کولبری مادران کولبر به‌دلیل نداشتن نان‌آور خانه

وجود مادران کولبر بیانگر تصویر دردناکی از فقر و تنگدستی مردم کردستان است. در ایران به‌طور خاص در کردستان، تامین زندگی سن و سال نمی‌شناسد. از کولبر که می‌گویند، فضای مردانه یا در نهایت نوجوانان پسر در ذهن می‌نشیند. اما هستند کسانی که با بدنهای ضعیف و رنجورشان برای گذران زندگی، پا در این شغل سخت و خطرناک گذاشته‌اند. اینها، مادران کولبر هستند که بسیاری از آنها برای تامین زندگی فرزندان یتیم خود و خانواده‌اشان به کولبری روی آورده‌اند.

این واقعیت دردناکی است که در کردستان ستمدیده جریان دارد. این مادران کولبر به‌رغم سن و سال زیاد برای تامین زندگی مجبور هستند در سنگلاخ کوهستان‌ها، در میان برف و یخبندان زمستان یا گرمای شدید تابستان کولبری کنند.

ویدئویی از درد دل یکی از مادران کولبر انتشار یافته که ۳ سال است برای گذران زندگی کولبری می‌کند.

وی زندگی مشقت‌بار خود را اینگونه توصیف می‌کند: «مجبور هستم، برم کولبری، چون پولی برای امرار معاش ندارم. تنها زندگی می‌کنم. نه همسر دارم، نه پسری دارم. کسی را ندارم برایم کار کند. مجبور هستم خودم برای خودم کار کنم و زندگی‌ام را تامین کنم.»

  • آرزویم خوشبخت شدن بود اما… کلیپ مادری به نام «خانم» که ۲۶سال است کولبری میکند
  • ماجرای مانی ۱۴ساله که هنگام کولبری به همراه مادرش در برخورد با نیروی مرزی از صخره سقوط کرد
  • البته این تنها مادر کولبر کرد نیست که با کولبری روزگار می‌گذراند.

    وی به یکی دیگر از مادران کولبر اشاره می‌کند و درباره او می‌گوید:

    «فرزندانش یتیم بودند و هیچ منبع درآمدی نداشتند. دوستم مدتی برای روستا نان می‌پخت، وقتی کارش را از دست داد، دوباره شروع کرد به کولبری کردن.»

    تعداد این مادران کولبر بسیار زیاد است. مادر دیگری ۶۴ سال سن دارد نام او آشتی است. همسر وی  ۱۵ سال پیش در حین کولبری جان باخته است. او مجبور شد که کار همسرش را ادامه بدهد. وی اکنون به همراه ۴ دخترش به کولبری می‌رود.

    عده‌ای آمار زنان کولبر را تنها ۱۱۰ نفر اعلام کرده‌اند. البته این آمار بخش ناچیزی از آنان را تشکیل می‌دهد. چرا که بسیاری از آنان حاضر نیستند درد خود را به دیگران بگویند و با درد جانکاه گرسنگی و فقر زندگی سر می‌کنند.

    این مادران کولبر از محروم‌ترین بخش زنان سرپرست خانوار را تشکیل می‌دهند. زنانی که در بدترین شرایط معیشتی در نبود قوانین حمایتی از زنان در این حاکمیت با فقر و گرسنگی دست به گریبان هستند.

    طبق آمار وزارت کار، دربازه زمانی سال‌های ۹۰ تا ۹۸، تعداد زنان سرپرست خانوار، از ۲میلیون و ۷۷۳ هزار نفر به ۳میلیون و ۵۱۷ هزار نفر رسیده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)