هفتمین دور مذاکرات وین به شکست انجامید

آن چنان که انتظار می‌رفت حکومت ایران با بازی با برگ زمان وارد هفتمین دور مذاکرات وین شد و این دور از مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

به نظر می‌رسد حق با کسانی بود که می‌پنداشتند حکومت ایران در موضوع مذاکرات اتمی دارد با برگ زمان بازی می‌کند.

وقتی بعد از بیش از ۵ ماه حکومت ایران به پای میز مذاکره برگشت و در حالی که طرف‌های غربی پیش از این صریحا اعلام کرده بودند که مذاکرات را از همان جایی که در دور ششم پایان یافت از سر خواهند گرفت اما حکومت ایران برگ جدیدی رو کرد.

ارائه دو پیش‌نویس در هفتمین دور مذاکرات وین

حکومت ایران دو پیش‌نویس را به کشورهای غربی ارائه داد که بیش از پیش آنها را مایوس کرد. حکومت ایران در پیش‌نویس‌ها ارائه شده؛ مواردی را که باید تحریم آنها لغو شود را افزوده و گام‌های که این حکومت برای بازگشت به برجام بردارد را کاهش داده است.

اسکای نیور عربی به نقل از مقامات غربی اعلام کرد پیش‌نویس‌های ارائه شده توسط حکومت ایران با متن برجام ۲۰۱۵ ناسازگار است.

دیپلمات‌های غربی همچنین اعلام کردند حکومت ایران در حال برگشت به عقب و با بازگرداندن تمامی توافقات قبلی است که با دشواری طی ماه‌ها کار سخت به دست آمده بود و اکنون خواهان تغییرات عمده است

اظهار نظر امانوئل ماکرون در مورد هفتمین دور مذاکرات وین

پس از پایان هفتمین دور مذاکرات وین همچنین امانوئل ماکرون؛ رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات وین ناموفق بوده است.

دیپلمات‌های غربی دیگر همچنین اعلام کردند که از پیشنهادات حکومت ایران ناامید و نگران هستند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از ماکرون در روز ۱۲ آذر نوشت اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل در مذاکرات دخیل نباشند دستیابی به توافق دشوار خواهد بود.

اظهار نظر آنتونی بلینکن در مورد هفتمین دور مذاکرات وین

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز پس از دور هفتم مذاکرات وین اعلام کرد حکومت ایران در روند مذاکرات وقت‌کشی می‌کند و به نظر می‌رسد حکومت ایران برای احیای برجام جدی نیست.

بلینکن همچنین افزود اقدامات اخیر حکومت ایران در پیشبرد برنامه اتمی خود خطر شکست مذاکرات بین‌المللی وین برای احیای توافق برجام را به دنبال خواهد داشت.

بلینکن هشدار داد ایالات متحده اجازه نخواهد داد که حکومت ایران در حالی که به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد روند مذاکرات را به تعویق بیندازد و در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا گزینه‌‌های دیگر را دنبال خواهد کرد.

اسرائیل و فشار به آمریکا برای پایان دادن به مذاکرات اتمی

در همین حال و بعد از شکست دور هفتم مذاکرات وین، آکسیوس اعلام کرد اسرائیل به آمریکا فشار می‌آورد تا به مذاکرات اتمی با حکومت ایران پایان دهد.

آکسیوس در گزارشی در روز ۱۱ آذر اعلام کرد نفتالی بنت در تماسی با بلینکن گفته است که دولت بایدن باید به مذاکرات اتمی با حکومت ایران پایان دهد و با اینکه تا کنون اسرائیل با بازگشت به توافق اتمی ۲۰۱۵ مخالف بود الان اسرائیل کلا با مذاکره با حکومت ایران مخالف است.

ناامیدی نماینده روسیه و چین از اقدام حکومت ایران

میخائیل اولیانوف؛ نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز پس از ارائه پیش‌نویس‌های حکومت ایران اعلام کرد بازنویسی اساسی سند هسته‌ای توسط حکومت ایران باعث واکنش دردناک هیئت‌های غربی شد.

وی افزود به نظر هیئت‌های غربی این رویکرد حکومت ایران بیش از حد افراطی بوده و باعث واکنش دردناکی در بین آنان شده است.

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس‌ماندن سخن می‌گفت نیز اعلام کرد که چین و روسیه؛ هر دو از مواضع جدید حکومت ایران در مذاکرات وین شگفت‌زده شده‌اند.

هشدار تروئیکای اروپایی به حکومت ایران

دیپلمات‌های کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان نیز بعد از ارائه پیش‌نویس‌های حکومت ایران که منجر به شکست دور هفتم مذاکرات اتمی شد هشدار دادند که اگر حکومت ایران موضع خود در مذاکرات را تغییر ندهد مقامات اروپایی ملزم به اعمال تحریم‌های سخت‌تر و جدیدی خواهند شد. [مذاکرات اتمی در وین؛ آخرین پیشرفتها و بن بستها؟]

زیاده‌خواهی حکومت ایران برای لغو تحریم‌ها

در همین حال و در حالی که کشورهای غربی از بازگشت حکومت ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال ناامیدشدن هستند جلیل رحیمی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس حکومت ایران اعلام کرد اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند بعید است راه برگشتی به مذاکرات اتمی باشد.

وی افزود در این صورت حکومت ایران در مسیری قرار خواهد گرفت که فعالیت‌های اتمی خود را ادامه دهد.

این در حالی است که دولت جو بایدن در آستانه هفتمین دور مذاکرات وین بخشی از تحریم‌های حکومت ایران را به صورت مخفیانه لغو کرده است تا این کشور بتواند به عراق برق بفروشد، اما با این حال حکومت ایران راضی نیست و خواسته‌های حداکثری بیشتری دارد.

در مقابل اما بن کاردین یک عضو دمکرات سنای آمریکا تنها راه توافق دائم بر سر برنامه هسته‌ای حکومت ایران را فشار حداکثری بر تهران اعلام کرده است.

امکان بازگشت تحریم‌های بین‌المللی

این تنها صدایی نبود که از جانب آمریکا مبنی بر اعمال فشار بیشتر بر حکومت ایران شنیده شد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از شکست مذاکرات وین اعلام کرد اگر حکومت ایران به تعهدات خود در برجام باز نگردد آمریکا به مجموعه‌‌ای از ابزارها از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر و نیز بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی که به موجب برجام لغو شده بود روی خواهد آورد.

همچنین یک مقام ارشد دیگر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده هنوز برای خروج از مذاکرات وین تصمیمی نگرفته است اما واشنگتن دارد خود را برای شرایطی که امکان احیای برجام دیگر ممکن نباشد آماده می‌سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)