نزدیک به ۴۰ سال از شروع همه‌گیری ایدز در دنیا می‌گذرد و از آن زمان تاکنون تعداد بی‌شماری از چهره‌های سرشناس با بازگو کردن وضعیت اچ‌آی‌وی خود، تلاش کردند انگ و تعصب در مورد این بیماری را کم کم از میان بردارند.

در طول این سال‌ها روند درمان ایدز بسیار تغییر کرده و اکنون وجود برخی داروها می‌تواند زندگی طولانی و سالمی را به افراد دارای اچ‌آی‌وی هدیه دهد و همچنین تاثیر prep (روش پیشگیری قبل از مواجهه) را در این مسیر نمی‌توان نادیده گرفت.

بااین‌حال افرادی که با ایدز زندگی می‌کنند هنوز هم باید با داغ‌ ننگ و نگرش‌های تبعیض‌آمیز و در بسیاری موارد، موانع دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دست و پنجه نرم کنند.

به همین دلیل، هر بار که یک چهره برجسته و شناخته شده از وضعیت اچ‌آی‌وی خود صحبت می‌کند کار بسیار مهمی کرده است و با این عمل به دنیا نشان می‌دهد که می‌توان با اچ‌آی‌وی هم خوب زندگی کرد و این ویروس به تنهایی نمی‌تواند شما را تعریف کند.

نگاهی می‌کنیم به چند چهره مشهور و پیشرو که با اعلام وضعیت اچ‌آی‌وی خود سال‌ها برای از بین بردن تابو در مورد اچ‌آی‌وی/ایدز تلاش کرده‌اند.

فردی مرکوری، خواننده گروه کویین بود که به‌طور غم‌انگیزی زندگی‌اش تحت تاثیر اچ‌آی‌وی قرار گرفت. در آن زمان هیچ درمان موثری برای این ویروس وجود نداشت. فردی ۲۴ ساعت قبل از مرگش، علناً اعلام کرد که مبتلا به ایدز است و این اقدام ساده بسیار مهم بود.

فردی مرکوری در این بیانیه گفت: «پس از حدس‌ و گمان‌های گسترده در مطبوعات، می‌خواهم تأیید کنم که آزمایش اچ‌آی‌وی من مثبت است و ایدز دارم. من فکر می‌کردم بهتر است که این اطلاعات را خصوصی نگه دارم تا از حریم شخصی اطرافیانم محافظت کنم ولی اکنون زمان آن رسیده که دوستان و طرفداران من در سراسر جهان حقیقت را بدانند و امیدوارم همه به من، پزشکانم و همه کسانی که در سراسر جهان در حال مبارزه با این بیماری وحشتناک هستند، بپیوندند.»

جیا کارانگی یک سوپر مدل آمریکایی بود که روی جلد مجله «ووگ»، معروف‌ترین مجله مد، ظاهر شد اما در سن ۲۶ سالگی بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز درگذشت.

اغلب اوقات، اچ‌آی‌وی و ایدز به‌عنوان شرایطی در نظر گرفته می‌شوند که فقط مردان همجنسگرا را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما زنان بی‌شماری در سراسر جهان نیز با این ویروس زندگی می‌کنند، به همین دلیل است که ضرورت آشکارسازی افرادی مانند جیا قابل احترام است و به خاطر سپرده می‌شوند.

داستان زندگی او در سال ۱۹۹۸ به اسم جیا و بازی آنجلینا جولی، ساخته شد.

بیلی پورتر، بازیگر و نماد مد، در سال ۲۰۲۱ هنگامی که در مورد وضعیت خود صحبت کرد، به جهانیان نشان داد که زندگی با اچ‌آی‌وی به چه معناست.

پورتر طی مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر فاش کرد به مدت ۱۴ سال است که با ایدز زندگی می‌کند و در نهایت پس از صحبت با مادرش در مورد وضعیت اچ‌آی‌وی خود، تصمیم گرفت به طور عمومی صحبت کند.

گرت توماس، کاپیتان سابق راگبی ولز، به دلیل شهامتی که در زمان آشکارسازیش به عنوان یک مرد همجنس‌گرا داشت، منبع الهام برای افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس تلقی می‌شد و این حس تحسین زمانی افزایش پیدا کرد که در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کند.

گرت گفت: «اکنون که شما این اطلاعات را دارید، این موضوع می‌تواند من را به شدت آسیب پذیر کند اما این باعث نمی‌شود که من ضعیف باشم. حتی اگر مجبور شدم وضعیت اچ‌آی‌وی خود را علنی کنم چون به ضرورت مبارزه و آموزش جامعه برای شکستن انگ، پیرامون این موضوع پی بردم.”

