است از این به بعد دیگر رمزهایتان را روی مرورگر ذخیره نکنید. حتی بهتر است به کلی این قابلیت را غیر فعال کنید تا دیگر مرورگر از شما نپرسد که آیا تمایل دارید رمزتان ذخیره شود یا خیر، برای اینکار از دستورالعملهای زیر پیروی کنید:

• مرورگر سافاری: در تنظیمات (prefrences) بر روی آیکون The autofill کلیک کنید، سپس هر چیزی که autofill است را غیر فعال کنید.

• در مرورگر فایرفاکس، وارد تنظیمات شده، در بخش Privacy and Security، Remember logins and passwords for websites را غیر فعال کنید.

• کاربران گوگل کروم نیز می‌توانند وارد بخش تنظیمات شده و در قسمت Passwords، قابلیت Offer to save passwords را غیر فعال کنند.

۸. استفاده از موتورهای جستجوگری که به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارند:

به نظر شما، آیا موتورهای جستجو برای حریم خصوصی کاربران احترام قائلند؟ واقعیت این است که غول‌های تکنولوژی، اطلاعات زیادی در مورد همه کاربران دارند، چرا که تمامی رفتارها و حرکات آنها را در اینترنت ردیابی می‌کنند. موتورهای جستجو برای این کار دلایل وجهی دارند، مثل نمایش نتایج جستجوی دقیق. اما در این بین مرورگرهایی نیز هستند که به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارند (مثل DuckDuckgo، Escosia، Qwant، Mojeek و Startpage). اصلی‌ترین مزیت این مرورگرها، عدم ذخیره آدرس آی‌پی و دیگر اطلاعات کاربری است.

 

۹. ایجاد گذرواژه بسیار قوی و فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ای:

۸۱% از نشت‌ داده‌هایی که در سازمانها و شرکت‌های بزرگ رخ می‌دهد، ناشی از به‌کارگیری رمز ضعیف بوده است. هر چه رمز حساب قوی‌تر باشد، احتمال نفوذ به آن و وقوع فعالیت‌های مخرب کم‌تر خواهد بود. اما اگر همین گذرواژه قوی برای حساب دیگری مورد استفاده قرار بگیرد، دیگر امنیت کافی را نخواهد داشت. همچنین توصیه می‌شود که از به کار بردن تاریخ‌های مهم، شماره تماس، فیلم محبوب، نام بازیکن یا تیم ورزشی محبوب و موارد این چنینی، در رمزهای خود پرهیز کنید. یک گذرواژه قوی باید ترکیبی از کاراکترهای خاص، سمبل‌ها، حروف بزرگ و کوچک و اعداد باشد.

علاوه بر این، بهتر است احراز هویت دو مرحله‌ای را برای همه حساب‌های خود فعال کنید. در این صورت حتی اگر رمز شما لو رفته یا حدس زده شد، بازهم امکان ورود به آن بدون وارد کردن رمز امنیتی دوم، امکان پذیر نخواهد بود. بهتر است برای احراز هویت دو مرحله‌ای از اپلیکیشن‌های احراز هویت استفاده کنید. روش تماس یا ارسال کد از طریق پیامک، امنیت لازم را ندارند.

• Google Authenticator

• Microsoft authenticator

• Twilio Authy

• LastPass Authenticator

• TOTP authenticator

• Aegis Authenticator

• AndOTP

۱۰. از VPN استفاده کنید:

تا زمانی که از VPN استفاده نمی‌کنید، هرگز امنیت شما در اینترنت به طور کامل تامین نخواهد شد. در سال ۲۰۲۰ متداول‌ترین دلایل استفاده از VPN، امنیت (۴۹%) و حریم خصوصی (۴۰%) اعلام شده است. VPN واسط بین کاربر و فضای اینترنت بوده و اطلاعات کاربر (مثل IP) را رمزنگاری کرده و آنها را مخفی می‌کند. اگر اطلاعات رمزنگاری نشوند، هر کسی که به شبکه شما متصل شود، می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کرده و محتوای آن را مشاهده کند. اما رمزگشایی اطلاعات رمزنگاری شده برای هکرها و مجرمان سایبری کار بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است.

 سخن پایانی:

به خاطر داشته باشید که مجرمان سایبری همیشه به دنبال سرقت اطلاعات شما هستند. یک اشتباه کوچک می‌تواند پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد. از این رو بهتر است تا جایی که می‌توانید به ۱۰ توصیه ذکر شده عمل کنید.

 

۱۰ نکته برای استفاده امن‌تر از اینترنت (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)