زنده‌یاد هوشنگ کشاورز پژوهشگر پیشکسوت عشایری و روستایی در سال ۱۳۱۱ در خاندانی از تبار دهقانان اصیل و خوشنام و آزادیخواه و ملی‌گرا به دنیا آمد .

پدرش، محمدعلی کشاورز صدر، حقوقدان، ادیب و شاعر و محقق و نویسنده و در عرصه سیاست، نماینده مجلس شورای ملی در دوره‌های چهارم و پانزدهم و یکی از طراحان نخستین طرح ملی کردن صنعت نفت و در دوران نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق از یاران و مشاوران و مدیران ارشد دولت ملی‌گرای ایران بود.
او در دوران نوجوانی و جوانی با اشتیاق وافری در زمینه‌های تاریخ، سیاست، فلسفه،اقتصاد و مطالعه و کنکاش عمیقی می‌کرد و در کانون‌های اجتماعی و سیاسی آن روزگار فعالانه شرکت می‌کرد و با آنان به بحث و گفتگو می‌نشست .

در بحبوحۀ جنبش ملی شدن صنعت نفت، راه سیاسی او راه مرشدش دکتر محمد مصدق، آموزگار آزادیخواهی، قانونگرایی و مردمسالاری بود و در تمام عمرش بسیاردلبستۀ ارزش‌ها و باورهای آن رادمرد بزرگ بود …

از معرفی هوشنگ کشاورز به قلم دکتر علی حاج‌یوسفی، در همین کتاب

هوشنگ کشاورز صدر، جامعه‌شناس و متخصص اقتصاد و جوامع روستایی و عشایری، در ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ گذار نهایی اش را آغاز کرد.

دانش او در زمینه تخصصی‌اش تنها متکی به تحصیلات دانشگاهی نبود, او سال‌ها با روستاییان زندگی و بارها پا به پای عشایر در کوچ شرکت کرده بود. او نخستین پرسشنامۀ دقیق آماری را برای سرشماری روستاییان طراحی کرد و با حضور مردم‌یاران روستایی و خود روستاییان آن را در الشتر به کار بست.
کشاورز ایران را عاشقانه دوست داشت اما دور از ایران درگذشت.

در نامه‌یی به یک دوست می‌نویسد: “غربت زهر است . زهری که اندک اندک کارگر می‌شود … روستاها را که روزی با قدم می‌خواندم ، اینک در کتاب‌ها می‌جویم…”

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)