هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به صلاحیت وزرا و با ادامه رسیدگی به صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

مجلس در ادامه وارد بررسی صلاحیت میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری شد.

آقایان بشیری، کارخانه ای، دهقان و فیاضی به عنوان مخالف انتخاب میلی منفرد در سمت وزیر علوم به بیان دلایل خود پرداختند.

بشیری، نماینده ی مردم پاکدشت مدعی شد که وزیر پیشنهادی علوم در سال ۸۸ خود نقش محوری در تحصن دانشگاه داشته و از موافقان لغو امتحانات در دانشگاه امیرکبیر بوده و حتی در تحصن اساتید برای ایجاد التهاب در دانشگاه نقش داشت که فیلم آن هم موجود است.

وی در ادامه با بیان اینکه «میلی منفرد در آن زمان بازداشت شده است» اظهار کرد: بنده عرض می‌کنم که میلی منفرد در زمان فتنه کوچکترین موضعی نگرفته و درزمان بازداشت نیز به وساطت محمدیان نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد شده است.

همچنین ابراهیم کارخانه‌ ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علی‌رغم تاکیدات رهبری درباره جایگاه علوم انسانی و این که یک ماده از پنج ماده سیاست‌های کلی برنامه توسعه به تحول در علوم انسانی اختصاص داده شده است، هیچ اشاره قابل توجهی در برنامه ایشان به علوم انسانی نشده است.

محمد دهقان دیگر نماینده مخالف با وزیر پشنهادی علوم با بیان اینکه «سوابق مدیریتی آقای میلی‌منفرد التهاب‌ آفرینی در فضای دانشگاه را نشان می‌دهد» تصریح کرد: آشوب و درگیری‌های دانشجویی و فضای ناآرام نمی‌تواند زمینه پیشرفت علمی ما را فراهم کند.

وی در ادامه با بیان اتهاماتی در خصوص آقای میلی منفرد گفت:  قبل از میلی منفرد دفتر تحکیم وحدت از مدافعین نظام و انقلاب بود اما به تدریج عناصر افراطی و بی‌اعتقاد به نظام به درون آن نفوذ داده شدند و نیروهای معتدل و مذهبی به مرور اخراج شدند. انجمن آن زمان که تندروترین آن انجمن دانشگاه امیرکبیر بود مورد حمایت آقای میلی منفرد بود. علی افشاری دبیر آن انجمن بود، آنها و عناصر تندرو آن زمان مورد حمایت میلی منفرد بودند بعضی از آنها ۹ ترم مشروطی داشتند اما از دانشگاه‌ها اخراج نمی‌شدند برخی هم در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما ایشان این حکم دانشگاه را لغو کرد.

وی در ادامه با ادعای اینکه میلی منفرد خواهان لغو امتحانات پایان ترم دانشجویان در سال ۸۸ بوده است، گفت: بعد از اتفاقات سال ۸۸ هم از شما انتظاراتی می‌رفت اما شما در تحصن‌ها شرکت کردید و فیلم آن هم موجود است. ۱۵۰ دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال ۸۸ برگزار نشود. آنها تحصن کردند و شما در جمع آنها حضور پیدا کردید. اسناد رسمی هم نشان می‌دهد شما از برگزار نشدن امتحانات حمایت کردید.

آقای مطهری و پزشکیان نیز به عنوان موافق  با وزیر پیشنهادی علوم نیز به بیان دلایل خود پرداختند.

آقای مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: میلی منفرد نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشته و او یک حزب‌اللهی معتدل و روشن‌بین است.

مطهری با اشاره به تماس تلفنی خود با حجت‌الاسلام محسن قمی نماینده وقت ولایت فقیه در دانشگاه‌ها در دورانی که میلی منفرد معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بود، گفت: من از ایشان سوال کردم که نظر شما درباره آقای منفرد چیست؟ چون ما می‌خواهیم به ایشان رای دهیم و می‌خواهیم حجت بر ما تمام شود که ایشان گفتند دکتر منفرد شخصیتی مودب، منضبط، پرکار و متدین با خانواده‌ای متدین هستند که در این دوران هیچ مشکلی با ایشان نداشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به ادعای یکی از مخالفان مبنی بر بازداشت میلی منفرد در وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ اظهار کرد: آقای دکتر نجف‌قلی حبیبی که رییس انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و همکار ما در دانشگاه تهران هستند همان زمان این موضوع را برای ما توضیح دادند و گفتند که طبق معمول جلساتی داشتند، جلسه در آن فضای هیجانی برگزار شد و آمدند و حدود ۶۰، ۷۰ نفر ما را یکجا بازداشت کردند و بردند بعد از آن هم از ما عذرخواهی کره و شما دادند. بنابراین مساله‌ای نبوده که شخص آقای منفرد بازداشت شده و اتهامی داشته باشد.

علی مطهری، نماینده تهران در حمایت از میلی منفرد ارتقای مرحله به مرحله را یکی از ویژگی های وی عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی اوقات کسی در کشور ما پله پله ارتقا پیدا نمی کند. ناگهان از بخشداری به وزارت می رسد و یا از شهرداری به ریاست جمهوری می رسد. اما آقای میلی منفرد همه مراحل را پله پله طی کرده است.

