اعتراضات مردمی و نگرانی سران قوای حکومت ایران

در پی اعتراضات به گرانی نان و برخی اقلام خوراکی که رکوردهای جدیدی از خود بر جای گذاشتند محمد باقر قالیباف رئیس مجلس حکومت ایران و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور حکومت ایران با هم دیدار داشتند آیا این دیدار ربطی به اعتراضات چند روزه‌ی اخیر دارد؟

در چند روز گذشته سپهر سیاسی ایران شاهد تجمعات و اعتراضات مردمی به دلیل گران شدن ارزاق عمومی بوده است.

مردم شهرها و استان‌‌های مختلف کشور که از تورم و گرانی افسار گسیخته به جان آمده‌اند در این روزها دریافتند که به زودی نان خشک و خالی نیز از سفره آنان پر خواهد کشید.

حذف یارانه دولتی از آرد و نان

دولت ابراهیم رئیسی با حذف یارانه از آرد، مقرر کرده است که نان به قیمت آزاد فروخته شود.

به محض انتشار این خبر و سخنرانی تلویزیونی رئیسی، بسیاری از مواد غذایی و از مشتقات آرد، دچار قیمت چندین برابری شدند.

خبر گرانی نان که قوت لایموت مردم به خصوص اقشار و دهک‌های پایین جامعه است جامعه شهروندی ایران را در شوک فرو برد.

متعاقب این مردم در شهرها و استان‌‌های مختلف کشور در روزهای اخیر دست به اعتراضات مردمی زدند و خشم خود را از سیاست‌های دولت رئیسی و حکومت ولایت فقیه اعلام داشتند.

بنا بر اخباری که صحت آن تا کنون ۱۰۰ درصد مورد وثوق قرار نگرفته‌ است در برخی از شهرها و استان‌ها به سوی اعتراضات مردمی تیراندازی نیز شده و تعدادی نیز بر اثر این تیراندازی‌ها کشته شده‌اند.

در یک نمونه که عضو مجلس حکومت ایران از دزفول خبر کشته شده یک نفر در اعتراضات مردمی در اندیمشک را اعلام و سپس انکار کرد فایل صوتی منتسب به وی که در آن این عضو مجلس حکومت ایران،‌ احمد آوایی کشته شدن یک نفر در اندیشمک را مورد تایید قرار می‌داد منشتر شد.

تاکید وزارت صمت بر حذف ارز ترجیحی

با وجود تشدید اعتراضات مردمی در شهرها و استان‌های کشور در روزهای اخیر اما وزارت صمت دولت رئیسی مجددا بر موضوع دولت رئیسی بر حذف یارانه دولتی از نان و ارائه آن با کالابرگ و یا همان کوپن تاکید کرده است.

در این بین و در حالی که اعتراضات مردمی در شهرها و استان‌‌های مختلف کشور در روزهای اخیر رو به فزونی گذاشته است خبری مبنی بر این منتشر شد که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس حکومت ایران و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور حکومت ایران دیداری با یکدیگر داشته‌اند.

قالیباف که پیش از این از موضع دولت رئیسی در مورد موضوع حذف یارانه آرد در یک نمونه نادر انتقاد کرده بود متعاقب آن در جلسه سران قوا به دیدار ابراهیم رئیسی شتافت.

ترس از گسترش اعتراضات مردمی

در این هیچ شک و شبهه‌ای نیست که خامنه‌ای در چند سال اخیر خیز یکدستی و انقباض در قوای سه‌گانه کشور را گرفته است.

بسیاری از تحلیل‌گران این انقباض و یکدستی را راهکاری برای برون رفت از اعتراضات مردمی پیش روی حکومت ولایت فقیه قلمداد کردند و بر این باور بودند که خامنه‌ای برای مقابله با اعتراضات مردمی گسترده که پس از اعتراضات دیماه سال ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ شاید گسترده‌تر باشد قدرت را یکپایه و مهره‌های سرسپرده خود را بر راس قوای سه گانه‌ی حکومتی گماشت تا در روز موعود بتوانند از عهده اعتراضات مردمی برآیند. [موج گرانی به سونامی قیام منجر شده است؟!]

دیدار شتابزده قالیباف با رئیسی آنهم در حالی که اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور در حال انجام است به گمانه برخی تحلیل‌گران بر این پایه استوار است که سران  ولایت فقیه این اعتراضات مردمی را ادامه‌دار می‌بینند و در دیدار با یکدیگر در پی چاره‌جویی برای این اعتراضات هستند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)