در توضیحاتی که وزیر امور خارجه ایالات متحده در سنای این کشور ارائه نمود، استدلال کرد که

۱- هدف ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

۲- به این منظور توافقی را با ایران در سال ۲۰۱۵ امضاء کردیم که داشت به خوبی کار می‌کرد.

۳- خروج آمریکا از این توافق باعث شتاب بیشتر ایران به سمت توسعه سلاح هسته‌ای و کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای این کشور شد.

حقیقتاً این سطح از هوش تحلیلی نزد عالی‌ترین مقامات سیاسی و تصمیم‌گیران راهبردی قدرتمندترین کشور دنیا حیرت‌انگیز است. حال و هوای زمان‌های دور مانند دوران کسینجر یا برژنسکی را نمی‌دانم اما قرین به یقین آن‌ها چنین بی‌مایه نبودند. جناب بلینکن البته همانی است که از مقامات اسرائیلی خواسته طرح جایگزینی برای برجام پیشنهاد کنند، یک رسوایی تمام عیار!- احتمالاً با این پیشفرض که دست اسرائیلی‌ها و به طریق اولی دست همه کشورهای دیگر برای پیشنهاد چنین طرح جایگزینی خالی است-

کافی بود جناب بلینکن استدلال خود را با کمک گرفتن از یک دانش‌آموز دبیرستانی بازبینی می‌کرد.

۱- چگونه «هدف» از مهار و کنترل نقش مخرب ایران به جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای تقلیل پیدا کرد؟ در اینجا دانش‌آموز به جناب بلینکن یادآوری می‌کند که «لطفا نگو ما اهداف را اولویت‌بندی می‌کنیم، زیرا در آن صورت باید یک پله پائین‌تر تشریف ببرید و با کودکان دبستانی مشورت کنید» اولویت‌بندی اهداف در مورد ایران دقیقاً همان تله‌ای است که این کشور برای آمریکا پهن کرده است.

۲- استدلال فوق پذیرش ضمنی این فرض است که دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده در یافتن و حل کردن مشکلات اینچنینی عملاً ناتوان است.

۳- اینکه برجام «داشت خوب کار می‌کرد» دلیلی بر اینکه برجام خوب کار «خواهد کرد» نیست، و این «خواهد» یعنی زمانی که امکانات ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی ایران به یک سلاح هسته‌ای عملا ناکافی است. نکته اصلی این است که فرا رسیدن این زمان اجتناب‌ناپذیر و حتمی است.

۴- ترویج نظم و اشاعه این منطق که شما می‌توانید هر رفتار مخرب و منفی در صحنه بین‌المللی داشته باشید، فقط کافی است آن را به یک برنامه توسعه سلاح هسته‌ای پیوند بزنید، آنگاه وارد معامله بر سر محدود کردن آن شوید به شرطی که مجاز به ادامه دادن رفتار مخرب خود باشید! در‌واقع شما وارد معامله بر سر چیزی می‌شوید که وجود خارجی ندارد اما با فروش آن چیزهای گرانبهای زیادی به دست می‌آورید.

این لیست می‌تواند ادامه یابد به شرط آنکه جناب بایدن وقت کند با دانش‌آموزان بیشتری در باره استدلال‌های خود مشورت کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)