از شما میخواهیم خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط، “ملیکا قراگوزلو” و “سوری بابایی چگینی”، و دیگر زنان معترض به حجاب باشید که در بازداشت بسر می برند!

در پی موج جدید اقدامات زنان در ایران در اعتراض به قوانین و حکومت اسلامی، با راه اندازی کارزار “حجاب بی حجاب”، مبارزه علیه حجاب اجباری در ایران و به صورت سراسری، وارد دور تازه ای شد که نقطه عروج آن در روز۲۱ تیرماه ۱۴۰۱،‌ برابر با ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (روز حجاب و عفاف در تقویم جمهوری اسلامی) بود. این روز به معنای واقعی عروج مجدد “انقلاب زنانه”، پس از سر چوب کردن “ویدا موحد” و کارزار تکثیر “دختران خیابان انقلاب” در دی ۱۳۹۶ بود. 

در ۲۱ تیر ۱۴۰۱، تعداد بیشماری از زنان و فعالین حقوق زن در شهرهای مختلف بزرگ و کوچک تا روستاهای ایران حجاب خود را برداشتند و ویدئوهایی بدون حجاب از خود در شبکه های اجتماعی، منتشر کردند. اقدامی که با همراهی مردان نیز مواجه شد. 

اما بعد از انتشار این ویدئوها، دو تن از فعالین زن بنام های “ملیکا قره گوزلو” ساکن تهران و “سوری بابایی چگینی” ساکن قزوین، و در روزهای بعد چند تن دیگر از زنان معترض، توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شدند. با توجه به کارنامه جمهوری اسلامی که اعتراف گیری اجباری و شکنجه و آزار و اذیت جسمی و روانی و جنسی، جزئی از رفتارهای خشن با بازداشت شدگان بوده، این زنان در خطرِ انواع شکنجه و آزار و اذیت قرار دارند و جان آنها در خطر است.

انقلاب زنانه خواهان آن است که سازمان عفو بین الملل، سریعا واکنش و اقدامات لازم برای آزادی فوری و بی قید و شرط ملیکا قراگوزلو و سوری بابایی چگینی،‌ این دو فعال حقوق زن و دیگر زنان بازداشت شده را انجام دهد. حجاب یک خشونت آشکار علیه زنان است و اجباری بودن آن در قانون، این خشونت را قانونی کرده است. ما بر این باوریم که تمام سازمانهای بین المللی از جمله عفو بین الملل که مدعی حقوق بشر هستند وظیفه دارند از زنانِ ایران که به حجاب اجباری معترض هستند، حمایت کنند و با جمهوری اسلامی که آپارتاید جنسیتی و نقض آشکار حقوق زنان، سرکوبگری از ارکان اساسی آن است، برخورد جدی داشته باشند! 

انقلاب زنانه
۲۳ تیر ۱۴۰۱
۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)