علی پاک سرشت – کوردی کرمانجی اکنون در دانشگاههای آرتوکلوی ماردین، وان، دیاربکر،موش،بینگول تا مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود. دبستان(سایت تخصصی کوردی کرمانجی) موضوع ثبت نام در این رشته را پیگیر شد . ثبت نام از چند روز پیش شروع شده و تا حدود ۲۰ روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت. دانشگاه آرتولکلو برای ثبت نام در مقاطع لیسانس و فوق لیسانش پذیرش را آغاز کرده است و روال پذیرش چنین است :

متقاضیان باید مدارک لازم را به دانشگاه به صورت حضوری ارائه بدهند(مدارک بایستی به ترکی یا انگلیسی ترجمه رسمی شده باشند). پس از ثبت نام افراد زمان امتحان اولیه مشخص می گردد. در این امتحان یک سری اطلاعات عمومی درباره زبان و ادبیات کرمانجی پرسیده می شود : مثلا آثار احمد خانی کدامند یا چه کسی الفبای کرمانجی را تنظیم کرد یا جعفر قلی زنگلی شاعر کجاست و سوالات ساده ای از این قبیل. از میان همه ثبت نام کنندگان ۵۰ نفر را پس از این امتحان ساده اولیه انتخاب می کنند و سپس این افراد را به کمیته اساتید دعوت می کنند تا با روحیه و میزان علاقه، سابقه فعالیت زبانی و ادبی فرد، میزان آشنایی وی با زبان کوردی گفتاری،تعداد زبانهایی که می داند،… آشنا شوند و از این میان ۲۰ نفر را برای نیم سال اول سال جدید انتخاب خواهند کرد. برای نیم سال دو در مقطع ارشد فقط ۵ نفر پذیرش خواهد شد. در هر دو نیم سال تعداد پذیرش در مقطع لیسانس بیش از ۱۰۰ نفر است.

دانستن الفبای عربی(فارسی)، تسلط بر زبان های دیگر به ویژه زبان فارسی(که با کوردی هم ریشه است) امتیازی مهم است. تمام هزینه های دانشگاه و خوابگاه رایگان است و هر دانشجو هر ماه مبلغ ۴۵۰ دلار از طرف دانشگاه برای تامین هزینه های تحصیلی خود دریافت می کند.

تحصیل به دو صورت حضوری و غیر حضوری است . افردی که غیرحضوری تحصیل کنند فقط در زمان امتحانات و یا به درخواست استاد به دانشگاه می روند. رویکرد این رشته به ویژه در مقطع ارشد پژوهشی است.

برای فوق لیسانس داشتن لیسانش کوردی الزامی نیست و با لیسانس هر رشته ای می توان وارد مقطع فوق لیسانس شد.

کسانی که از ایران دوست داشته باشند در این رشته تحصیل نمایند می توانند از طریق هواپیما یا اتوبوس(از تهران یا هر شهر دیگر) به وان و از آنجا با ماردین و یا از طریق بازرگان به ماردین بروند. برای رفتن به ترکیه نیازی به ویزا نیست و داشتن پاسپورت کافی است.

مقطع دکترای کوردی کرمانجی به احتمال قوی نیمه دوم سال تحصیلی امسال دایر شود.

می توانید قبل از رفتن از طریق سایت این دانشگاه به کوردی یا انگلیسی تماس بگیرید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com