بحران اتمی ایران و راه حل‌های باقی مانده بر روی میز

 با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اتمی در وین در هفتمین دور، اکنون برخی خبرها از احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی حکومت ایران به گوش می‌رسد.

کشورهای غربی بر این باور خوش‌بین بودند که با موافقت حکومت ایران برای بازگشت به هفتمین دور مذاکرات وین در روز ۸ آذر مشکلات مربوط به بحران اتمی مناقشه‌ برانگیز اتمی این کشور حل خواهد شد.

اما به زودی معلوم گردید که این سرابی بیش نیست. حکومت ایران به مذاکرات اتمی برگشت اما با دو پیش‌نویس برای لغو تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌‌ای که کشورهای غربی را از خواب خرگوشی بیدار کرد. [نتیجه هفتمین دور مذاکرات وین: مذاکرات پیشرفتی نداشت!]

در این دو پیش‌نویس حکومت ایران خواستار خواسته‌های حداکثری برای لغو تحریم‌ها بسیار فراتر از برجام شده بود که عملا مورد قبول هیچ یک از کشورهای غربی و حتی متحدان شرقی‌اش از جمله روسیه و چین نگرفت.

تعجب و حیرت چیزی بود که کشورهای غربی و روسیه و چین در مقابل خواسته‌های حداکثر حکومت ایران تحویل این حکومت دادند.

به دلیل خواسته‌های حداکثری حکومت ایران در پیش‌نویس‌های ارائه شده‌اش، دور هفتم مذاکرات فقط ۵ روز دوام آورد و در روز ۱۲ آذر پایان پذیرفت و هیئت‌های مذاکره‌کننده در یاس و ناامیدی به کشورهای خود بازگشتند.

بحران اتمی ایران و احتمال استفاده از گزینه نظامی

به دنبال شکست مذاکرات اتمی در دور هفتم، رایزنی‌ها بر سر استفاده از گزینه نظامی برای حل بحران اتمی حکومت ایران بالا گرفت.

مقامات آمریکایی فاش ساختند که انتظار می‌رود وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل در دیدار در حال برگزاری خود در واشنگتن درباره برگزاری مانور نظامی جهت کسب آمادگی برای حمله احتمالی نظامی به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران رایزنی و گفتگو کنند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی ارشد در روز پنجشنبه ۱۸ آذر اعلام کرد ملاقات وزاری دفاع دو کشور به دنبال برگزاری یک جلسه توجیهی در ۳ آبان توسط مقامات وزارت دفاع آمریکا با حضور جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مجموعه‌ای کامل از گزینه‌های نظامی موجود برای پیشگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی آغاز شده است.

هم‌‌ زمان با وزیر دفاع اسرائیل، رئیس موساد نیز به آمریکا سفر کرده است تا در آستانه دور هشتم مذاکرات وین به مقامات آمریکایی تاکید کند که برای مقابله با حکومت ایران باید فشارها بر این کشور را افزود.

شبکه کان اسرائیل نیز خبر داد این کشور در بهار آینده رزمایش گسترده‌ای را جهت شبیه‌سازی حمله احتمالی به تاسیسات اتمی حکومت ایران بر فراز مدیترانه برگزار خواهد کرد.

پیش از این نیز بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر پیشین اسرائیل تهدید کرده بود اگر آمریکا حاضر به تهدید نظامی ایران نیست اسرائیل چنین کند.

بحران اتمی ایران و تهدیدهای دیپلماتیک

همزمان با تهدید به استفاده از گزینه نظامی، اما کشورهای غربی تهدید‌های دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق را نیز به کار بستند از جمله جوزف بورل در گفتگو با وزیر خارجه حکومت ایران تهدید کرد برای احیای برجام باید سریعتر در مذاکرات پیش برویم.

وزیر خارجه انگلیس؛ لیز تراس نیز به حکومت ایران هشدار داد این کشور باید سریعتر به برجام برگردد و این آخرین شانس برای تهران است.

وزارت خارجه فرانسه نیز حکومت ایران را متهم به وقت‌کشی در مذاکرات کرد و تهدید کرد که زمان برای احیای برجام رو به اتمام است و پیشنهادات حکومت ایران در قالب دو پیش‌نویس پایه منطقی ندارد.

آلمان نیز پیش از آن پیشنهادات حکومت ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران کشور را غیرقابل قبول توصیف کرده بود.

احتمال فعال‌سازی روند مکانیزم ماشه و صدور قطعنامه در شورای حکام

در همین حال آکسیوس در گزارشی در روز ۱۷ آذر گزارش داد گام بعدی در صورت شکست مذاکرات دور آتی وین می‌تواند فعال کردن روند مکانیزم ماشه در شورای امنیت را به دنبال داشته باشد.

آکسیوس به نقل از مقامات ارشد آمریکایی افزود اگر دور جدید مذاکرات به شکست بینجامد آمریکا و تروئیکای اروپایی احتمالا تا پایان ماه دسامبر جلسه اضطراری شورای حکام آژانس را برگزار کرده و قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب خواهند رساند.

آیا گزینه نظامی راه حل بحران اتمی حکومت ایران است؟

در این شکی نیست که حکومت ایران زبانی جز زبان زور را نمی‌فهمد، اما آیا گزینه نظامی، تنها گزینه و آخرین گزینه برای برخورد با بحران اتمی حکومت ایران است.

برخی تحلیل‌گران و اندیشمندان آگاه به صحنه سیاسی ایران بر این اعتقادند که گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن حمایت واقعی  و بالفعل از مبارزات مردم ایران و اپوزیسیون حکومت ملایان است.

مردم ایران و همچنین اپوزیسیون حکومت ایران نشان داده‌اند که می‌توانند گزینه مناسبی برای تغییر در ایران و یک ایران غیر اتمی باشند مشروط به آنکه جامعه بین‌المللی به سیاست نرمش در برابر ملایان پایان دهد و به حمایت از مردم و اپوزیسیون ایران بر خیزد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)