ابراهیم رئیسی و بحران کسری بودجه

کسری بودجه چالشی بزرگی است که دولت ابراهیم رئیسی در ادامه سال با آن مواجه است. براستی ابراهیم رئیسی و کابینه وی با کسری بودجه سال جاری چه خواهند کرد؟

کسری بودجه معضلی است که چند سالی است که گریبانگیر دولت‌های حکومت ولایت فقیه شده است.

دولت پیشین حکومت ولایت فقیه از سال ۱۳۹۷ به توالی با دستکاری قیمت ارز و فروش ارز دولتی در بازار آزاد، در سال ۱۳۹۸ با گرانی سه برابری قیمت بنزین و در سال ۱۳۹۹ با دستکاری در بازار سرمایه یعنی بورس توانست از مهلکه به درآید.

دولت روحانی اما این میراث شوم را برای خلف خود ابراهیم رئیسی باقی گذاشت، البته کسری بودجه در ایران استثناء به دولت نمی‌شود و وضعیت وخیم اقتصادی در ایران تابعی از کل اقتصاد حکومت است.

کسری بودجه و اقتصاد ۶۰ درصدی در دست بنگاه‌های مالی خامنه‌ای

به اذعان برخی مهره‌های حکومت ولایت فقیه در جایی که ۶۰ درصد اقتصاد کشور در دست ارگان‌ها قدرت وابسته به خامنه‌ای و سپاه پاسداران است اقتصاد دولت نیز قطعا تابع و متغیری از این معادله خواهد بود.

اما با یکپایگی سیاسی در حکومت ولایت فقیه و روی کار آوردن رئیسی توسط خامنه‌ای، اکنون بحران اقتصادی کشور نیز یکسویه شده و تضادهای آن در جناح غالب حکومت یعنی جناح وابسته به خامنه‌ای ریخته است.

ابراهیم رئیسی در حالی دولت ورشکسته را از حسن روحانی تحویل گرفت که ناظران و آگاهان اقتصادی در درون و بیرون حکومت ولایت فقیه اطمینان می‌دادند که بحران کسری بودجه گریبانگیر ابراهیم رئیسی نیز خواهد شد و او نمی‌تواند عبای خودش را از این آتش به کناری بکشد.

پیش‌بینی‌ها کاملا درست بود و دولت رئیسی بعد از استقرار بلافاصله با چالش کسری بودجه مواجه شد. [کسری بودجه دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ دو برابر می‌شود]

کسری بودجه و یک سوال

اما سوالی که در این جا رخ می‌نماید این است که ساز و کار ابراهیم رئیسی یا در عبارتی کلی‌تر حکومت خامنه‌ای با این کسری چه خواهد بود؟

تا به اینجای کار که کمی بیش از ۱۰۰ روز از عمر دولت رئیسی می‌گذرد وی و کابینه‌اش نشان داده‌اند معجزه خارق‌العاده‌ای نمی‌توانند در برابر غول کسری بودجه انجام دهند.

به بیانی دیگر رئیسی هر چند در ادعا سخنانی دیگری بر زبان جاری سازد اما در عمل مجبور است راه سلف خود یعنی روحانی را بپیماید و برای کسری بودجه دست در جیب مردم ایران کند.

کسری بودجه و اظهارات رئیسی پیرامون آن

اما آنچه در این بین شگفتی برانگیز است اظهارات رئیسی پیرامون کسری بودجه می‌باشد که هر ناظر اقتصادی و سیاسی را انگشت به دهان و حیران می‌کند!

ابراهیم رئیسی در یک برنامه تلویزیونی که یکشنبه ۱۴ آذر پخش شد گویی که به غیب‌گویی مشغول است ادعا کرد که «با کسری بودجه جدی مواجه هستیم و این کسری بودجه را باید تا آخر سال حل کنیم و اگر حل نشود مشکلات جدی خواهیم داشت»! و افزون بر این افزود «باید در کشور درآمدها را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهیم»!

در ادامه رئیسی، نکته‌ای بر زبان جاری می‌سازد که کلیدواژه دست بردن در جیب مردم برای بار دیگر باشد. رئیسی می‌افزاید برای حل مشکل کسری بودجه «همه باید کمک کنند…».

قطع یقین می‌توان گفت که در ادامه سال معجزه خاصی رخ نخواهد داد که بر ردیف‌های درآمدی بودجه افزوده شود و ایضا معجزه خاصی که از ردیف‌های هزینه دولت و کشور بکاهد، اگر چنین امری شدنی بود پیش از این و توسط حسن روحانی آزموده می‌شد.

بار دیگر دست در جیب مردم

در اینکه هزینه‌های جاری دولت بخش عمده و هزینه قابل توجهی از بودجه سال را می‌بلعد شک و تردیدی نیست، شک و تردید در آنجاست که افزایش درآمدها از کدام منابع قابل حصول خواهد بود؟

چنانکه از شواهد بر می‌آید بار دیگر دست در جیب مردم و در تایید مصداق آن از جمله می‌توان به مالیات بستن بر هر گونه معامله طلا به میزان ۹ درصد از ارزش هر معامله که از سیزدهم ماه آینده یعنی دی ماه اجرایی خواهد شد و مالیات بر معامله ارز به میزان ۱۰درصد از وجه معامله که از روز ۱۷ آذر البته بدون سر و صدا اجرایی شد، اشاره کرد تا شاید دوایی باشد بر زخم به هم نیامدنی کسری بودجه.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)