«اخیرا مطلبی با عنوان «ترویج همجنسگرایی با کمک موسیقی کره‌ای در میان نوجوانان ایرانی» در وبسایت « بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین» خواندم.

سایتی که طبق تاکید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، جهت تبلیغ و فعالیت در فضای مجازی و با هدف ترویج، تبیین، نشر، صیانت و حراست از «ارزش‌های انقلاب اسلامی» و همچنین ترویج نفرت و ستیز با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی‌ تاسیس شده است.»

در سال‌های اخیر سینما و موسیقی کره جنوبی مخاطبین زیادی پیدا کرده و گروه موسیقی «بی‌تی‌اس» که از هفت پسر نوجوان کره‌ای تشکیل شده، در سال ۲۰۱۷ به عنوان گروهی پیشرو، وارد بازار موسیقی جهانی شد، رکوردهای فروش بسیاری را شکست و تا کنون ۹ جایزه در ادوار مختلف جوایز موسیقی آمریکا بدست آورد.

«بی‌تی‌اس» جزو محبوب‌ترین گروه‌هایی است که در ایران و در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و خوشبختانه آنها تاکنون از این محبوبیت به عنوان ابزاری برای تابوشکنی در کره جنوبی استفاده کردند و با حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، استفاده از پرچم رنگین‌کمانی در موزیک ویدیو و نمایش بیان جنسیتی متفاوت از جنسیت منتسب به مردان، قدم بزرگی برای هنجارشکنی برداشتند.

تا امروز هیچ یک از اعضای گروه «بی‌تی‌اس» اعلام نکرده که همجنسگراست اما با این وجود حال و هوای موسیقی کره‌ای، جمهوری اسلامی را بد نگران کرده! چرا که حساب ویژه‌ای روی آموزش و تربیت نوجوانان این نسل، برای ادامه بقا در سالهای آتی باز کرده و چشم و گوش باز را برنمی‌تابد.

رده سنی طرفداران گروه «بی تی‌اس» را اکثرا نوجوانان بین ۱۴ تا ۲۰ سال تشکیل می‌دهند و جنسیت بین اعضای گروه به وضوح جنسیت منتسب به مردانه یا زنانه نیست. ما جوانانی را می‌بینیم که آرایش می‌کنند و از جواهرات استفاده می‌کنند و این عدم وجود جنسیتی خاص می‌تواند وجود کلیشه‌های جنسیتی مردانه و زنانه را در ذهن‌ها بشکند.

اما از نظر جمهوری اسلامی که همه چیز را فقط زنانه و مردانه دسته بندی می‌کند، در نوجوانان این یک بی‌قید و بندی و به نوعی «بحران هویت جنسی» ایجاد می‌کند؛ پس بهترین راه مبارزه را، که تبلیغ منفی و سم‌پاشی در درون خانواده‌های ایرانی‌ست، شروع می‌کند.

آهای خانواده‌های متعصب ایرانی کجایید؟! کجایید!؟ بشتابید که زنگ خطر فروپاشی خانواده به صدا درآمده و این‌بار غرب از طریق یک گروه موسیقی آسیایی تصمیم دارد بچه‌های مارا تحت تاثیر قرار داده و ابزار خوش‌گذرانی تازه‌ای ساخته که شما حتی یک کلمه از زبانشان رانمی‌فهمید.

اولین نکته‌ای که توجهم را جلب کرد، این بود که مگر همجنسگرایی و دوست داشتن همجنس رواج دادنی‌ست؟!

مگر می‌شود به جوان و نوجوان آگاه در این دوره و زمانه، چیزی را به زور خوراند یا به اصطلاح «ترویج» کرد.

اصلا چرا راه دور برویم، همه ما همجنسگرایان در خانواده‌های دگرجنسگرا متولد شدیم و از روزی که چشم باز کردیم دور تا دور ما، دگرجنسگرایی موج میزد؛ از بازی‌های کودکانه‌ و خاله بازی‌هایی که حتما باید پسری نقش پدر و دختری نقش مادر را تقلید می‌کردند، تا کارتن‌ها و فیلم‌های دگرجنسگرا محور…

اصلا با خودتان فکر کردید که پس با اینهمه تلاش برای بسته نگه داشتن سیستم آموزشی و فرهنگ جامعه و به قولی، ترویج دگرجنسگرایی،

چطور این همه تنوع در گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی وجود دارد؟

چطور ما همجنسگراییم؟!

