این روزها طالبان در حال پیشروی در مناطق مختلف افغانستان هستند و مقاومت نیروهای دولتی هیچ تاثیری در روند پیشروی آنان ندارد. خبرهای ناگواری از مناطق تحت نفوذ طالبان به دست شهروندان افغان می رسد. شهرهای مختلفی از بهار امسال تا به حال سقوط کرده اند و امنیت در افغانستان به شدت، تهدید شده است. راههای اصلی و فرعی به ولسوالی ها به شدت توسط طالبان کنترل می شود و باعث وحشت عمومی برای مردم و بخصوص اقلیت های مذهبی و قومی شده است.
ساکنین شهرها دوباره روی به مهاجرت آورده اند و بسیاری از خانه های شهری خالی از سکنه شده است. مردم سعی می کنند که به جاهای امن تر پناه ببرند. شهرهایی که سقوط کرده اند، به شدت نا امن هستند. مردم برای نجات جان خود از چنگ بنیادگرایان اسلامی به مناطقی پناه می برند که کمتر مورد حمله قرار بگیرند.
مردم ساکن مناطقی که تحت نفوذ طالبان قرار دارند، به اجبار باید مواد غذایی طالبان را فراهم کنند. هر خانواده موظف شده است که غذای روزانه طالبان را تهیه کنند. در حالی که اکثر مردم این مناطق در شرایط سخت زندگی می کنند و خودشان از فقر رنج می برند. برخی از آنان در اثر شرایط سخت کرونا ویروس به مواد غذایی و شرایط درمانی دسترسی ندارند. پرسنل درمانگاهها و شفاخانه ها به شدت کاهش یافته است و بسیاری از کسانی که باید در کادر درمان خدمت کنند، از ترس جان خود متواری شده اند و یا به شهرهای امن تر مهاجرت کرده اند.
از همه مهمتر باید این نکته را در نظر گرفت که وضعیت زنان و دختران در نواحی تحت نفوذ طالبان به شدت بد است. برخی از مناطق که به دست طالبان افتاده است، زنان و دختران تهدید به ازدواج اجباری شده اند و در برخی از مناطق، دستوراتی به شهروندان داده شده است، مبنی بر استرداد دختران جوان و یا بیوه زنان جهت ازدواج با طالبان و آموزش های دینی برای زنان که به شدت حیات زنان را تهدید می کند.
در اسلام هیچگاه، ازدواج اجباری نبوده است. پیامبر اسلام رضایت زن را اولین شرط مهم برای ازدواج ذکرکرده است. آنان در اعلامیه های مختلفی که منتشر کرده اند. خواهان استرداد دختران جوان و زنان بیوه جوان شده اند. تا به ازدواج افراد آنان در آورده شوند و این زنان به اسلام و تعالیم اسلامی مشغول شوند.
در چنین شرایطی یک سوال مهم پیش می آید. آیا در مذاکراتی که بین طالبان و گروههای مختلف ذینفع صورت گرفته است، افغانستان معامله شده است؟ مردم افغانستان بی خبر از همه این مذاکره ها به دام جلادان افتاده اند؟ در این معامله چه کسانی سود می برند؟ چرا افغانستان و مردم افغانستان از متن این معاملات با خبر نیستند؟
چه کسی می تواند جواب این سوالات و برنامه های آینده قدرت های ذینفع را بدهد؟ همه کسانی که می دانند اما خود را بیخبر جلوه می دهند، در این جنایت شریک هستند.
معامله ای در پشت پرده همه مذاکرات پیدا و پنهان صورت گرفته است که مردم از آن بیخبر هستند و رسانه ها نیز سخنی از آن به میان نمی آورند. پوشش خبری بسیار ضعیف و هدفدار موضوع را دنبال می کند.
رسانه های داخلی و خارجی هر کدام خبرهای کوتاهی را منتشر می کنند اما هیچ کدام سخنی از واقعیت این پیشروی های طالبان و مذاکرات آنان با کشورهای همجوار و قدرت های ذینفع نمی دهد.
چه کسی جواب را می داند؟ افغانستان را ایالات متحده و سایر گروههای سیاسی، معامله کرده اند؟ به چه قیمتی و به چه دلیل؟ مگر افغانستان چه موقعیت و نفعی برای آنان دارد؟
وحشت عمومی همه جا را فرا گرفته است. امنیت مفهومی ندارد و بسیاری از مردم دوباره بیخانمان شده اند. بیست سال تلاش برای ایجاد دموکراسی گویا هیچ نتیجه ای را در بر نداشته است و همه دموکراسی خواهان و دولت های دموکراسی خواه غربی را بر آن داشته است که دوباره بنیادگرایی را در أفغانستان جایگزین کنند. آیا همه آن ایده ها و کمک ها و ثروت هایی که به أفغانستان ریخته شده است، بی نتیجه شده است؟ مردم بیگناه در این شرایط چرا باید قربانی باشند؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)