مدرنا، شرکت بیوتکنولوژی که سال گذشته یکی از اولین واکسن های کویید-۱۹ را تولید کرد، ابراز امیدواری کرده است که در هفته پیش رو (۱۶ آگوست ۲۰۲۱) در مبارزه با بیماری اچ‌آی‌وی‌ به پیشرفت‌های زیادی دست یابد.

بر اساس اطلاعاتی که هفته گذشته به پایگاه داده‌های کارآزمایی بالینی موسسه ملی سلامت (NIH) ارسال شد، این شرکت به زودی آزمایش‌های انسانی بر روی این واکسن، مطابق با ساختار mRNA خود، را آغاز می کند. مدرنا به دنبال ۵۶ داوطلب، در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال که تست اچ‌آی‌وی آنها منفی باشد، است. آزمایشات اولیه در تاریخ تخمینی ۱۹ آگوست آغاز شده و در بهار ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید، مدرنا همچنین واکسن آنفولانزا را نیز مطابق با همین فناوری، در دست تولید دارد.

فاز یک آزمایش‌ واکسن‌های آچ‌آی‌وی مدرنا، که شامل آزمایش ایمنی است، بر روی تعداد انگشت شماری داوطلب انسانی در اوایل سال جاری در دست اجرا قرار گرفت. فاز دوم آزمایش به بررسی اثربخشی کلی واکسن و با ورود واکسن به فاز سوم، مدرنا به بررسی اثربخشی آن در مقایسه با سایر روش های پیشگیری فعلی در بازار، از جمله، مصرف داروهای تجویزی به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از عفونت اچ‌آی‌وی در یک فرد با اچ‌آی‌وی منفی که به PreP نیز معروف است، می پردازد.

دکتر مارک فاینبرگ ، رئیس ابتکار بین المللی واکسن ایدز (IAVI)، در بیانیه‌ای در ماه ژوئن به مناسبت چهلمین سالگرد شیوع ویروس اچ‌آی‌وی نوشت:

“ تنها امید حقیقی ما برای پایان دادن به بیماری همه گیر ایدز/اچ‌آی‌وی، با استقرار واکسن موثر در برابر این ویروس محقق می شود، واکسنی که با همکاری شرکا، حامیان و اعضای جامعه که برای دستیابی به آن دست به دست یکدیگر داده اند، کاری که هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند به تنهایی انجام دهد، حاصل می شود.”

از اواخر دهه ۱۷۰۰، محققان چندین نوع مختلف از واکسن ها را توسعه داده اند، اما اکثر واکسن ها، که برای مصارف دیگر تولید شده‌اند، در برابر ویروس اچ‌آی‌وی بی اثر عمل کرده‌اند. این ویروس که به عنوان اختلالی در ایمنی بدن شناخته می شود، به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و توانایی بدن در مبارزه با سایر بیماری‌ها و عفونت ها را از بین می‌برد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)