فعالان در تبعید : حکم دادگاه متهمان پرونده کهریزک سرانجام پس از سالها , صادر شده و سعید مرتضوی متهم
اصلی پرونده کهریزک به دویست هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد!

طبق این حکم , آقای سعید مرتضوی ,متهم ردیف اول پرونده در خصوص اتهام معاونت در قتل مرحوم محمد کامرانی با نظر اکثریت قضات تبرئه شد!

همچنین به گزارش خبرنگار مهر، قضات شعبه ۷۶ دادگاه کیفری پس از محاکمه قضات متهم در پرونده کهریزک سه متهم پرونده را در رابطه با اتهام بازداشت غیرقانونی به انفصال دایم از خدمات قضائی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کردند.

روز گذشته آقای محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود : حکم متهمان کهریزک در دادگاه بدوی صادر شده و اکنون در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد.

وی درباره پرونده کهریزک اذعان داشت: متهمان ظرف ۲۰ روز از زمان صدور حکم می‌توانند تقاضای تجدیدنظر کنند و تا زمانی که این احکام قطعی نشود ما از بیان جزئیات معذوریم؛ همچنین اگر متهمان اعتراض نکنند احکام صادر شده در دادگاه بدوی قطعی خواهد شد.

گفتنی است کهریزک نام سوله ای در توابع شهر ری است که بسیاری از بازداشت شدگان مربوط به اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم ؛به این مکان برده شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. طی چند سال اخیر حداقل ۱۴ زندانی بر اثر خشونت زندانبانان این زندان یا عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده‌اند. پس از خبر کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند یکی از مشاوران جناح اصول‌گرا در بازداشتگاه‌های حکومتی، و تصمیم مجلس مبنی بر بازدید از زندان‌ها، بازداشتگاه کهریزک در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۸۸ به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تعطیل شد. بازدید نمایندگان از بازداشتگاه کهریزک نیز به دلیل تعطیل شدن آن صورت نگرفت.

در مقابل سعید مرتضوی دادستان تهران که بدلیل انتقال زندانیان به این بازداشتگاه و عدم اجرای دستور تعطیلی آن مورد انتقاد واقع شده از وضعیت کهریزک دفاع کرده‌است. او کهریزک را بازداشتگاهی رسمی و قانونی و دارای امکانات لازم معرفی کرده و هرگونه شکنجه و تجاوز در آن را تکذیب می‌کند و حداکثر شکایت زندانیان را این می‌داند که مثلا مسئول بند یا زندان‌بان در ورزش اجباری آنان را بسیار اذیت کرده‌است

کهریزک به جز زندانیان قربانی شکنجه ؛ قربانیانی از پرسنل وظیفه زندان نیز داشته است

رامین پوراندرجانی پزشکی که دوران خدمت وظیفه خود را در این بازداشتگاه می گذرانده است در ۱۹ آبان ۱۳۸۸ درگذشت. وی پس از رسوایی شکنجه در کهریزک و مرگ چند تن از زندانیان خصوصا محسن روح الامینی به قصور در انجام وظایف متهم و بازجویی شده بود. مقامات حکومتی علت مرگ وی را مسمومیت دارویی و فرمانده پلیس خودکشی عنوان کرد، اما خانواده وی این موضوع را به شدت تکذیب کرده و رسانه‌های نزدیک به جنبش سبز معتقد به قتل وی بودند.

عبدالرضا سودبخش پزشک دیگری بود که در ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ در تهران ترور شد. گفته می‌شود او نیز از پزشکان مرتبط با بازداشتگاه کهریزک بود که قربانیان تجاوز را معاینه کرده بود و برای اعلام مننژیت به عنوان دلیل مرگ کشته شدگان بازداشتگاه مورد فشار قرار گرفته بود.

کهریزک پیشتر هم دادگاههایی داشته است که برخی از عناصر جر در آن محکومیتهایی دریافت کرده بودند ؛ اما چهار سال پس از جهانی شدن کهریزک ؛ قاضی مرتضوی , یار نزدیک احمدی نژاد ؛ با جریمه ۲۰۰ هزار تومانی , پاداش خدمات خود را از نظام گرفت

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com