ارزش سهام بازار بورس ایران بار دیگر سقوط کرد

سقوط بورس تهران که از مرداد ۱۳۹۹ و به دنبال ترکاندن حباب آن توسط حکومت ایران، شروع شده، همچنان ادامه دارد. شاخص سهام بازار بورس در روزهای اخیر مجددا سقوط کرد. چاره برای سرمایه‌گذاران چیست؟

از ابتدای فرودین ۱۳۹۹ حکومت ولایت‌فقیه برای جبران کسری بودجه، تصمیم به ایجاد حباب در بورس تهران کرد.

طی مدت کوتاهی مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان بر روی کاغذ به بورس تزریق شد تا ارزش سهام بورس بالا برود.

تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس؛ یک تله

این امر همراه با تشویق گسترده‌ی سران نظام مبنی بر تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و انتقال سرمایه‌هایشان از بازارهای موازی چون ارز و طلا، باعث شد تا شهروندان ایرانی، پس‌انداز خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

ایجاد حباب آنهم در دورانی که رکود ناشی از کرونا، تمامی بورس‌های مطرح جهان را یا متوقف یا دچار افت ارزش سهام کرده بود، حیرت‌آور بود و باعث شد تا ارزش بورس تهران از فروردین تا مرداد ۱۳۹۹ از ۵۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون واحد برسد. [بورس ایران و عجایب آن]

پیش از آن در ابتدای سال ۱۳۹۷ ارزش سهام بورس تهران برابر با ۱۰۰ هزار بود.

خیل عظیم مردمی که به امید کسب سود یا حفظ سرمایه، پول‌های خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند، فکر نمی‌کردند که در چه دامی گرفتار شده‌اند. [چرا نباید به سرمایه‌گذاری در بورس ایران اعتماد کرد؟]

سقوط سهام  بورس تهران

صعود شاخص ارزش سهام بورس تا مرداد ۱۳۹۹ ادامه داشت تا در این مقطع حکومت ایران اقدام به ترکاندن حباب بورس کرد، نتیجه سقوط سهام  بورس تهران بود.

یورو نیوز از سقوط ۷۶ میلیارد دلاری ارزش سهام بورس تهران در ۳ شهریور ۱۳۹۹ خبر داد.

از آن تاریخ تا کنون سقوط سهام  بورس تهران تقریبا همواره ادامه داشته و در روزهای اخیر در کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار سیر می‌کند.

تنها در یک هفته منتهی به ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ارزش سهام بورس ۵ درصد سقوط را تجربه کرد.

ارقام نجومی بر باد رفته

بخشی از مالباختگی سرمایه‌گذاران در بورس مربوط به سهام عدالت می‌شود آن طور که امیرحسین قاضی‌زاده؛ نایب‌رئیس مجلس حکومت اعلام کرد در این حوزه یعنی سهام عدالت، تخلف ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی در بورس روی داده است. [سهام عدالت آماج دست‌اندازی حکومت ایران]

این سقوط سهام  بورس تهران موجب، ورشکستگی و مالباختگی میلیون‌های ایرانی شد. [بورس تهران و خیل مالباختگان]

نیکزاد نائب‌رئیس دیگر مجلس حکومت، اواسط اردیبهشت ۱۴۰۰ به از بین رفتن سرمایه ۴۵ میلیون ایرانی در سقوط سهام بورس تهران اعتراف کرد.

نیکزاد رقم تومانی سرمایه از بین رفته این ۴۵ میلیون نفر را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

اما خبرگزاری ایلنا سه روز پیش از اعلام نیکزاد، به نقل از محسن علیزاده؛ عضو ناظر شورای عالی بورس ایران نوشت: «حقیقی‌های بزرگ و هم حقوقی‌ها بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را در مدت کوتاهی از بازار خارج کردند».

پیش از آن نیز در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ موسوی لارگانی؛ «طراح طرح تفحص از سازمان بورس» اعلام کرد «در حال حاضر دست کم ۱۵۰ تریلیون تومان معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ذوب شده است».

اعتراف به دستکاری در بورس برای جبران کسری بودجه

در اواخر فرودین ۱۴۰۰ نیز دهقان؛ رئیس سازمان بورس به دزدی دولت روحانی از سهام بورس، برای کسری بودجه اعتراف و اعلام کرد «بورس در سال ۱۳۹۹ رکوردهایی به جا گذاشت که بیش از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد کشور بود». [مهندسی و دستکاری بورس و ارز توسط حکومت ایران، سیاستی برای تامین کسری بودجه]

اما این فریب‌کاری سران نظام که سود هنگفتی را از قبل سقوط شتابان سهام بورس و برای جبران کسری بودجه به جیب زده بودند باعث نشد تا سهامداران و سرمایه‌گذاران دست روی دست بگذارند.

اعتراضات شروع شد. معترضان در اعتراض به دستکاری بورس و ایجاد حباب و سپس ترکاندن آن در مقابل سازمان بورس و… اقدام به تجمعات اعتراضی نمودند که همچنان در برخی هفته‌ها و روزهای اخیر ادامه دارد.

حکومت ایران و سران آن وقتی در مقابل اعتراض مالباختگان در بورس قرار گرفتند اعلام کردند که وضعیت بازار بورس همیشه به همین منوال بوده؛ یک روز سود بر اثر صعود سهام بورس و یک روز ضرر در آن، ناشی از سقوط سهام  بورس.

چاره چیست؟

اما این حیله کارساز واقع نشد و اعتراضات به دزدی دولت از بورس همچنان ادامه دارد، اگر در پدیده دزدی از موسسات اعتباری، حکومت ولایت فقیه توانست با مهندسی، ادغام موسسات و کش‌دادن و سودبری از محل سود سپرده‌های به غارت‌رفته، بخشی از اصل پول مالباختگان را طی چند سال برگرداند اما این بار اوضاع متفاوت به نظر می‌رسد.

پول دزدی‌شده از بورس تهران، خرج هزینه‌های جاری شده و منبعی برای بازگرداندن آنها به مالباختگان نیست در حالی که چوب تحریم‌های خردکننده نیز بر بالای سر ملایان سنگینی می‌کند.

با این اوصاف و خشمی که سرمایه‌گذاران مالباخته دارند باید منتظر عواقب جدی در کف خیابان بود. [اعتراضات مالباختگان بورس تهران در کف خیابان‌ها]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)