تصویب شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه ۲۵ آذر شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران را تصویب کرد. [۶۷مین قطعنامه سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران]

شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع تصویب شد.

پیش از این قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود.

ارائه قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط کانادا

شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران را کشور کانادا به سازمان ملل ارائه کرده بود و ۴۷ کشور دیگر نیز از آن حمایت کرده بودند.

شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران به تعداد بی‌شمار و نگران‌کننده احکام اعدام، دستگیری‌های گسترده و سیستماتیک، بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت زندانیان از دسترسی به درمان و خدمات بهداشتی و پزشکی، بدرفتاری با زندانیان در زندان‌های مختلف کشور، اذیت و آزار و مرعوب ساختن مخالفان و مدافعین حقوق بشر، استفاده از اهرم شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ و میرهای مشکوک زندانیان اشاره کرده است.

شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران بر لازم بودن تحقیقات معتبر و مستقل و همچنین بی‌طرفانه در پاسخ به همه موارد شدید نقض حقوق بشر در حکومت ولایت فقیه از جمله ناپدید شدن‌های اجباری، اعدام‌های فراقانونی و حذف شواهد این موارد تاکید کرده و افزوده است مصونیت مقامات ایران در برابر چنین اعمالی باید پایان یابد و آنان در مقابل دادگاه قرار بگیرند.

محکومیت اعدام کودکان در قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

در شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران، همچنین از اجرای مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال که همچنان ادامه دارد ابراز نگرانی شده و از مقامات حکومت ولایت فقیه خواسته شده است که اجرای احکام اعدام اشخاصی را که زیر سن قانونی مرتکب جرائمی شده‌اند را فورا متوقف کند.

شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران اعدام افرادی را که در زمان جرم ارتکابی زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند را نقض کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک اعلام کرده و خواستار توقف آن شده است.

در شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در حکومت ایران همچنین از حکومت ولایت فقیه خواسته شده است تا به تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران از جلمه بهاییان پایان دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)