سازمان عدالت برای ایران، مرکز تحقیقات درباره شرکت‌های چند ملیتی (SOMO) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) روز پنج شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) وبیناری را در مورد وظایف حقوق بشری شرکت‌های بین‌المللی در حوزه فناوری و مخابرات برای تجارت با جمهوری اسلامی پس از بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای برگزار خواهند کرد.

این وبینار به زبان انگلیسی است و بر گزارش مشترک این سه نهاد مدافع حقوق بشر با نام «زیر ذره بین: وظایف حقوق بشری شرکت‌های فناوری ارتباطات که با رژیم‌های سرکوبگر رابطه تجاری دارند»  تمرکز دارد. در این گزارش توافق شرکت مخابراتی ایتال‌تل (Italtel) با جمهوری اسلامی پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۶ مورد تحلیل قرار گرفته‌ و نسبت به خطر تکرار اشتباهات مشابه توسط شرکت‌های دیگر، دولت‌های خارجی و نهادهای نظارتی هشدار داده‌ شده است.

پس از امضای برجام، شرکت مخابراتی ایتال‌تل برای ارائه برخی از خدمات و محصولات پیشرفته مخابراتی با شرکت مخابرات ایران، که تحت مالکیت و کنترل نهادهای حکومتی از جمله سپاه پاسداران اداره می‌شود، به توافق رسید. بر طبق این توافق‌نامه، قرار بود محصولات مخابراتی و خدماتی به جمهوری اسلامی ارائه شود که ممکن بود از طریق ایجاد محدودیت‌ بر گردش اطلاعات و نظارت بر فضای مجازی، نقض حقوق بشر را در پی داشته باشد. پس از طرح شکایت مشترک عدالت برای ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان حقوق بشری ردرس (REDRESS) علیه ایتال‌تل، این شرکت ناگزیر شد در شرایط توافق خود بازنگری کند و در نهایت از ارائه برخی از این خدمات به جمهوری اسلامی خودداری کرد.

دربیانیه مشترک عدالت برای ایران، مرکز تحقیقات درباره شرکت‌های چند ملیتی (SOMO) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)که هم‌زمان با رونمایی از گزارش «زیر ذره بین» منتشر شد، آمده است:« از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی بسیاری از شرکت‌های اروپایی مانند ایتال‌تل بدون انجام ارزیابی بایسته و یا این‌که به درستی وضعیت حقوق بشر را به عنوان شرط تجارت درنظر بگیرند، قراردادهایی را با ایران امضا و در اقتصاد ایران مشغول به فعالیت شدند.»

در این وبینار راهکارها و خلاهای قانونی موجود برای پاسخگو کردن شرکت‌های خارجی و چندملیتی ارائه دهنده فناوری‌های مخابراتی که قصد تجارت با حکومت‌های مستبد و سرکوبگری چون جمهوری اسلامی را دارند، به بحث گذاشته خواهد شد.

پروفسور سوریا دیوا، نماینده گروه کاری تجارت و حقوق بشر سازمان ملل، گایل داسپولکر، نماینده دائم  فدراسیون جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) در اتحادیه اروپا، جوزف ویلد-رمسینگ، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات درباره شرکت‌های چند ملیتی (SOMO)و محمد نیری از مدیران عدالت برای ایران سخنرانان این وبینار خواهند بود. این وبینار توسط یاسمین لافیل از عدالت برای ایران اداره و در روز پنج شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد)  ۱۰ تا ۱۱:۳۰ صبح به وقت اروپای مرکزی (۱۲:۳۰ تا ۲ بعد از ظهر به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

 برای شرکت در این وبینار می‌توانید از اینجا و یا از طریق لینک زیر ثبت‌نام کنید:

https://us02web.zoom.us/webinar/register/tZArf-2sqTouH9IVD7JAZTYbqjT5sbYuq5Ne/success?user_id=77iQwwMPQIyAJdDpKy-x3w&timezone_id=Europe%2FParis

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)