مذاکرات وین و هاله‌ای از ابهامات پیرامون آن

با وجود اینکه وزیر خارجه حکومت ایران از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا در جریان مذاکرات وین خبر داده است اما اخبار چند روز اخیر هاله‌ای از ابهامات را بر دور این مذاکرات افکنده است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران در روز دوشنبه ۴ بهمن اعلام کرد که اگر برای رسیدن به توافق خوب با تضمین بالا نیاز باشد سطحی از گفتگوها بین حکومت ایران و آمریکا انجام شود حکومت ایران آن را نادیده نخواهد گرفت.

این اظهارات امیر عبداللهیان در حالی صورت می‌گیرد که حکومت ایران از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی و البته پیش از آن و در دولت روحانی، هر گونه احتمال گفتگوی مستقیم با آمریکا را رد کرده بود.

اما در حین دور هشتم مذاکرات وین که از روز ۶ دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مدت زمان زیادی به درازا کشیده است و در زیر اخبار متعدد و گاه متناقضی که از این مذاکرات به گوش می‌رسد حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی با اشاره به اینکه مذاکرات ما در وین به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد افزود ما باید تصمیم سیاسی بگیریم چون در موضوع هسته‌ای به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که باید تصمیمی گرفته شود. [مذاکرات اتمی در تونل تاریک وقت کشی و چشم پوشی]

مذاکرات وین به نقطه حساس و تعیین کننده رسیده

این اظهارات وزیر خارجه حکومت ایران همچنین در حالی ایراد می‌شود که طرف‌های غربی در هفته‌های اخیر بارها از این واقعیت سخن راندند که برای احیای برجام و دستیابی به توافق، تنها چند هفته و نه چند ماه زمان باقی مانده است.

از جمله آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای آلمانی خود اعلام کرد مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای حکومت ایران به نقطه‌ای حساس و تعیین کننده رسیده است.

در همین حال آکسیوس نیز از ضرب‌الاجلی برای پایان مذاکره با حکومت ایران خبر داد و نوشت مقامات دولت آمریکا پایان ژانویه یا اول فوریه را به عنوان ضرب‌الاجل غیر رسمی برای مذاکره با حکومت ایران تعیین کرده‌اند.

مذاکرات وین و مخالفت حکومت ایران با توافق اتمی موقت

ان‌بی‌سی‌نیوز آمریکا در روز شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ به نقل از مقامات مطلع اعلام کرد که حکومت ایران در جریان مذاکرات وین، پیشنهاد روسیه برای توافق اتمی موقت را رد کرده است.

این توافق می‌توانست شامل لغو محدود تحریم‌ها ما به ازاء اعمال مجدد برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای حکومت ایران باشد اما حکومت ایران با رد این نوع از توافق اعلام کرد که خواهان توافقی پایدار است.

هاله‌ای از ابهام در مذاکرات وین

در میانه دور هشتم مذاکرات وین رسانه‌های معتبر بین‌المللی از جمله بلومبرگ اعلام کردند که گروگان‌ها و موشک‌ها هاله‌ای از ابهام در مذاکرات اتمی با حکومت ایران ایجاد کرده است.

بلومبرگ با اشاره به اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیئت آمریکایی حاضر در گفتگوهای وین مبنی بر آزادی ۴ آمریکایی گروگان گرفته شده توسط حکومت ایران به عنوان پیش‌شرط ادامه مذاکرات، افزود در حالی که نمایندگان آمریکا و اروپا از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای صحبت به میان می‌آورند اما زمان محدودی برای دستیابی به یک توافق وجود دارد و موضوع گروگان‌های و موشک‌های حکومت ایران هاله‌ای از ابهام را بر روی مذاکرات وین می‌افکند.

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران، در پی اظهارات مالی بر سر آزادی زندانیان آمریکایی در روز یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ از قابل حل بودن این موضوع سخن گفت.

اضطرار حکومت ایران برای حصول توافق در مذاکرات وین

واکنش‌های امیر عبداللهیان و خطیب‌زاده در بطن دور هشتم مذاکرات برجام را می‌‌توان اضطرار حکومت ایران برای حصول هر چه سریعتر توافق و عجله برای برداشته‌ شدن تحریم‌های آمریکا تعبیر و تفیسر کرد.

اما در این بین لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال اعلام کرد واضح است که حکومت ایران تضمین‌های دائمی و قانونی دریافت نخواهد کرد.

تایمز لندن نیز همزمان با دور هشتم مذاکرات وین اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای در آستانه سقوط می‌باشد.

تایمز لندن با استناد به نقل قول دیپلمات‌های مذاکره کننده غربی افزود مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای ایران در آستانه سقوط است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که این گفتگوها در یک «اورژانس تهدید کننده حیاتی» قرار دارد.

وی افزود پیشرفت جزئی، سست و کند وجود دارد اما مذاکرات نمی‌تواند با این سرعت ادامه یاید ولی به موازات آن برنامه هسته‌ای حکومت ایران با این سرعت پیش برود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)