محتوای با مضمون «درمان‌های اصلاحی» یعنی مجموعه روش های غیر استانداردی که از آنها برای تغییر گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد ال‌جی‌بی‌تی استفاده می‌شود، به زبان عربی همچنان در فیس بوک رشد می‌کند، جایی که پزشکان از طریق حساب‌های تایید شده برای میلیون‌ها دنبال کننده خود محتوا تولید می کنند.

فیس بوک تبلیغ و ترویج (درمان‌های اصلاحی) را ممنوع کرده است. محتوای انگلیسی در این مورد به طور کلی مسدود شده، اما همچنان مطالب به زبان عربی با روند رو به رشد تولید می‌شوند.

پزشکان اظهار دارند که همه‌گیری کویید ۱۹ باعث افزایش تعداد کانال های آنلاین شده است.

فعالین ال‌جی‌بی‌تی خواستار تعدیلِ شدیدتر این نوع محتوا هستند.

۳ ژوئن (بنیاد تامسون رویترز) – عمر، جوانی که در شهر کوچکی نزدیک قاهره پایتخت مصر زندگی می‌کرد، متوجه علایق و تمایلات جنسی خود به مردان دیگر شد. او که بسیار مضطرب از گفتگو با خانواده یا دوستانش بود، برای کمک با یک هویت جعلی به فیس بوک متوسل شد.

جستجو در شبکه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات و مشاوره یکی از روش‌های معمول افراد جوان است که در بخش محافظه‌کار جوامع عرب زندگی می‌کنند و فکر می‌کنند که ممکن است تمایلات همجنسگرایانه داشته باشند.

اما این جستجو می‌تواند آن‌ها را به سمت روانپزشکان، رهبران معنوی و تاثیرگذارانی که در “درمانِ پریشانی” همجنس گرایی به روش‌هایی از جمله «درمان‌های اصلاحی» متوسل می‌شوند، سوق دهد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج درمان‌های اصلاحی
عُمَر ۲۴ ساله که فقط خواسته از نام کوچکش استفاده شود -به این دلیل که در خانه و پیش خانواده زندگی می‌کند و هنوز آشکارسازی نکرده است- گفت: «فیس بوک مرا به سمت «درمان اصلاحی» سوق داد و من تنها کسی نیستم که این تجربه را داشته است.»

او در دوران نوجوانی با صفحه فیس بوک اوسام واصفی مو «Wasfy» مواجه می‌شود، که اکنون نزدیک به ۱۵۰۰۰۰فالوئر دارد و هنوز هم باور دارد که جلسات «روان درمانی» وی می تواند همجنسگرایی را «درمان» کند.

Wasfy به درخواست‌های مکرر در مورد پاسخگویی به این اظهار نظر خود پاسخ نداده است.

عمر پیام‌های Wasfy را خواند و با سایر فالوئرهای وی ارتباط برقرار کرد و سرانجام جلساتی را با درمانگر دیگری که از طریق فیس بوک پیدا کرده بود شروع کرد، این در حالیست که فیسبوک سال گذشته ممنوعیت جهانی هرگونه محتوای تبلیغ کننده «درمان‌های اصلاحی» را اعلام کرده است.

«من در ابتدا به دنبال درمان نبودم، می‌خواستم درک کنم، که آیا چنین چیزی طبیعی است؟»- صحبت‌های عمر از طریق تلفن با بنیاد تامسون رویترز

اما عمر پس از «بازجویی» از طرف درمانگرش احساس خطر می‌کند و تصمیم می‌گیرد که جلسات را متوقف کند – و آن را به عنوان یک نوع فرار کوچک توصیف می‌کند.

عمر که اکنون به عنوان یک فعال در تشکل‌های گروه‌‌های فیس بوک عربی که توسط فعالان ال‌جی‌بی‌تی+ ایجاد شده است همکاری می‌کند، گفت: «من خوش‌شانس هستم که آن به اصطلاح دکتر نسبت به من اعمال خشونت نکرد . البته که او قطعاً توانایی این را داشت که اینگونه باشد.»

