ظرفیت آی‌سی‌یو بیمارستا‌ن‌های تهران پر شده

با وجود اوج‌گیری بحران کرونا گزارش‌ها حاکی از آن است که بیمارستان‌های کشور با کمبود جدی امکانات پزشکی و دارو مواجه هستند و مرگ و میر ناشی از بحران کرونا روند صعودی به خود گرفته است.

معاون ستاد مقابله با کرونا در استان تهران؛ نادر توکلی در روز دوشنبه ۲۱ تیر اعلام کرد روز یکشنبه ۸۶۰۰ بیمار سرپایی و ۱۳۰۰ بیمار بستری جدید در تهران داشتیم و آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها در این شرایط پر است و با جابجایی یا بازکردن آی‌سی‌یوهای جدید شرایط کرونا در تهران را مدیریت می‌کنیم.

داروهای اهدایی ستاد اجرایی به مردم سیستان فروخته می‌شوند

در همین حال از سیستان و بلوچستان که در وضعیت وخیم بحران کرونا قرار دارد گزارش می‌رسد که شمار جان‌باختگان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است و فقط در شهر زاهدان روزانه ۲۲ تا ۲۳ نفر بر اثر بحران کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

از استان سیستان و بلوچستان همچنین گزارش شده است داروهایی که «ستاد اجرایی فرمان امام» در ظاهر امر به صورت رایگان به این استان ارسال کرده در این استان به بیماران به قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد.

فقدان بیمارستان در ۴ شهر استان سیستان و بلوچستان

از سوی دیگر از استان سیستان و بلوچستان و به نقل از معین‌الدین سعیدی عضو مجلس حکومت از چابهار گزارش شده کمبود تخت، پرستار، نیروی انسانی و امکانات پزشکی در ۶ شهرستان چابهار، نیکشهر، قصرقند، کنارک، زرآباد و دشتیاری بیداد می‌کند و ۴ شهرستان کنارک دشتیاری، زرآباد و قصرقند اصلا بیمارستان برای درمان مداوای بیماران کرونایی ندارند.

تمامی این کمبودها در استان‌ها جنوب و جنوب شرقی کشور باعث افزایش فاجعه‌بار مبتلایان به کرونا و به تبع آن مرگ و میر ناشی از آن شده است.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت حکومت ایران در روز ۲۰ تیر اعلام کرد  با وجود اینکه هرمزگان تنها ۲ درصد از جمعیت کشور را دارد اما حدود ۱۱ درصد از موارد بستری کرونا از این استان است و ۳ استان هرمزگان، کرمان و سیستان بلوچستان، ۲۴ درصد موارد بستری بیماران کرونا در کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

زمان طلایی واکسیناسیون مردم را از دست دادیم

پیام طبرسی؛ رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به اشاره به وضعیت وخیم بحران کرونا به دلیل عدم واکسیناسیون اعلام کرد روند بسیار کندی را در واکسیناسیون شاهد بودیم و همین مسئله اسباب شرایط فعلی اپیدمی در کشور را فراهم کرده است.

طبرسی افزود وضعیت در حال حاضر به هیچ وجه مساعد نبوده و ما شاهد وضعیت بغرنجی در مراکز درمانی و در بیمارستان‌های تهران هستیم. متاسفانه شمار مبتلایان به کرونا به شکل قابل توجهی در پایتخت افزایش داشته است.

وی افزود متاسفانه جایی برای بیماران ورودی جدید وجود ندارد و مرتب در حال بازکردن بخش‌های جدید برای پذیرش بیماران هستیم. بخش‌های عادی پاسخگوی نیاز پذیرش بیماران جدید نیست و با افزایش شمار مبتلایان و به تبع آن افزایش تعداد موارد بستری وضعیت از شکل فعلی نیز نگران‌کننده‌تر خواهد شد.

طبرسی با اشاره به کمبود امکانات ویژه مانند آی‌سی‌یو این مشکل را شامل پایتخت هم دانست و اعلام کرد تازه این مسئله مربوط به بخش‌های عادی برای پذیرش بیماران کرونایی بوده و ما شرایط بدتری را در بخش‌های آی‌سی‌یو شاهد هستیم. اگر مردم بیمار کرونایی داشته باشند پیداکردن تخت آی‌سی‌یو در این وضعیت بسیار سخت خواهد بود.

متوسط روزانه تزریق واکسن در کشور ۷۱ هزار دوز

تمامی این فجایع و کمبودها در حالی است که از آغاز شروع واکسیناسیون علیه بحران کرونا در ایران بنا به گزارش‌های رسمی حکومت که صحت و سقم آنها نیز زیر علامت سوال است تا کنون تنها ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

به عبارت دیگر متوسط روزانه تزریق واکسن کرونا در کشور روزانه ۷۱ هزار دوز بوده در حالی که وزیر بهداشت و روحانی در هفته‌های اخیر صحبت از تزریق روزانه ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار دوز در روز به میان آورده بودند اما آمار رسمی بیانگر آن است که این ادعاها وعده پوچی بیشتر نبوده است. [واکسن کرونا و وعده‌‌های توخالی حکومت ایران]

پاستوکووک واکسن کوبایی نه ایرانی

در همین حال احسان مصطفوی؛ مدیر کازآمایی واکسن کرونای پاستوکووک که پیش از این حکومت ایران ادعا می‌کرد واکسن ساخت ایران است اعلام کرد این واکسن ساخت ایران نیست و واکسن سوبرنا ۲ و تولید انستیتو فینلای کوباست که با احترام به حق مالکیت فکری کوبا و تاییدشان، اقدام به فرمولاسیون، پرکنی و بسته‌بندی آن در انستیتو پاستو ایران با نام تجاری پاستوکووک شده است!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)