دیروز حسن روحانى سوگند خورد که پاسدار حقوق مردم باشد؛ در مراسم تحلیف، اگرچه سید محمد خاتمى حضور نداشت اما هاشمى رفسنجانى و سید حسن خمینى در کنار روحانى بودند. وى در حضور مهمانان داخلى و خارجى تاکید کرد که ایرانِ مورد نظر او، “نه قصد تغییر مرز‌ها را دارد و نه قصد تغییر هیچ نظام سیاسی را و آماده گفتگو و اعتماد سازی متقابل با همه دنیاست”.

به گزارش جرس، دو جنبه اقتصاد و سیاست خارجی در سخنرانی حسن روحانی طی مراسم تحلیف پر رنگ بود. او بار‌ها از دشواری‌های اقتصادی ایران سخن گفت و مردم را شایسته برخورداری از زندگی بهتر دانست. از تاثیر تحریم‌ها گفت و اینکه تحریم‌ها هزینه‌های اقتصادی زیادی بر ایران وارد کرده است. او سپس با پیوند زدن بحران اقتصادی با سیاست خارجی به طرح ریزی ایده خود در مناسبات بین المللی پرداخت. گفت که ایران لنگرگاه صلح و ثبات در منطقه است و سر جنگ با هیچ کشوری ندارد. گفت که ایران قصد تغییر هیچ نظام سیاسی را ندارد. قصد تغییر مرز‌ها را ندارد و با دخالت خارجی در هر کشوری مخالف است و اعتقاد دارد که نظام‌های سیاسی تنها به خواست مردم‌‌ همان کشور باید تغییر پیدا کنند. حسن روحانی از تعامل سخن گفت. از اینکه ایران آماده گفتگو و اعتماد سازی متقابل با همه دنیاست. او خطاب به جامعه بین المللی گفت: «اگر پاسخ مناسب می‌خواهید به جای تحریم با زبانِ تکریم با مردم ایران سخن بگویید.» این سخنان تشویق اعضای مجلس را در پی داشت که با دست زدن و احسنت احسنت گفتن وی را همراهی می‌کردند. با این حال وی هیچ اشاره مستقیمی به برنامه هسته‌ای نکرد. حتی‌‌ همان جملات کلی و کلیشه‌ای مقام‌های جمهوری اسلامی که در آن بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای تاکید می‌شود هم در سخنرانی روحانی وجود نداشت. او تنها به تاثیر تحریم‌ها و تلاش برای گفتگو جهت حل آن اشاره کرد. شاید دلیل پرهیز از اشاره مستقیم به برنامه هسته‌ای در متن سخنرانی تحلیف را بتوان ناشی از این دانست که او به عنوان رییس جمهور در چنین مراسمی ناگزیر بود از ادبیات رسمی برای تایید همه جانبه برنامه‌های هسته‌ای بهره ببرد و این می‌توانست راه دولت او را برای گفتگو با غرب در همین نخستین فاز سد کند. روحانی در بخش‌های قابل توجه دیگری از سخنانش به مطالبان زنان و مطالبات اقوام اشاره کرد و گفت که ایجاد زمینه‌های مشارکت بیشتر زنان و برطرف کردن تبعیض‌ها درباره اقلیت‌های قومی و مذهبی را از اولویت‌های دولت خود می‌داند.

حسن روحانی پس از پایان سخنرانی‌اش به وعده‌ای که پیش‌تر درباره ارایه لیست کابینه‌اش به مجلس در مراسم تحلیف داده بود عمل کرد و این لیست را به علی لاریجانی رییس مجلس تحویل داد.

 بسیاری از افرادی که پیش‌تر در گمانه زنی‌های رسانه‌ای از آن‌ها به عنوان وزیران پیشنهادی یاد می‌شد در لیست قرائت شده حضور داشتند و تنها انتخاب مصطفی پورمحمدی از چهره‌های شناخته شده محافظه کاران بود که تا حدی غیرمنتظره بود که البته به عنوان وزیر دادگسترى، توسط رییس قوه فضاییه به دولت معرفى شد. حجتى، نجفى، ربیعى، زنگنه، ظریف و جعفر میلى منفرد از وزیران پیشنهادىِ نزدیک به جریان اصلاح طلب به شمار مى آیند.

گزارش جرس مى افزاید: نام «عبدالرضا رحمانی فضلی» برای سمت وزارت کشور گرچه در گمانه زنی‌ها مورد بحث بود اما طی دو سه روز گذشته برخی محافل رسانه‌ای مدعی شده بودند که روحانی از انتخاب او منصرف شده است. رحمانی فضلی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی رییس مجلس است و پیش‌تر هم در دوران ریاست لاریجانی بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در منصب معاونت وی فعالیت کرده است. اصلاح طلبان هوادار روحانی اعتقاد دارند که انتخاب رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور می‌تواند به پاشنه آشیل فعالیت دولت روحانی بدل شود. وزارت کشور از جهات بسیاری برای اصلاح طلبان اهمیت دارد. این وزارتخانه علاوه بر اینکه مجری برگزاری انتخابات در کشور است از نظر زمینه سازی برای فعالیت احزاب و نهادهای غیردولتی هم مهم‌ترین مرجع دولتی به شمار می‌رود و اکنون کار احزاب به محاق رفته اصلاح طلب برای بازگشایی با انتخاب رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور چندان آسان نخواهد بود. در روزهای اخیر برخی ناظران این انتخاب را حاصل رایزنی و لابی روحانی و لاریجانی می‌دانستند اما رییس مجلس در کنفرانس خبری کوتاهی که پس از مراسم تحلیف با حضور سران سه قوه انجام شد با اشاره به اسامی معرفی شده برای کابینه گفت که مجلس هیچ توصیه‌ای درباره وزیران نداشته است. لاریجانی همچنین وعده داد که مجلس در هفته آینده به بررسی رای اعتماد وزیران پیشنهادی خواهد پرداخت تا پس از آن دولت به طور رسمی کار خود را آغاز کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com