بیانیه حامیان آشتی ملی و نجات ایران

حکومتی که بهعلت عدم مسئولیت، مدیریت و آیندهنگری در تمامی زمینههای شناخته شدهی مرتبط باکشورداری، به مفهوم واقعی کلمه وامانده و درمانده است، بهجای تفکر و تعمق و چارهاندیشی،‌ بهاشتباهات بدتری متوسل میشود.

جمهوری اسلامی نه در آنچه «اقتصاد مقاومتی» مینامد توانسته اندکی رفاه برای مردمش به ارمغانبیاورد (بنابراین هر روزه با اعتراضات عمومی معیشتی گوناگون معلمان، بازنشستگان، کارگران ودیگر اقشار مواجه است) و نه با کارشکنی در مذاکرات هستهای چشماندازی حتمی برای بهبوداوضاع دارد. بنابراین تنها راهی که به نظرش میرسد بازداشت کسانی از طیفهای مختلف سیاسی، صنفی و هنری است که شجاعت مدنی دارند و بیهراس از سرکوب حکومت به اعتراض میپردازند.

تجربهی تاریخ و جهان نشان میدهد وقتی مطالبات اجتماعی (مانند جنبشی که زنان ایرانی برایرهایی از نابرابری و حجاب اجباری در پیش گرفتهاند) و نیز نارضایتیهای صنفی و معیشتی باسرکوب و حبس مواجه میشوند، همین بازداشتهای غیرقانونی، مجموعه معترضان فعلی را یکپارچهمیکند و تجمعات آرام به اعتراضات شدیدتر سیاسی تبدیل میشود!

بازداشت مصطفی تاجزاده، چهره پیگیر و پایدار اصلاحطلب، محمد رسولاف، جعفر پناهی ومصطفی آلاحمد (فیلمسازان بینالمللی ایرانی) و کمی پیشتر، صدور کیفرخواست برای فائزه هاشمیرفسنجانی، نه تنها قدم گذاشتن در آن تجربهی شکستخوردهی تاریخی است، بلکه آغاز تحقق اینپیشبینی است که وضعیت در آنچه حکومت «اغتشاشات» میخواند وخیمتر خواهد شد.

در ماههای اخیر، بازداشت چهرههای نظری و عملیِ مبارزات مدنی در ایران مانند نرگس محمدی، کیوان صمیمی و سعید مدنی، نمونههای دیگری از سرکوب این شجاعت مدنی برای ترساندن دیگرفعالان سیاسی و مدنی در ایران است. بر این فهرست باید بازداشت خانوادههای قربانیان اعتراضاترا هم افزود. هم خواهر مصطفی کریمبیگی که در اعتراضات سال ۸۸ کشته شد بازداشت میشود، هممادر پویا بختیاری و هم پدر و برادر فرزاد انصاریفر که در اعتراضات سال ۹۸ کشته شدند. اینگونهتیغ و دندان نشان دادن به همگان، نشانهی قدرت نیست، نتیجهی ترس است.

البته در این سالها اقشار مختلف مردم ایران نشان دادهاند که مرعوب این روشها نخواهند شد وحرکت و اعتراض در ایران ادامه خواهد یافت؛ اما وظیفه ماست که ضمن توجه دادن به مراجع وبینالمللی، از همه امکانات برای محکومیت این نقض آشکار حقوق بشر و حمایت از جنبشها ومطالبات اجتماعی و اعتراضات سیاسی و معیشتی استفاده و اعلام نماییم: مسئولیت حوادث بسیارنامطلوب در آینده که نتیجهی رفتار امروز است بر عهده تصمیمگیرندگانِ این مدیریت غیر عقلانی، غیراصولی و ضد مردمی در «دولت پنهان» است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)