آیا ارز ترجیحی دارو به بهانه قاچاق حذف خواهد شد؟!

مانند بسیاری از کالاهای دیگر در ایران که حکومت ایران برای گران‌کردن آن بهانه ارزان‌بودن آن در کشور و قاچاقش به کشورهای همسایه را پیش می‌کشید به نظر می‌رسد حالا نوبت دارو است که به چنین سرنوشتی دچار شود.

حامل‌های انرژی شاید بارزترین نمونه از کالاهایی باشند که حکومت ایران به بهانه ارزان‌بودن آن در ایران و قاچاق حامل‌های انرژی به کشورهای همسایه در سال‌های اخیر قیمت آنها را افزایش داد و یا یارانه دولتی از آنها حذف گردید.

در حالی سران حکومت ایران و رسانه‌‌های وابسته به آن موضوع ارزانی کالا و یا کالاهایی در ایران را پیش می‌کشند که هیچ گاه به خود این زحمت را نمی‌دهند که به همراه قیاس قیمت این کالاها با کشورهای همسایه که داعیه ارزانی آن را دارند، مقایسه‌ای نیز بین درآمد شهروندان ایرانی و حقوق‌بگیران در ایران با کشورهای همسایه صورت دهند.

چون در آن صورت بهانه ارزان‌بودن کالا یا خدمات از دست حکومت‌گران خارج خواهد شد.

کاهش ارز ترجیحی برای دارو و افزایش قیمت دارو

با روند حذف یارانه‌‌ و ارز ترجیحی از برخی از کالاهای اساسی و دارو در سال‌های اخیر در حال حاضر میزان کمی ارز به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص پیدا می‌کند.

اما از زمان دولت حسن روحانی همواره و به تدریج از میزان کالاها و داروهایی که مشمول ارز ترجیحی می‌شوند کاسته شده و شهروندان ایرانی مجبور هستند این کالاها و داروها را به قیمت آزاد تهیه کنند.

با از راه رسیدن دولت ابراهیم رئیسی، دولت وی این خیز را برداشت که ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز  ترجیحی را از کالاهای اساسی و دارو حذف کند.

این امر با مخالفت در درون مجلس حکومت و به خصوص در کمیسیون تلفیق روبرو شد.

مخالفت با افزایش قیمت دارو از چه موضعی؟

مخالفان نه از موضع دلسوزی برای مردم بلکه در ترس از تبعات امنیتی و اجتماعی حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی و دارو، به این موضع‌گیری و مخالفت با حذف ارز ترجیحی اقدام ورزیدند.

اما این مخالفت‌ها باعث آن نشد که قیمت اقلام و کالاهای اساسی و برخی دارو‌ها در کشور افزایش چندبرابری پیدا نکند.

اخیرا بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌ای با رسانه‌های حکومتی با اشاره به وجود صرفا ۲ میلیون دلار ارز ترجیحی برای دارو اعلام کرد که «واضح است که قیمت دارو ۴ الی ۵ برابر بالا می‌رود».

وی همچنین افزود اگر ارز به اندازه و به موقع داده نشود وضعیت دارو در سال ۱۴۰۱ به مراتب از سال ۱۴۰۰ بدتر خواهد شد.

قیمت دارو تا ۲۵۰ درصد در مواردی افزایش یافته!

سایت حکومتی «انصاف‌نیوز» در روز ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد که در بازار داروهایی وجود دارند که ۲۵۰ درصد گران‌تر شده است و از ۳ الی ۴ ماه پیش قیمت داروها بسیار افزایش پیدا کرده است.

یک دکتر داروساز نیز در مصاحبه با این وبسایت اعلام کرد که تغییرات قیمت دارو از چند هفته پیش به شدت مشهود است و روشن است که ارز ۴۲۰۰ تومانی بی سروصدا از روی دارو برداشته شده است.

با این تفاسیر و در حالی که در درون حکومت ایران، هشدارهای واقعی در مورد تاثیرات حذف ارز ترجیحی بر روی افزایش چندبرابری قیمت دارو داده می‌شود اما این امر مانع از آن نشده که برخی مهره‌های حکومتی ساز ارزان‌بودن دارو در ایران را نزنند.

قیمت دارو در ایران خیلی ارزان است!

در یکی از آخرین نمونه‌ها نوشین محمدحسینی، مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو در روز شنبه ۷ اسفند اعلام کرد که «قیمت دارو در ایران خیلی ارزان است»! و «همین موضوع باعث قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه می‌شود»!

پیش از این نیز شهبار حسن‌پور بیگلری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حکومت ایران در اظهار نظری شاذ و عجیب در دیماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که «اکنون واردکننده، داروخانه‌‌ها و حتی مردم تقاضا دارند که دارو با ارز آزاد وارد کشور شود»!

این اظهارات در حالی است که کمبود و گرانی دارو و به خصوص برخی داروهای خاص، در ماه‌‌ها و هفته‌های اخیر باعث بروز اعتراضات شهروندان ایرانی شده و دامنه این اعتراضات به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز کشیده شده است. [کمبود دارو در ایران و آستانه بحران]

حال در بین دعوای مجلس و کمیسیون تلفیق آن و دولت ابراهیم رئیسی که در موارد بسیار دیگری نیز اختلاف دارند باید دید که آن طور که دولت رئیسی می‌خواهد با بهانه ارزان بودن قیمت دارو و قاچاق آن، ارز ترجیحی را از اقلام دارویی حذف خواهد کرد یا خیر؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)