شکنجه ، درمان غلط
در سال‌های اخیر، تعدادی از کشورها، از جمله برزیل، اکوادور و آلمان، ممنوعیت‌هایی چه به صورت کلی یا جزئی برای «درمان‌های اصلاحی» اعمال کرده‌اند که شامل درمان‌های اصلاحی از طریق مشاوره گفتاری، هیپنوتیزم، «الکتروشوک تراپی» و روزه داری می‌شود.

در ژوئن سال ۲۰۲۰ ، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل به این نتیجه رسید که روش‌های «درمان‌های اصلاحی» که مدت‌هاست جامعه پزشکی از استفاده از آن اجتناب می کنند – در صورت اعمال اجباری می‌توانند به عنوان شکنجه و بدرفتاری محسوب شوند.

علی رغم افزایش نظارت‌های جهانی، درمان‌های اصلاحی در بسیاری کشورها از جمله در جهان عرب که افراد ال‌جی‌بی‌تی عمدتا با آزار و اذیت یا تبعیض روبرو هستند، همچنان قانونی محسوب می‌شود.

با این که در بسیاری از کشورهای عربی ، همجنس‌گرایی اکیدا غیرقانونی محسوب نمی‌شود، اما فعالان می گویند که پلیس اغلب با استفاده از قوانین دیگر، از جمله قوانینی که موجب انزجار عمومی می‌گردد، شهروندان همجنسگرا، دوجنسگرا و ترنس را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

گروه های ال‌جی‌بی‌تی محلی می‌گویند، در مصر متخصصانی که درمان‌های اصلاحی انجام می دهند، بخشی از سیستم مراقبتی از سلامت روان هستند.

فیس بوک به دنبال ممنوعیت تبلیغات «درمان‌های اصلاحی» در محتوا، دست به اقداماتی علیه چندین مروج «درمان‌های اصلاحی» انگلیسی زبان زده است.

اما محتوای ” درمان‌های اصلاحی “ به زبان عربی همچنان در فیس بوک رونق دارد، جایی که پزشکان از طریق حساب‌های تأیید شده برای میلیون‌ها دنبال کننده پست می گذارند.

نه تنها پست‌های قبل از ممنوعیت حمایت از درمان‌های اصلاحی همچنان قابل مشاهده است، بلکه پست‌های جدید به سایت اضافه می‌شوند و به نظر می‌رسد درمانگر‌های اصلاحی محتواهای خود را آزادانه تبلیغ می کنند.

مدیر اجرایی یکی از گروه‌های حقوق ال‌جی‌بی‌تی مستقر در مصر، که با توجه به ماهیت حساس کاری خود خواسته است ناشناس بماند، گفت: «تجربه ما نشان داده است که این پست‌ها تقریباً هرگز حذف نمی‌شوند، مهم نیست که قوانین چه می گویند.»

سخنگوی فیس بوک در نظرات خود اعلام کرد که «محتوایی که مستقیما محصولات یا محتوایی را ارائه می‌دهد که هدف آنها تغییرگرایش‌های جنسی یا هویت جنسیتی افراد است با استانداردهای جامعه ما مغایرت دارد و در سیستم عامل ما مجاز نیست.»

بنیاد تامسون رویترز بیش از ده مورد از این گونه تبلیغات «درمان‌های اصلاحی» را که هنوز در سیستم قابل مشاهده است، به فیس بوک ارائه داده، از جمله یک پست توسط Wasfy که یک رویداد جمعی در پلتفرم زوم را در مورد «درمان اصلاحی همجنسگرایی» تبلیغ می‌کند. فیس بوک متعاقباً بیشتر پست‌ها را حذف کرد، که تبلیغ این رویداد یکی از پست های حذف شده بود.

اما برخی از این پست‌ها همچنان باقی مانده اند.

شش‌رنگ بارها در مورد رواج بی‌رویه این روش‌ها، که برخی از آنها در دسته شکنجه قرار می‌گیرند، گزارش و نسبت به آنها هشدار داده‌است.

همچنین گزارشِ کارشناس مستقل سازمان ملل، ویکتور مادریگال، در مورد مقابله با خشونت و تبعیض بر مبنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی، درباره آنچه «درمان‌های اصلاحی» خوانده می‌شود، در ماه مه ۲۰۲۰ منتشر شده است. در این گزارش به گزارش‌های شش‌رنگ در رابطه با درمان‌های اصلاحی در ایران بارها ارجاع داده شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)