گرانی و تورم امان جامعه شهروندی ایران را بریده است

با وجود اینکه حکومت ولایت فقیه در آستانه روی کار آمدن دولت جدیدش یعنی رئیسی، تبلیغات و هیاهوی گسترده‌ای پیرامون تغییر در شرایط اقتصادی و بهبود رفاه و معیشت مردم را می‌کرد اما آمار و ارقام نشان می‌دهد بعد از روی کار آمدن رئیسی نه تنها هیچ بهبودی در وضعیت اقتصادی و معیشتی خانوارهای ایرانی صورت نگرفته، بلکه بسیاری از اقلام ضروری مورد مصرف خانوارهای ایرانی شاهد افزایش گرانی سرسام‌ آور هستند.

در این شکی نیست که حکومت ولایت فقیه وقتی تصمیم بر آن گرفت تا ارکان سه گانه قوا را یکدست و حکومت را منقبض کند باید برای، آرایش آن برای شهروندان ایرانی، دست به تبلیغاتی گسترده می‌زد و متعاقب آن با برخی اصلاحات یا اقدامات ولو صوری این باور را به افکار عمومی تلقین می‌کرد که که وضعیت معیشتی خانوار ایرانی با تغییر دولت تغییر پیدا خواهد کرد مانند سیاستی که در موضوع کرونا صورت گرفت فارغ از اینکه چه واکسنی و با چه میزان اثرگذاری و بعد از چه میزان مرگ و میر به شهروندان ایرانی تزریق می‌شود.

اما به جنبه اقتصادی و آنچه که به معیشت خانوار ایرانی بر می‌گردد دولت جدید حکومت ولایت فقیه نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه گرانی بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی در طول نزدیک به ۲ ماهی که از روی کار آمدن دولت رئیسی می‌گذرد امان مردم را بریده است. [بیداد گرانی در اوج کرونا! + ویدئو]

گرانی بسیاری از اقلام و کالاهای ضروری

وعده‌های دولت رئیسی مبنی بر کنترل تورم و گرانی در حالی است که بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ولایت فقیه، قیمت برنج ایرانی که جزء پایه‌ای‌ترین اقلام خوراکی سفره خانوار ایرانی است نسبت به سال گذشته با افزایشی نزدیک به ۱۰۰ درصد روبرو بوده است.

در زمینه قیمت برنج خارجی و وارداتی مانند تایلندی و هندی نیز شاهد افزایش و گرانی ۳۰۰ درصدی نسبت به سال قبل هستیم.

در این مورد جمیل علیزاده شایق؛ دبیر انجمن برنج ایران با اعتراف به خبر گرانی سرسام آور قیمت برنج در کشور نسبت به ماه‌ها و سال گذشته اعلام داشته است «نه تنها قیمت برنج بلکه قیمت همه کالاهای اساسی و… افزایشی شده است.»

علیزاده علت این گرانی را فقدان هرگونه نظارت دولتی می‌داند و اعلام می‌دارد که بارها در شبکه‌های مختلف رسانه ملی و رسانه‌های دیگر اعلام کرده‌ایم که متاسفانه شبکه‌ها و نهادهای نظارتی در بازار برنج، خود را به خواب زده‌اند و بیدار هم نمی‌شوند! و در این زمینه هیچ کسی هم پاسخگوی مردم نیست.

گرانی دیگر اقلام پایه سفره خانوار ایرانی

البته از گروه اقلام پایه سفره معیشتی خانوار ایرانی تنها برنج نیست که در ماه‌های اخیر گرانی فاجعه باری را تجربه می‌کند، دیگر کالای پایه اساسی سفره خوارهای ایرانی به خصوص خانوارها و اقشار کم‌ درآمد ایران؛ یعنی تخم مرغ نیز در ماه‌‌های اخیر تمامی رکوردهای گرانی پیشین خود را شکسته و در هفته گذشته صحبت از قیمت هر شانه تخم مرغ با قیمت ۵۰ هزار تومان به میان آمد.

شایان ذکر است قیمت تخم مرغ کمی بیش از یک ماه پیش شاهد گرانی دیگری بود و قیمت آن در هر شانه به ۴۵ هزار تومان افزایش یافته بود اما به فاصله یک ماه قیمت این کالای پایه در هر شانه ۱۰ هزار تومان دیگر افزایش یافت.

قارچ نیز دیگر قلمی بود که شاهد گرانی آن در هفته‌های اخیر بودیم و افزایش نرخ آن قابل توجه بود و قیمت هر کیلو قارچ در حالی که باید با قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد با قیمت‌های بسیار بیشتر در بازار عرضه می‌شود.

علاوه بر قارچ در زمینه مواد و اقلام پروتئینی نیز وضعیت به همین منوال است. گوشت که ماه‌ها و شاید بتوان گفت سال‌هاست از سفره اقشار کم‌درآمد ایرانی پر کشیده، اما در سایه گرانی گوشت و کاهش تقاضای ۳۰ درصدی آن در ماه‌های اخیر، سایر مواد پروتئینی نظیر سویا نیز شاهد گرانی قابل توجهی هستیم.

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران در حالی که در سال ۱۳۹۹ هر بسته سویای ۲۵۰ گرمی به قیمت ۲۴۰۰ تومان به خریدار عرضه می‌شد در حال حاضر قیمت این محصول با همان وزن به ۱۵ هزار تومان رسیده و به عبارتی افزایش قیمتی بیش از ۶ برابر داشته است.

گرانی عامل کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی خانوار ایرانی از ابتدای سال

افزایش‌هایی از این سنخ در مورد اقلام مختلف خوراکی است که باعث شده بنا بر گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی؛ گرانی، تقاضا برای خرید مواد غذایی را ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش بدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)