جی ۷: حکومت ایران عامل حمله به نفتکش مرسر استریت

به دنبال ارائه اسناد و مدارک، شواهد حاکی از آن است که حکومت ایران عامل حمله به نفتکش مرسر استریت بوده است.

در روز پنجشنبه ۷ مرداد نفتکش مرسر استریت مورد حمله پهبادی در آب‌های دریای عمان قرار گرفت. در حمله به نفتکش مرسر استریت ۲ خدمه انگلیسی و رومانیایی آن کشته شدند.

به دنبال گذشت بیش از یک هفته و ارائه اسناد و مدارک، شواهد قوی حاکی از آن است که حکومت ایران عامل حمله به نفتکش مرسر استریت بوده است.

اسناد ارائه شده توسط سنتکام در مورد حمله به نفتکش مرسر استریت

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا؛ سنتکام با انتشار اطلاعات و تصاویر جدیدی از حمله به نفتکش مرسر استریت اعلام کرد «نتیجه آزمایشات شیمیایی مواد انفجاری حاکی از آن است که پایه این مواد نیترات بوده است این موضوع نشان می‌دهد پهباد برای ایجاد صدمه و تخریب مجهز شده بود».

بر اساس بیانیه سنتکام این ستاد با بازیابی قطعاتی از پهباد سوم استفاده شده در حمله به نفتکش مرسر استریت، به این نتیجه رسیده است که با مشابهت این نمونه با نمونه‌های پیشین گردآوری شده، پهباد مربوطه متعلق به حکومت ایران بوده است.

بر اساس بیانیه سنتکام حمله اول و دوم به نفتکش مرسر استریت در روز ۷ مرداد موفق نبوده اما در حمله سوم پهبادی که در بامداد جمعه ۸ مرداد صورت گرفته ۲ خدمه نفتکش مرسر استریت نیز کشته شده‌اند.

بیانیه سنتکام اعلام می‌دارد که حمله پهبادی سوم حفره‌ای به قطر ۱.۸ متر در بخش کابین کاپیتان کشتی ایجاد کرده و به فضای داخلی کابین آسیب جدی رسانده است.

بیانیه کشورهای جی ۷ در مورد حمله به نفتکش مرسر استریت

در همین حال وزیران خارجه ۷ کشور صنعتی جهان موسوم به جی ۷ در روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند حکومت ایران عامل حمله به نفتکش مرسر استریت بوده است.

وزیران خارجه کشورهای جی ۷ تاکید کردند که شواهد به وضوح نشان می‌دهد حکومت ایران عامل حمله هفته گذشته به نفتکش مرسر استریت بوده و این حکومت تهدیدی برای صلح و ثبات بین‌المللی است.

این بیانیه که توسط انگلستان رئیس دوره‌ای کشورهای جی ۷ منتشر شده است همچنین می‌افزاید «رفتار حکومت ایران در کنار حمایتش از نیروهای نیابتی و عوامل مسلح غیردولتی، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است». [گروگان گیری کشتی تلاشی نا فرجام برای فرار از مجازات تروریسم دریایی؟]

اعلام محکومیت حمله به نفتکش مرسر استریت از سوی برخی کشورهای دیگر

تا کنون کشورهای آمریکا، انگلستان، عامل حمله به نفتکش مرسر استریت را حکومت ایران معرفی کرده‌اند.

سفیر لیندا توماس گرینفیلد نماینده ایالات متحده در روز ۱۴ مرداد اعلام کرد «ما به دنبال حسابرسی از حکومت ایران در سازمان ملل هستیم»

گرینفیلد افزوده بود ما با شرکای خود با انگلیس و سایرین در شورای امنیت از نزدیک همکاری می‌کنیم تا به موضوع بپردازیم… ما اقدامات لازم را برای تضمین این امر که در این زمینه حسابرسی وجود دارد و حکومت ایران در شورای امنیت به عنوان مسئول حمله به نفتکش مرسر استریت تعیین شود و با آن برخورد شود را به عمل خواهیم آورد.

باربارا وودوارد؛ سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز در روز جمعه ۱۵ مرداد اعلام کرد «ما مطمئن هستیم ارزیابی ما، بر اساس تجمیع بقایای به دست آمده از نفتکش مرسر استریت نشان می‌دهد که از سیستمی برای این حمله استفاده شده، همان است که در پهباد شاهد ۱۳۶ به کار رفته است و این نوع پهباد تنها در ایران ساخته می‌شود»

وودوارد افزود انگلستان می‌داند که حکومت ایران مسئول این حمله است و همچنین می‌داند این حمله عمدی و حساب شده بوده و هیچ توجیهی برای آنچه رخ داده وجود ندارد.

انکار نماینده دائم حکومت ایران در سازمان ملل در مورد نقش ایران در حمله به نفتکش مرسر استریت

با این وجود و ارائه شواهد و مدارک از سوی سنتکام و بیانیه وزاری خارجه کشورهای جی ۷، اما مجید تخت روانچی نماینده دائم حکومت ایران در سازمان ملل در واکنش به بیانیه کشورهای جی ۷، اعلام کرد که اسناد ارائه شده به شورای امنیت درباره حمله ایران به نفتکش مرسر استریت جعلی بوده است!

زهرا ارشادی سفیر و معاون نماینده دائم حکومت ایران در سازمان ملل نیز بعد از اظهارات باربارا وودوارد در روز جمعه ۱۵ مرداد، هر گونه دخالت حکومت ایران در حمله به نفتکش مرسر استریت را رد کرد

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)