با وجود اینکه نمی‌توان به همان سادگی کودکان، بر روی نوجوانان تاثیر گذاشت، اما بازهم عوامل خارجی زیادی وجود دارد که می‌توانند نوجوانان را هم از راه به در کنند. اگر تا به حال گرفتار کلاهبرداران اینترنتی نشده باشید، به احتمال زیاد به راحتی به غریبه ها اعتماد می‌کنید و در نتیجه به سادگی می‌توان شما را فریب داد.

به همین علت نوجوانان یکی از اصلی‌ترین اهداف کلاهبرداران هستند. هکرها با فریب نوجوانان می‌توانند اطلاعات شخصی آنها را استخراج کرده یا سر آنها کلاه گذاشته و پولهایشان را به چنگ بیاورند.

در این مقاله قصد داریم به ۵ روش متداول کلاهبرداری از نوجوانان، اشاره کنیم تا بتوانیم والدین و فرزندان آنها را برای حضور در دنیای دیجیتالی، آماده تر کنیم.

۱. کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی:

با توجه به اینکه امروزه نوجوانان اصلی‌ترین مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، طبیعی است که کلاهبرداران زیادی نیز زمان زیادی را برای شناسایی و شکار این نوجوانان صرف کنند. کلاهبرداری‌ از طریق شبکه‌های اجتماعی به روشهای مختلفی صورت می‌گیرد به همین علت نمی‌توان یک راه حل جامعی برای آن مطرح کرد. یکی از متداول‌ترین شگردهایی که در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود، لینک‌هایی است که کاربران را به مقالاتی با عناوین هیجانی و شوکه کننده در مورد سلبریتی‌ها، هدایت می‌کنند. به محض اینکه کاربر بر روی این لینک‌ها کلیک می‌کند، به جای وارد شدن به مطلب نوید داده شده، وارد وب سایت مخربی خواهد شد که به هر گونه ویروس و بدافزاری آلوده است.

برای اینکه در دام چنین حملاتی گرفتار نشوید، بهترین راه این است که روی هر لینکی کلیک نکنید. اگر پیامی دریافت کرده‌اید که با منبع یا فرستنده آن آشنایی کافی ندارید، بهتر است صبر پیشه کرده و بلافاصله نسبت به پیام اقدام نکنید.

۲. کالاهای لوکس تخفیف دار:

یکی دیگر از روشهای متداول کلاهبرداری، فروش کالاهای لوکس با تخفیفات باور نکردنی و قیمت بسیار پایین بوده که تبلیغات آنها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف منتشر می‌کنند. برای جذاب‌تر کردن این پیشنهادات برای نوجوانان، معمولا کلاهبرداران از برندهای محبوب و جوان ‌پسند استفاده می‌کنند. معمولا این محصولات از بین اقلامی انتخاب می‌شوند که قیمت‌های بسیاری بالایی داشته و خرید آن برای اغلب نوجوانان مقدور نیست.

در این روش کاربر به یک وب‌سایت فروشگاهی هدایت می‌شود که انواع مختلفی از کالاهای لوکس در آن قرار داده شده‌است. در صورتی که مراحل خرید را تکمیل کرده و مبلغ فاکتور را پرداخت کنید در بهترین حالت کالایی دریافت خواهید کرد که به هیچ عنوان شباهتی به خرید شما نداشته و بسیار بی ارزش و بی کیفیت است. در اغلب موارد هیچ کالایی برای کاربر ارسال نخواهد شد. اگر کارت شما دارای رمز پویا نباشد، حتی ممکن است هکرها از اطلاعات حساب شما استفاده کرده و به کلی کارت شما را خالی کنند.

برای اینکه در دام این روش گرفتار نشوید، باید از خودتان سوال کنید که (به فرض) چرا یک کفش ۱ میلیونی را در سایتی غیر رسمی به قیمت ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند؟ آیا این میزان تخفیف منطقی است؟ در صورتی که یک پیشنهاد فوق‌العاده و باور نکردنی دریافت کردید، به احتمال زیاد این پیشنهاد واقعی نیست و هدف اصلی چیز دیگری است.