ناتانیل هال بازیگر نقش دونالد فیلم «این گناه است»، که نقش یک مرد جوان همجنس گرا را بازی کرد که مبتلا به ایدز است و لازم است بدانید این بازیگر ۳۴ ساله در زندگی واقعی‌اش نیز با این ویروس زندگی می کند.


هال در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز درباره تشخیص اچ‌آی‌وی خود صحبت کرد و اعلام کرد وقتی برای اولین بار رابطه جنسی داشت، در سن ۱۶ سالگی به این ویروس مبتلا شده است.

هال گفت:«وقتی آزمایش دادن به من پیشنهاد شد، در واقع آن‌را نپذیرفتم، چون فکر می‌کردم امکان ابتلا به ایدز را ندارم.

فکر می‌کردم من یک سفیدپوست از طبقه متوسط هستم که در مدرسه‌ شاگرد اول بودم و ممکن نیست برای افرادی مثل من اتفاق بیفتد، چیزی که واضح است اینست که این یک نگرش واقعا مضحک است چون هر کسی ممکن است با این بیماری درگیر شود و ترس من باعث این انکار شده بود»

خاویر مونوز زمانی‌که نقش الکساندر همیلتون را در برادوی به عهده گرفت، خیلی سریع درباره وضعیت اچ‌آی‌وی خود صحبت کرد و از این فرصت برای ارائه یک پیام مهم استفاده کرد.

او در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه ای با نیویورک تایمز اعلام کرد، از سال ۲۰۰۲ با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کند و توضیح داد که ویروس فعال او “غیرقابل تشخیص” است، و این به این معنی‌ست که بار ویروس اچ‌آی‌وی در جریان خون او به حدی کاهش یافته است که نمی‌تواند ویروس را منتقل کند.

مونوز گفت:«من سالم هستم، قوی هستم و به دلیل انگی که هنوز در این مورد وجود دارد، بسیار نگران هستم. زندگی من در سال ۲۰۰۲ به طور کامل و به شدت تغییر کرد، زمانی که تشخیص داده شد با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنم و سال قبل دوباره به سرطان مبتلا شدم، شما نمی توانید آنچه را که می دانید، نادیده بگیرید و زندگی بعد از آن دیگر مثل قبل نیست. اما من زنده هستم و برای همه اهدافم سالم و سرحال هستم و از این بابت سپاسگزارم.»

مجیک جانسون، فوق ستاره NBA، (لیگ بسکتبال آمریکای شمالی) در سال ۱۹۹۱، در زمانی‌که اچ‌آی‌وی در روزهای اوج ننگ خود بود و بیشتر از همه مردان همجنس‌گرا را تحت تاثیر قرار می‌داد، از وضعیت اچ‌آی‌وی مثبت خود بین عموم صحبت کرد و این در معرض دید قرار گرفتن بسیار کار ارزشمندی بود.

در یک کنفرانس مطبوعاتی، این اسطوره بسکتبال گفت: «من قصد دارم برای مدت طولانی زندگی کنم و مثل همیشه شما را اذیت کنم. من حدس می‌زنم اکنون می‌توانم از جنبه‌های دیگر زندگی لذت ببرم.»

۳۰ سال از زمانی که جانسون بیماریش را فاش کرد می‌گذرد و او هنوز بر خلاف تصورات غلطی که در مورد این ویروس وجود دارد به بهترین نحو زندگی می کند.

جاناتان ون نس که خیلی سریع با حضور در برنامه «کوییر‌آی» که از نتفلیکس پخش می‌شد، به شهرت رسید، طولی نکشید که محبوبیت زیادی پیدا کرد. او در سال ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز درباره وضعیت اچ‌آی‌وی خود گفتگو کرد و توضیح داد:

«برای من بسیار سخت است که تا این اندازه رو به این موضوع باز باشم، وقتی چیزهای خاصی وجود دارد که هنوز به طور عمومی، اعلام نکردم . من در سن ۲۵ سالگی در حین کار کردن در یک آرایشگاه، بیهوش شدم و بعد از این اتفاق متوجه شدم درگیر اچ‌آی‌وی شدم.»

ون نس در خاطرات خود می‌نویسد: «وقتی کوئیر آی منتشر شد، واقعاً سخت بود، چون فکر می‌کردم که آیا واقعا می‌خواهم در مورد وضعیتم صحبت کنم؟»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)