چندین حساب متعلق به گروه‌های دانشجویی بهترین دانشگاه‌های چین که حامی حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی هستند از برنامه محبوب وی‌چت (WeChat) مسدود شده‌اند، این موضوع موجب ایجاد ترس از سانسور هدفمند شده و چهارشنبه به عنوان روزی برای اعتراض آنلاین انتخاب شده است.

اپلیکیشن «وی‌چت» پست‌های گذشته کانال‌های گروه‌های حامی جامعه ال جی بی‌تی از جمله، راهپیمایی افتخار گی‌های دانشگاه علم و صنعت گوانجو و دنیای رنگ‌های دانشگاه پکینگ را همراه با اعلامیه‌ای به شرح زیر پاک و یا جایگزین کرده است: «تمام مطالب مسدود شده و استفاده از حساب به دلیل تخلفات مقرراتی – نامشخص – شبکه‌های اجتماعی متوقف شده است.»

در اطلاعیه‌ها به اختصار آمده است که «وی‌چت» شکایاتی در مورد صفحات دریافت کرده است، این در حالی است که نام حساب‌های گروه‌ها که طبق سوابق قابل مشاهده عمومی بوده است؛ در روز سه شنبه به «حساب ناشناس» تغییر یافته است.

برنامه «وی‌چت» بزرگترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی چین است که قابلیت‌هایی همچون پیام رسانی فوری، دسترسی به وبلاگ‌ها و سایر مطالب و همچنین توانایی پرداخت را داراست.

شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی چینی اغلب محتوایی را که از نظر سیاسی «حساس یا نامناسب» تلقی می‌شود، سانسور می‌کنند و سانسورکنندگان قبلاً محتوای مربوط به مسائل ال‌جی‌بی‌تی را در اپلیکیشن‌های پخش ویدئو و فیلم‌های خارجی هدف قرار داده بودند.

ژی سوسایتی (Zhihe Society)، گروه دانشجویان فمینیست در دانشگاه فودان شانگهای، که تمرکز بر موضوع اقلیت‌های جنسی و جنسیتی دارند، تایید کرد که حساب رسمی وی‌چت این گروه، روز چهارشنبه هفته گذشته در طی “بیانیه‌ ای” در بستر یکی از رسا‌نه‌های اجتماعی برای همیشه حذف شده است.

این سازمان در برنامه‌ای مشابه با توییتر به نام «Weibo» گفت: «کاملا واضح است که امکان احیای حساب اصلی ژی در کوتاه مدت وجود ندارد» -بدون اینکه جزئیات دلیل حذف این حساب را بیان کند.

اگرچه دولت خلق چین در سال ۱۹۹۷ از همجنسگرایی را جرم زدایی کرده است اما ازدواج زوج های همجنس غیرقانونی است و مسائل مربوط به گروه های ال جی بی تی اغلب از نظر سیاسی «حساس» تلقی می‌شوند.

در شرایطی که هیچ ارگان دولتی مسئولیت این حذف را بر عهده نگرفته است، فعالان می‌ترسند که اقداماتی که به ظاهر هماهنگ شده به نظر ‌می‌آیند بتواند ناشی از یک برنامه علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی باشد.

به طور معمول سرکوب‌ جامعه ال‌جی‌بی‌تی رابطه مستقیمی با شرایط استبدادی در جهان دارد. در کشورهایی که روند دموکراتیزه شدن با موفقیت بیشتری جلو می‌رود سرکوب‌های دولتی گروه‌های ال‌جی‌بی‌تی معمولا متوقف شده و قوانین حمایتی نیز تصویب می‌شوند، اما در کشورهای استبدادی معمولا اگر حتی رابطه دو همجنس جرم نباشد، حیات و فعالیت‌های جامعه ال‌جی‌بی‌تی تحت شرایط استبدادی و با هم‌افزایی ال‌جی‌بی‌تی ستیزی اجتماعی و ساختاری بخشی از روزمرگی می‌شود. به نظر چین نیز در چنین وضعیتی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)