۳. کلاهبرداری از طریق وعده بورسیه تحصیلی:

معمولا نوجوانان برای وارد شدن به دانشگاه‌های معتبر دنیا، به دنبال دریافت بورسیه می‌روند. بسیاری از کلاهبرداران با سوءاستفاده از این شرایط نوجوانان، در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی را راه‌اندازی می‌کنند و به نوجوانان وعده دریافت بورسیه می‌دهند. روش‌های مختلفی برای این قبیل کلاهبرداری‌ها وجود دارد اما متداول‌ترین موارد به شکل زیر است:

• برای اینکه نوجوان بتواند نسبت به دریافت خدمات آن سازمان (جعلی) اقدام کند، باید ابتدا هزینه اندکی را برای ثبت نام پرداخت کند.

• با ادعای ثبت نام آسان و بی دردسر در دانشگاه دلخواه و در رشته دلخواه، به همراه دریافت بورسیه و خوابگاه و … ، از نوجوان خواسته می‌شود تا مبلغی را به عنوان دستمزد به موسسه پرداخت کند. معمولا برای این دستمزدها مبالغ بالایی درخواست می‌شود.

نتیجه در هر دو حالت یکسان است، پس از واریز مبلغ به حساب کلاهبردار، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و خبری از قرارداد و بورسیه نخواهد شد. توصیه می‌کنیم تا زمانی که از صحت وعده‌ها و مجوز رسمی فعالیت شرکت (نه به صورت عکس بلکه حضوری) مشاهده نکرده‌اید، از پرداخت هرگونه هزینه‌ای اجتناب کنید.

۴. کلاهبرداری های مرتبط با استخدام

بسیاری از وب‌سایت‌های کلاهبرداری، با ارائه وعده‌ درآمدهای میلیونی، بسیاری از کاربران نوجوان را به خود جذب می‌کنند. این کلاهبرداران، با دریافت هزینه‌ای بسیار پایین جهت دریافت فرم استخدام، علاوه بر اینکه مبلغی را به صورت مستقیم از فرد دریافت می‌کنند، تمام اطلاعات کارت او را نیز استخراج می‌کنند. در این روش نیز اگر کارت شما دارای رمز پویا نباشد، به راحتی می‌توان از حساب برداشت کرده و آن را خالی کرد.

۵. روش گربه‌ماهی:

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا اغلب فعالیت‌های ما در فضای مجازی صورت بگیرد. یکی از این فعالیت‌ها که در دهه اخیر رواج بیشتری نیز پیدا کرده، دوست‌یابی‌های آنلاین است.

روش گربه‌ماهی به این شکل است که کلاهبرداری پروفایل خود را با اطلاعات و تصاویر جعلی، به گونه‌ای طراحی می‌کند که بتواند از آن طریق نوجوانان را به سمت خود جذب کند. این افراد در کمین می‌مانند و به محض مشاهده یک قربانی، تمام تلاش خود را به خرج داده و داستانی کاملا قابل باور و دردناک از مشکلات مختلف برای نوجوان تعریف می‌کنند. پس از اینکه اعتماد قربانی جلب شد، برای رفع مشکلات مختلفشان درخواست کمک می کنند. در اغلب موارد این درخواست به صورت غیر مستقیم مطرح می‌شود، به حدی که قربانی برای کمک مالی پیشقدم می‌شود. حتی ممکن است برای جلب اعتماد، کلاهبردار با مبالغ کوچک شروع کرده و آنها را پس دهد. بعد از مدتی، رقم ها بالا رفته و ناگهان فرد پس از دریافت مبلغ زیادی، دیگر جواب پیامها و تماسها را نخواهد داد.

به افرادی که دنبال دوست‌یابی اینترنتی هستند توصیه می‌کنیم تا زمانی که از هویت واقعی فرد مطمئن نیستند، به هیچ عنوان اقدام به قرض دهی نکنند. حتی پس از اطمینان کامل از هویت فرد (با توجه به اینکه ممکن است فرد در کار خود به شدت حرفه‌ای باشد)، بازهم از قرض دادن مبالغ بالا، پرهیز کنید. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است فرد به هر دلیلی، نتواند پول شما را بازگرداند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)