کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و نیز حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ریاست جمهوری او اعتراض کرد. در این بیانیه تاکید شده که رئیسی «یکی از ناقضان جدی حقوق بشر در طول ۴۲ سال حکومت جمهوری اسلامی و دخیل در کشتار بی‌رحمانه سال ۶۷» بوده و «از طریق یک انتخابات غیرسالم و نامنصفانه و مهندسی‌شده به این منصب دست یافته است.»

کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در این بیانیه همچنین حضور معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف را «در تناقض آشکار با اهداف حقوق بشری اتحادیه اروپا» خوانده و از بی‌توجهی کامل این نهاد بین‌المللی نسبت به جامعه مدنی و به‌ویژه فعالان حقوق بشر ایران، شدیداً انتقاد کرده است.

✳️ متن کامل این بیانیه را در صفحه پیوست بخوانید

 

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ مراسم تحلیف ریاست جمهوری فردی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که بی‌شک یکی از ناقضان جدی حقوق بشر در طول ۴۲ سال حکومت جمهوری اسلامی و دخیل در کشتار بی‌رحمانه سال ۶۷ است. این در حالی‌ست که «ابراهیم رئیسی» از طریق یک انتخابات غیرسالم و نامنصفانه و مهندسی‌شده به این منصب دست یافته است.

 

«کانون مدافعان حقوق بشر» ضمن اعتراض به ریاست جمهوری آقای رئیسی، نسبت به حضور معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مراسم انتقاد شدید دارد. حضور مقام اروپایی در این مراسم، در تناقض آشکار با اهداف حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار داشته و برای مدافعان حقوق بشر در ایران قابل تحمل نیست. ما بر این باوریم که دستیابی فردی که کارنامه‌اش مملو از عملکرد ضد حقوق بشری است به مقام اجرا و پاسداشت حقوق ملت ایران، فاجعه‌ای حقوق بشری است که باید در مقابل آن آگاهانه، هوشمندانه و قاطع ایستاد.

 

از سوی دیگر، بارها اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در گفتگو با نهادهای معتبر حقوق بشر و بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا خواستار توجه آن‌ها به جامعه مدنی ایران شده‌اند و درخواست کرده‌اند که در مذاکرات و گفتگوهای خود با حکومت ایران، توجه ویژه و مذاکره و گفتگوهای خود با جامعه مدنی و فعالان اجتماعی سیاسی ایران را نیز در دستور کار قرار دهند. سفر آقای «انریکه مورا» با بی‌توجهی کامل این نهاد بین‌المللی نسبت به جامعه مدنی و به‌ویژه فعالان حقوق بشر ایران بود و صرفاً با ملاقات‌هایی با مقامات حکومتی همراه شد که از این حیث به شدت مورد انتقاد کانون مدافعان حقوق بشر است.

 

از همین رو کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض مجدد به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، انتقاد صریح خود را از اتحادیه اروپا به دلیل حضور در مراسم تحلیف و ضمناً بی‌توجهی کامل به جامعه مدنی ایران اعلام می‌دارد.

 

✳️ کانون مدافعان حقوق بشر

@DhrcIran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)