عراق امروز در برابر حکومت ولایت فقیه

به نظر می‌رسد با انتخابات جدید در عراق این کشور خطش را از حکومت ولایت فقیه جدا کرده است.

پنجمین انتخابات عراق را می‌توان مهر تاییدی بر شکست نیروهای وابسته به حکومت ولایت فقیه در عراق دانست هر چند پیروزی پارلمانی در این کشور نصیب مقتدی صدر شد که وی در پاره‌ای از اوقات تحت حمایت حکومت ایران بوده است.

شکست نیروهای طرفدار حکومت ایران در انتخابات عراق

اما نیروهایی سیاسی عراقی که رابطه مستحکم‌تری با حکومت ولایت فقیه در عراق داشتند و به بیان بهتر دست پرورده حکومت ولایت فقیه بودند شکست سختی را در انتخابات پارلمان عراق متحمل شدند.

اعتراضات نیروهای وابسته به حکومت ایران که حتی در برخی مناطق و زمان‌ها به درگیری مسلحانه و حمله پهپادی به خانه نخست وزیر کنونی عراق، مصطفی الکاظمی انجامید دردی برای این نیروها دوا نکرد.

نیروهای طرفدار حکومت ایران و ائتلاف الفتح وابسته به حکومت ایران در اتفاقی فضاحت بار تنها توانستند ۱۷ کرسی در پارلمان عراق به دست بیاورند.

پیش از این، این گروه که وابسته به حشد الشعبی وابسته به حکومت ایران بود ۴۷ کرسی را در مجلس عراق در اختیار خود داشتند.

این گروه‌ها در دوره‌های قبل انتخابات مجلس عراق کرسی‌هایی بیش از این را نیز در اختیار داشتند اما برای ۴ سال آینده در اقلیتی چشمگیر در مجلس حکومت و به تبع آن در قدرت سیاسی در عراق خواهند بود.

انتخاب حلبوسی به ریاست پارلمان عراق

در پایان کشاکش‌های سیاسی و بعضا نظامی در عراق سرانجام پارلمان این کشور با تاخیری قابل تامل، محمد حلبوسی از ائتلاف نیروهای سنی این کشور را به ریاست پارلمان عراق برگزید.

بدین ترتیب پنجمین مجلس کشور عراق پس از سقوط نظام سابق این کشور به ریاست حلبوسی تشکیل گردید تا مقدمه را برای تعیین رئیس جمهور از میان کردها و نخست وزیر از میان گروه صدر که اکثریت را در انتخابات پارلمانی در عراق به دست آورد آماده سازد.

جریان صدر آن گونه که ادعا می‌کند جریانی ملی‌گراست که در برنامه خود در دولت آینده طرح‌هایی چون نزدیک شدن به آمریکا و جبهه متحدش ناتو،‌ تنش زدایی با جامعه اتحادیه عرب و همچنین شورای همکاری خلیج فارس و شاید آماده سازی زمینه برای ورود به پیمان ابراهیم برای صلح با اسرائیل را در نظر دارد.

خروج نیروهای وابسته به حکومت از گردونه قدرت در عراق

اما آنچه تا کنون مسجل شده است نیروهای طرفدار حکومت ایران در این بین شکست سختی را متحمل شده و از گردونه قدرت نسبت به دوره‌های قبل خارج شده‌اند.

افزون بر ساختار قدرت سیاسی که بر دو مولفه تقسیم قدرت در بین شیعیان، اهل تسنن و کردها و رای گیری آحاد مردم عراق استوار است در پس انتخابات مجلس عراق شکست نیروهای وابسته به حکومت ایران جای تامل و درنگ دارد.

واقعیت این است که مردم عراق بعد از سقوط نظام سابق و در طی نزدیک به دو دهه، آثار مخرب سیاست‌های حکومت ایران و نیروهای شبه نظامی وابسته به آن را که خود را در قالب احزاب سیاسی به مردم عراق تحمیل کرده‌‌اند با تمامی وجود احساس کرده‌اند و در پنجمین دور انتخابات مجلس عراق با عدم رای دهی به این نیروها، مرزبندی قاطعی با حکومت ایران و نیروهای شبه نظامی‌اش ترسیم کرده‌اند. [ایران، عراق و لبنان ، زمین در همه جا زیر پای ولایت فقیه می‌لرزد]

به بیان دیگر مردم عراق به نیکی این مهم را دریافته‌‌اند که در پی تبلیغات بی‌محتوای حکومت ایران آنچه این حکومت برای عراق به ارمغان آورد چیزی جز کشتار و غارت نبوده است از این رو عراق خطش را از ایران تحت اشغال ولایت فقیه جدا کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)