ساره زن لزبین ۲۹ ساله که ساکن کردستان عراق بود، به گفته خودش و دوستان نزدیکش پس از مصاحبه‌اش در مورد وضعیت افراد ال‌جی‌بی‌تی با بی‌بی‌سی فارسی، شناسایی و متحمل ۲۱ روز بازداشت و شکنجه بود، بعد از قرار وثیقه برای حفظ جان خود تصمیم به فرار از آنجا و پناه بردن به ترکیه شد. وی در حال عبور از مرز ایران در ارومیه توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دستگیر شد.

شش رنگ پس از دریافت ویدیوها و بررسی همه جانبه آنها، پیگیری خبر و راستی‌آزمایی و اطمینان از دستگیری ساره، خبر را در قالب یک بیانیه مطبوعاتی و انتشار ویدیوهای ساره منتشر کرد.

خبردستگیری ساره در کمتر از ۲۴ ساعت انعکاس وسیعی در رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری پیدا کرد. سازمان عفو بین الملل با واکنش به این خبر نسبت به دستگیری ساره ابراز نگرانی کرده و جرم‌انگاری رابطه همجنسخواهانه در ایران را دلیلی برای افزایش تبعیض و خشونت علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی عنوان کرد. عفو بین‌الملل بار دیگر از مسئولین جمهوری اسلامی خواسته تا به جرم‌انگاری روابط دو همجنس پایان دهد.

نکته مهم در مورد این دستگیری، علاوه بر نشان دادن فشار و تبعیضات بر جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران، این بود که ساره با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن بود و احتمال دستگیری‌اش، تصمیم به ضبط ویدیوهایی گرفت که در آن بسیار شفاف دلیل احتمالی دستگیری‌اش را روایت کرده و خواسته تا در صورت بازداشت، توسط فردی معتمد برای اطلاع‌رسانی جهانی به یک نهاد حقوق بشری سپرده شود. این ویدئوها به همه ما و به رسانه‌ها امکان طرح دقیق دلایل دستگیری و حرف زدن در مورد گرایش جنسی ساره را ممکن کرد. این یعنی شکستن سکوتی که در موارد پیشین برای ما وجود داشت و هنوز در بسیاری موارد وجود دارد.


ساره هنوز از داشتن وکیل محروم است و هر دو هفته یکبار بازداشت وی تمدید می شود. فرزندان ساره از ملاقات با مادرشان محروم هستند و ساره نیز از ملاقات حضوری با خانواده محروم است.

ما همچنان از رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم نسبت به این دستگیری واکنش نشان دهند و اجازه ندهند که زندانی بودن ساره فراموش شود. از سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم که با فشار به جمهوری اسلامی حق دادرسی عادلانه برای ساره را فراهم کنند و نسبت به دستگیری افراد ال‌جی‌بی‌تی در ایران به دلیل گرایش جنسی و هویت جنسیتی‌ و یا فعالیت‌شان حول مسائل اقلیت‌های جنسی و جنسیتی حساسیت بیشتری نشان داده و اطلاع رسانی و موضع‌گیری کنند.


اکنون همه ما باید، صدای ساره ۲۹ ساله باشیم و با ترند کردن هشتگ #ساره‌_را_آزاد_کنید توجه رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری را به جنایات جمهوری اسلامی علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایرانی جلب کنیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)