در پی تجمعات اعتراض‌آمیز روز گذشته معلمان در سراسر کشور و برخوردها و بازداشت‌های صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی، کانون مدافعان حقوق‌بشر به ریاست شیرین عبادی، با صدور بیانیه‌ای هرگونه بازداشت و پرونده سازی علیه معلمان و فعالین کارگری را محکوم کرد.

در این بیانه اشاره شده است که در ادامه اعتراضات و خواسته‌های به حق معلمان سراسر کشور و بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در حمایت از جنبش کارگری روز ۱۱ اردیبهشت مصادف با «روز جهانی کارگر» را برای برگزاری تجمع اعتراضی خود اعلام کردند.

کانون مدافعان حقوق‌بشر در بیانیه خود ضمن اشاره به فضای امنیتی شکل گرفته در پی اعلام فراخوان به بازداشت آقایان علی اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از فعالین شناخته شده معلمان و نیز اعلام اعتصاب غذای حمایتی اسماعیل عبدی معلم زندانی در زندان اوین اشاره کرده است.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: « این رژیم در تمام ۴۳ سال حکومت تحمیلی خود هیچ نقد و انتقادی را قبول نکرده و تنها روشی را که در برخورد با این تجمعات قانونی و اعتراضات بر حق مردم می‌شناسد ایجاد جو رعب و وحشت، بازداشت، زندان و سرکوب است. روشی که حتی طبق اصول قانون اساسی و قوانین جزائی همین حکومت ممنوع و قابل پیگرد قانونی است ولی در این نظام مستبد و سراسر فساد همان اصول و مقررات جزائی نیز به پشتوانه قدرت حاکم متروک مانده اند.»

متن کامل بیانیه را در ادامه بخوانید:‌

ملت شریف ایران

ماههاست که معلمان شریف سراسر کشور نسبت به عدم اجرای کامل قانون رتبه بندی، وجود تبعیض آموزشی در حق دانش آموزان، صدور احکام زندان و تبعید علیه معلمان، همسان سازی حقوق بازنشستگان، ارتقای وضع معیشتی خود و… با استفاده از حق مندرج در اصل ۲۷ قانون اساسی به خیابانها آمده و اعتراضات و خواسته های بحق خود را در تجمعات مسالمت آمیزی که برگزار می کنند به اطلاع شما ملت شریف ایران و به گوش مسوولین بی کفایت می‌رسانند.

در حمایت از جنبش کارگری، شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ، با اعلام قبلی ۱۱ اردیبهشت که مصادف با «روز جهانی کارگر» است، تجمعاتی را در سرتاسر ایران تدارک دیدند.

بر اساس اخبار و گزارشات منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شب دهم اردیبهشت مامورین امنیتی برای جلوگیری از برپایی تجمعات علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی را بازداشت و تعداد زیادی را در شهرستانها احضار و تهدید به دستگیری کردند. علیرغم تهدیدات حکومت، معلمین در تهران و شهرستانها به خیابان رفته و به صورت مسالمت آمیز خواسته‌های خود را تکرار کردند. متاسفانه در تهران و چند شهر دیگر ماموران با حمله به تجمعات، تعدادی از معلمان و کارگران را مورد ضرب و شتم قرار داده و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

اسماعیل عبدی معلم زندانی که هفتمین سال حبس ظالمانه خود را در زندان اوین سپری می کند ، اعلام کرده است که در حمایت از کارگران، معلمان و خانواده های آنان دست به اعتصاب غذا زده است.

عملکرد جمهوری اسلامی نشان داده است که با دمکراسی، آزادیخواهی، حق‌طلبی، حقوق‌بشر و حقوق شهروندان هیچ نسبت و قرابتی ندارد که حتی در تقابل با این حقوق‌انسانی قرار دارد.

این رژیم در تمام ۴۳ سال حکومت تحمیلی خود هیچ نقد و انتقادی را قبول نکرده و تنها روشی را که در برخورد با این تجمعات قانونی و اعتراضات بر حق مردم می شناسد ایجاد جو رعب و وحشت، بازداشت، زندان و سرکوب است. روشی که حتی طبق اصول قانون اساسی و قوانین جزائی همین حکومت ممنوع و قابل پیگرد قانونی است ولی در این نظام مستبد و سراسر فساد همان اصول و مقررات جزائی نیز به پشتوانه قدرت حاکم متروک مانده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر ضمن یادآوری تعهدات حکومت ایران به معاهدات و کنوانسیونهای بین‌المللی برای احترام به موازین حقوق بشری و حقوق شهروندان خود، بر لزوم احترام به این موازین و حقوق ملت مندرج در قانون اساسی مصوب جمهوری اسلامی تأکید و هر گونه بازداشت و پرونده سازی پوچ و بی‌اساس علیه فعالین کارگری و معلمان را بشدت محکوم می‌کند و به ناقضان حقوق بشر هشدار می‌دهد که عدالت را گریزی نیست، بدانید که دیر یا زود پاسخگوی ظلم و استبداد حاکم خواهید بود.

کانون مدافعان حقوق بشر

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)