آنها در ادامه در توضیح خطر لرزه در بنیاد خانواده، ادعا می کنند:

«با ترویج همجنسگرایی و نشان دادن انحرافات جنسی که به اسم بازی و صمیمیت دوستانه در بین اعضای این گروه موسیقی بسیار شایع‌ بوده و هواداران این گروه بعد از مدتی در درک جنسیت‌شان دچار تردید می‌شوند.»

فضای بسته و جنسیت زده جامعه ایران که حتی گریبان پزشکان و مشاوران را هم گرفته، آگاهی نوجوانان در زمینه جنسیت و بیان آن را، تاثیر پذیری اجتماعی تلقی می‌کند برای مثال احمد اخوان، روانشناس کودکان معتقد است:«بسیاری از پسرها با موهای روی صورت ریخته و دخترها با لباس‌های پسرانه برای تغییر جنسیت مراجعه می‌کنند اما بعد از آزمایش‌هایی که صورت می‌گیرد می‌فهمند که ترنس نیستند و فقط تحت تاثیر ظاهر خواننده‌ها و بازیگران کره ای قرار گرفتند

با وجود تلاش های فعالین و متخصصین حوزه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در آگاهی‌رسانی به روانشناسان و مشاورین این حوزه، اینان هنوز رویکرد جمهوری اسلامی را در برخورد با جامعه ال‌جی‌بی‌تی گاها تکرار و آن را بازتولید می کنند راهنمای مشاوره به مراجعین ال‌جی‌بی‌تی نمونه‌ای از منابع برای افزایش آگاهی متخصصین این حوزه است.

هرچند جمهوری اسلامی تمایل دارد که کره جنوبی را هم همسو و هم‌فکر خود معرفی کند و ادعا می‌کند که

پذیرش جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در کره جنوبی هم تابو‌ست اما در طی این سال‌ها فعالین این حوزه و مقامات این کشور قدم‌های زیادی در راستای فرهنگ سازی و از بین بردن تابو‌های اشتباه برداشتند.

مثلا گروه« بی‌تی‌اس» در سال ۲۰۱۸ در یونیسف سخنرانی زیبایی در جهت حمایت و پذیرش «هویت‌های جنسی متفاوت» انجام داد و یا کنفرانس ایلگا آسیا در سال ۲۰۱۹ که نمایندگان شش رنگ هم در آن حضور داشتند در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد.

گروه موسیقی «بی‌تی‌اس» از هر فرصتی برای حمایت از جامعه ال‌جی‌‌بی‌تی استفاده می‌کند و در این فرهنگ‌سازی نقش بسزایی دارد و این برای جمهوری اسلامی که از هرگونه آگاهی رسانی در مورد گرایش جنسی و هویت جنسیتی واهمه دارد و با جرم‌انگاری کردن رابطه رضایتمند دو همجنس و حتی عدم وضع قانون حمایتی برای افراد ترنس قبل و بعد از عمل تطبیق جنسیت، عملا تبعیض به این جامعه را رسمی و قانونی کرده است، زنگ خطری جدی به شمار می آید.

نوجوانان این نسل هرروز آگاهی بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کنند و زودتر از بقیه جامعه مسیر خودشناسی را طی کرده و هویت جنسی و جنسیتی خود را کشف می‌کنند. با راه‌های متنوع و مبتکرانه برای مثال بیان جنسیتی متفاوت خود، افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند. این وضعیت همچون دومینویی ارکان این نظام را به لرزه انداخته است. دیگر در عصر اینترنت، نمی توانند مانع آگاهی نوجوانان و جوانان از پیشرفت های علمی و حقوق بشری در این عرصه شوند. و این آن چیزی است که ما را به آینده ای روشن و فارغ از تبعیض علیه جامعه ال جی بی تی امیدوار می کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)