پزشکیان، نماینده ی مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که به عنوان دیگر موافق میلی منفرد سخن می‌گفت اظهار کرد: ما که مدعی هستیم در سال ۸۸ به نام فتنه یا هرچیز دیگری که آن را اسم می‌نهیم، اتفاقات ناگواری افتاده است، آیا متصوریم که همه اشکالات برای یک دسته و یا یک گروه بوده است و طرف مقابل هیچ اشکال و هیچ خطا و هیچ تقصیری نداشته است؟ اینطور نیست و باید شجاعت پذیرفتن اشتباه را داشته باشیم، چراکه همه ما اشتباه کرده‌ایم.

وی در ادامه با اعتراض به اتهام هایی که میلی منفرد نسبت داده اند، گفت: مگر یک مقام می‌تواند به این حد در جو و منش دانشجویان تاثیرگذار باشد که ما آقای میلی‌منفرد را به اختلاف‌افکنی متهم می‌کنیم. ۱۰ معاون وزیر نمی‌تواند با حرف چیزی را در دانشگاه تغییر دهد و اگر نظریات علمی را نیز قبول داریم، باز این نکته در نظرات علمی نیز قابل تایید است.

پزشکیان در ادامه خاطر نشان کرد: حزب و دسته و گروه و جناح و دیدگاه همه و همه بت‌هایی است که ما برای خودمان ساختیم و امروز وقت آن رسیده است که بعد از حماسه‌ای که مردم خلق کرده‌اند، ما حماسه دیگری از همدلی و اتحاد خلق کنیم و این حماسه با اتهام‌زنی و اختلاف‌افکنی و عمیق کردن مشکلات گذشته حاصل نمی‌شود.

میلی منفرد: دانشگاه دارالتأدیب نیست، نمی‌توان آن را به زور سیاسی یا غیرسیاسی کرد

پس از بیان دیدگاه موافقان و مخالفان وزیر علوم پیشنهادی، دکتر میلی منفرد از عملکرد سالهای گذشته خود در دانشگاه دفاع کرد.meylimonfared

وی با بیان اینکه «دانشگاه محل اعمال سلیقه و محدودیت سیاسی نیست» اظهار کرد: دانشگاه جامعه دانشمندان است و نمی‌توان آن را به زور سیاسی یا غیرسیاسی کرد. دانشگاه دارالتأدیب نیست. باید بگذاریم که با زبان علمی خودش پیش برود و با منطق خودش کار کند.

میلی منفرد «تحقیر دانشگاهیان» را «تحقیر مقام علم» عنوان کرد و افزود: دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.

دکتر میلی منفرد با انتقاد به افرادی که به عنوان مخالف وی سخنرانی کردند، اظهار کرد: پیش از آنکه من سیاسی عمل کرده باشم مخالفان من به مسائل سیاسی اشاره می‌کنند و کار سیاسی می‌کنند. فضایی را قبل از انتخاب من و معرفی‌ام به عنوان وزیر پیشنهادی ایجاد کردند که انگار می‌خواهند کسی که همسو با رای مردم و دانشگاهی‌هاست، در این سمت قرار نگیرد. با این حال من امیدوارم که با رای قاطع شما که همان رای ملت در ۲۴ خرداد است همراهی صادق، پیگیر، آرام و باحوصله برای رئیس دولت باشم.

میلی منفرد مهمترین هدف اصلی در برنامه‌های خود را «حرکت پرشتاب و همه‌جانبه برای تولید علم در محیطی بانشاط، باثبات، آرام، بدون تنش و حاشیه‌های غیرعلمی» عنوان کرد.

وی در ادامه «گزینش اعتدال و عقلانیت با بالا بردن مشارکت دانشگاهیان» را از اهداف اساسی خود برشمرد و گفت: من به دنبال اعتدال و توازن بین علم و عمل، بین همکاری و ثبات،بین ثبات و تغییر واستقلال و وابستگی هستم.

میلی منفرد همچنین در پایان با اشاره به فیلم پخش شده توسط یکی از مخالفان مبنی بر حضور وی در تجمعات و اعتصاب اساتید دانشگاه در حوادث پس از انتخابات ۸۸ تصریح کرد:  این فیلم متعلق به سه روز بعد از انتخابات است که ما نگران این بودیم که حوادث ۱۸ تیر و حمله به دانشگاه تکرار شود به همین دلیل به دانشگاه رفتیم و جلسه‌ای در این مورد تشکیل دادیم اما من نه سخنرانی کردم، نه حرفی زده‌ام، نه موضعی گرفته‌ام. جرم من نشستن در آن جمع بود که باید بگویم در جلسه مسجد دانشگاه بالاتر از همه رئیس دانشگاه تهران نشسته بود. آیا این جرم است که کسی به مسجد برود، مگر من حرفی زده‌ام. اگر باقی مسائل هم مثل این فیلم باشد که اوضاع مشخص است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com