سمت و سوی مذاکرات اتمی با ایران به کدام سمت است؟

در حالی که هشتمین دور مذاکرات اتمی وین به مناسبت سال نو میلادی ۳ روز تعطیل شد، اما رسانه‌های معتبر بین‌المللی از ناکارآمدی گفتگوها در وین خبر می‌دهند.

دور هشتم مذاکرات وین در روز ۶ دی ماه شروع شد با گذشت چند روز و به دلیل تعطیلات سال نو میلادی مذاکرات موقتا متوقف شد تا بعد از تعطیلات از سر گرفته شود.

این در حالی است که بعد از آغاز دور هشتم مذاکرات اتمی برخی رسانه‌ها و مقامات غربی اعلام کردند که روسیه و چین تلاش کرده‌اند حکومت ایران را راضی کنند که از برخی از خواسته‌های حداکثری که باعث وقفه و اختلاف در مذاکرات می‌شود کوتاه بیاید.

انعکاس رسانه‌های بین‌المللی در مورد مذاکرات اتمی

با این حال رسانه‌های بین‌المللی چراغ‌های نومیدی را روشن کردند. پولیتیکو در روز ۱۳ دی اعلام کرد پنجره مذاکرات اتمی ممکن است تا پایان ژانویه و یا اوایل فوریه بسته شود. [وضعیت برجام اضطراری است]

پولیتیکو افزود «مذاکرات روز دوشنبه پس از یک وقفه کوتاه آغاز شد و بر تهران فشار وارد شد تا فوریت واقعی به مذاکرات افزوده یا خطر از دست رفتن هر گونه شانسی برای احیاء توافق را بپذیرد».

در همین حال برخی مقامات نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که پنجره بازگشت به قرارداد ۲۰۱۵ ممکن است تا پایان ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آتی میلادی بسته شود.

دیپلمات‌های غربی افزودند که هنوز کاملا مطمئن نیستند که آیا حکومت ایران واقعا علاقمند به مذاکرات اتمی برای بازگشت به توافق برجام است یا صرفا برای پیشبرد برنامه اتمی خود وقت‌کشی می‌کند؟

برخی منابع غربی که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که برخی کشورها از حکومت ایران می‌خواهند سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را از بین ببرد اما حکومت ایران ترجیح می‌دهد آنها را دور از دسترس نگاه دارد.

مذاکرات اتمی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز در روز دوشنبه ۱۳ دی اعلام کرد که پنج قدرت جهانی متعهد به جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی می‌شوند.

این پنج قدرت که اعضای دائم شورای امنیت هستند اعلام کردند که قویا معتقدند که باید از گسترش بیشتر سلاح‌های اتمی جلوگیری کرد و افزودند در جنگ هسته‌ای نمی‌شود پیروز شد و هرگز نباید وارد چنین جنگی شد.

این اظهار نظر شاید به طور مستقیم به برنامه هسته‌ای ایران مربوط نباشد اما پیام آشکاری است مبنی بر اینکه قدرت‌های جهانی، هسته‌ای شدن حکومت ایران را که به حمایت از تروریسم و دخالت‌های منطقه‌ای و تهدید کشورها به «پاک کردن از روی نقشه» متهم است را هرگز نخواهند پذیرفت صرف نظر از اینکه حکومت ایران تا کجا در برنامه اتمی‌اش پیشرفت کند.

دو راهی ترسناک در بستر مذاکرات اتمی

به نظر می‌رسد یک دو راهی ترسناک در برابر دولت رئیسی و حکومت ولایت فقیه قرار گرفته است از یک سو تقابل با جامعه جهانی و پیشبرد برنامه هسته‌ای برای بمب‌سازی که این کشور را در مقابل شورای امنیت ملل متحد و مکانیسم ماشه قرار خواهد داد.

از سوی دیگر کوتاه آمدن از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و تن دادن به خواسته‌های آژانس و کشورهای غربی که به نظر می‌رسد تنها به پاسخگو بودن حکومت ایران در مورد برنامه‌ اتمی‌اش راضی نیستند و در نظر دارند تا برنامه موشک‌های بالستیک و دخالت‌‌های منطقه‌ای حکومت ایران نیز مورد مذاکره قرار گیرد.

گسترش برنامه هسته‌ای و تبلیغات گسترده حول آن و ارسال سیگنال‌های بی‌توجهی برای مذاکرات نیز در این دستگاه، به داشتن برگ برنده و بالاتر در مذاکرات اتمی می‌تواند تفسیر شود تا حکومت ایران بتواند امتیازات بیشتری از غرب بگیرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)