ورساچه در ۲ دسامبر ۱۹۴۶ در جنوب ایتالیا متولد و در دنیای طراحی بزرگ شد و حرفه مد را از دست مادری فرا گرفت که تجارت لباس شخصی خود را اداره می کرد.

جیانی در حالی بزرگ شد که نظاره‌گر مادرش بود. مادری که در بوتیکش دوزنده لباس بود. بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، قبل از نقل مکان به میلان در سال ۱۹۷۲، مدتی را در مغازه مادرش گذراند. در میلان در آتلیه‌های ایتالیایی متعددی مثل ماریو ولنتینو، کامپلیس و کالاهان کار کرد.

جیانی ورساچه که از برترین طراحان مد در دهه‌های ۱۹۸۰-۱۹۹۰ بود، اولین خط تولید لباس خود را در سال ۱۹۷۸ در میلان ایتالیا راه اندازی و در سال ۱۹۸۹، اولین مجموعه لباس‌های دوخت خود را معرفی کرد. با تولید مجموعه‌هایی که احساسات و تمایلات جنسی را تراوش می‌کردند، یک امپراتوری مد ساخت.

مخالفان ورساچه طرح‌های پر زرق و برق او را مبتذل می‌دانستند. ورساچه که از چنین انتقاداتی خسته نشده بود، نمایش های مد فصلی خود را مانند کنسرت‌های راک با طراحی مجلل خود به نمایش گذاشت.

در ادامه با افزودن خط تولید وسایل، مبلمان منزل و عطر، امپراطوری مد خود را گسترش داد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود، برای چهره‌های برجسته‌ای مانند مدونا، پرنسس دایانا، التون جان و تینا ترنر طراحی لباس کرد و در سال ۱۹۹۷ خارج از خانه خود در ساوت بیچ، فلوریدا به ضرب گلوله کشته شد.

در پیوست مصاحبه اصلی ورساچه که در ژورنال « مدافع» (the advocate) نسخه ژوئیه ۱۹۹۵‌گنجانده شده است، او با نام «مردان بدون کراوات» آمده است. او کتاب را به «سه آنتونیوس زندگی من: پدرم، آنتونیو دی آمیکو و پسر برادرم» تقدیم کرده است و این مصاحبه مهم با درخواست شخص ورساچه برای توصیف این سه فرد، آغاز می‌شود و در ادامه مصاحبه ورساچه؛ آنتونیو دی آمیکو را به سادگی « همراه ‌ و همدم من» می خواند.

در سریال داستان جنایت آمریکایی(American crime story) نشان داده شد، حتی پس از آنکه خواهر و شریک تجاری اش دوناتلا (با بازی پنه لوپه کروز) به او التماس می‌کند که از گرایش جنسیش آشکارسازی نکند اما ورساچه آشکارا هویت جنسی خود را اعلام می‌کند – متوهم از این‌که می‌تواند بر فروش محصولات برندش تاثیر بگذارد – و اینجاست که می‌فهمیم این خواهر و برادر در پشت صحنه هم درباره هویت جنسی جیانی چه گفتگو و چه بحثی داشته‌اند.

حضور دی آمیکو، کنار ورساچه در طول مصاحبه و نظرات آگاهانه گاه و بی گاه او قابل توجه بوده است و آنها گاهی با هم در طراحی همکاری داشتند و دی آمیکو خط ورزشی و کژوال ورساچه را طراحی می‌کرد.

مرگ

ورساچه تنها ۵۰ سال داشت که در ۱۵ژوئیه ۱۹۹۷در خارج از منزلش در ساحل جنوبی میامی فلوریدا، توسط اَندرو کانن، قاتل ۲۷ ساله که جسدش ۸ روز بعد در خانه قایقرانی ساحل میایی پیدا شد، به قتل رسید.

ورساچه ابتدا توسط دی آمیکو شریک زندگیش، نجات یافت اما کمی بعد در بیمارستان درگذشت.

چندین مراسم در موزه هنر متروپولیتن نیویورک برای ورساچه برگزار شد. جایی که برای اهالی دنیای مد – از آنا وینتور و رالف لورن گرفته تا کالوین کلاین و جیکوبز – از ورساچه خداحافظی کردند ویتنی هوستون، جان بن جووی‌ و التون جان از جمله مجریان این یادبود بودند.

اگر علاقمند به جزییات داستان زندگی این طراح فشن محبوب و زندگی مشترک او با پارتنرش هستید، توصیه می‌کنم مینی سریال جذاب داستان جنایت آمریکایی(American crime story) رو از دست ندید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)