سوابق علی لاریجانی چیست؟

در بین کاندیداهای سیزدهمین نمایش انتخابات ریاست جمهوری ولایت‌فقیه نام علی لاریجانی به عنوان یکی از کاندیداها به چشم می‌‌خورد علی لاریجانی کیست و سوابق وی چیست؟

شاید در نگاه اول به نظر بیاید نیازی به این تیتر یا معرفی نیست، ۱۲ سال تکیه بر کرسی ریاست مجلس نظام تا خرداد ۱۳۹۹، شاید این گمانه را به ذهن مخاطب متبادر سازد که نیاز به معرفی ندارد.

اما در روشنای دیده‌شونده هر پدیده‌ای، زوایای تاریکی نیز هستند که با تاباندن روشنایی بر آن می‌توان آنها را نیز در پیش چشم مخاطب قرار داد.

علی لاریجانی با نام کامل علی اردشیر لاریجانی، متولد نجف در عراق در سال ۱۳۳۶ است. تحصیلات مقدماتی و عالیه را در قم و تهران می‌گذراند و سپس به پیشنهاد پدر همسرش؛ مرتضی مطهری، وارد رشته فلسفه می‌شود.

پست‌های مدیریتی علی لاریجانی

در پیش از انقلاب ضدسلطنتی هیچ فعالیتی در کارنامه لاریجانی دیده نمی‌شود اما بلافاصله بعد از انقلاب ۱۳۵۷، وارد سازمان صدا و سیمای حکومت می‌شود.

به فاصله کوتاهی به عنوان مدیرکل برون‌مرزی و در دفتر مرکزی خبر این سازمان  و طی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ به عنوان رئیس واحد مرکزی خبر سازمان صدا و سیما مشغول به کار می‌شود، همزمان او در سال ۱۳۶۱ به عضویت سپاه در می‌آید.

بدون داشتن سوابق خاصی در مبارزات علیه نظام پیشین، گماشتن وی در این منصب؛ صدای و سیمای تنها ۲ کاناله، که باید حداکثر سانسور بر آن اعمال شود، تصویر مثبتی از وی به ذهن القاء نمی‌کند.

وزارت ارشاد؛ دیگر ارگان سانسور، پست بعدی لاریجانی بود وقتی بعد از استعفای سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۱، هاشمی رفسنجانی، لاریجانی را به این منصب برگزید.

ظاهرا لاریجانی استاد درس سانسور در مناصب پیشینش در صدا و سیما شده بود چرا که در سال ۱۳۷۲، خامنه‌ای حکم به ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیمای حکومت ایران به مدت ۱۱ سال  و تا سال ۱۳۸۳، داد.

حاصل کار لاریجانی در دوران ریاستش در صدا و سیمای حکومت، راه‌اندازی شبکه‌هایی عربی چون العالم و الکوثر بود که بعدها این شبکه‌ها از ماهواره‌‌های بین‌المللی به دلیل کارکرد مخربشان قطع گردیدند.

در سرسپردگی لاریجانی به خامنه‌ای همین بس که وقتی «اصلاح‌طلبان» حکومت در مجلس نظام، خواستار تحقیق درباره عملکرد سازمان تحت ریاست لاریجانی شدند، شورای نگهبان و بعد از اصرار اعضای مجلس، قضائیه خامنه‌ای با تهدید، اعضای مجلس را وادار به سکوت و عقب‌نشینی کردند.

بعد از دوران ریاستش بر صدا و سیما، لاریجانی در سال ۱۳۸۴ در نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری نظام شرکت کرد اما تفوقی بر رقبا نیافت و در رده ششم از هفت ایستاد.

التزام عملی، قلبی و قبلی لاریجانی به نظام و رأس آن یعنی خامنه‌ای، برای وی بعد از پایان ریاستش در صدا و سیما، عضویت و دبیری در شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و «شورای عالی انقلاب فرهنگی»؛ این یکی هم از ارگان‌های اصلی سانسور در ایران، به همراه داشت.

اختلاف وی با محمود احمدی‌نژاد، سرانجام به دبیری وی در شورای عالی امنیت ملی پایان داد. [احمدی‌نژاد؛ علیه خامنه‌ای یا برای خامنه‌ای؟] اما وفاداری لاریجانی به خامنه‌ای بیشتر از آن بود که وی بدون مقام و منصبی جدی در حکومت باقی بماند.

در نقش رئیس مجلس  لاریجانی کیست؟

در مجلس هشتم به عنوان عضو مجلس نظام از قم برگزیده و بلافاصله پاداش خوش‌خدمتی‌هایش به خامنه‌ای را با دریافت ریاست مجلس نظام دریافت کرد.

این پاداش در رقابت با غلامعلی حداد عادل؛ پدر همسر مجتبی خامنه‌ای به وی اعطا گردید که خود مجملی است با حدیث مفصل.

لاریجانی در دوران ریاستش بر مجلس نظام؛ «شورای نگهبان مجلس شورا»! تحت عنوان «مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی» را با هدف انطباق قوانین مصوب مجلس با احکام شرعی ولایت‌فقیه پایه‌گذاری کرد.

ریاست مجلس از دوره هشتم تا یازدهم بخشی از کارنامه لاریجانی و پایان حضور او در مجلس نظام بود چرا که وی برای مجلس یازدهم کاندید نشد، لابد نقشه‌هایی برای مناصب بالاتر در سر می‌پروراند.

تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام با آنکه در آن زمان دلواپسان نظام به شدت با آن مخالفت می‌ورزیدند و خامنه‌ای را به عنوان پشتوانه خود محسوب می‌کردند از عجایب لاریجانی در این دوران بود.

اما این تنها نمای ظاهری بود در پشت پرده لاریجانی به فرمان خامنه‌ای، این عجیب از نظر دلواپسان را رقم زد.

در زمینه طیف سیاسی  لاریجانی کیست؟

از نظر طیف‌‌بندی سیاسی هر چند در زیر چتر ولایت‌فقیه فرق چندانی نمی‌کند، اما لاریجانی از «جمعیت موتلفه اسلامی» یعنی جناح ارتجاعی حکومت، به «ائتلاف اصولگرایان»، از آن به «فراکسیون رهروان ولایت»، از آن به کاندید مورد حمایت «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» تغییر رنگ و ماهیت داد. [صف‌بندی‌های درون حاکمیت در آستانه ۱۴۰۰]

اما حمایت وی از برجام و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای آن در مجلس و در همکاری و معیت روحانی، این شبهه را برانگیخت که وی در نظر دارد فاصله را از جبهه «اصولگرایان» بیشتر کند.

«اصولگرای میانه»! رنگ جدیدی است که  علی لاریجانی به خود گرفته است هر چند خود بخواهد مهر ناچسب مستقل بر خود بزند.

تصدیق ناچسبی این مهر، معاون وزیر وزارت سپاه در گذشته و جانشین ستاد کل فرماندهی سپاه پاسداران با درجه سرتیپی می‌باشد. [ایندیپندنت؛ فرماندهان سپاه رسما وارد انتخابات شدند]

افزون بر تصدیق قبلی، بنا بر گفته منصور حقیقت‌پور؛ مشاور لاریجانی، در آستانه توافق ۲۵ ساله حکومت ایران با چین، وقتی دولت چین حاضر نشد با دولت روحانی مذاکره کند، خامنه‌ای، علی لاریجانی را مامور این کار کرد.

همچنین ابراهیم عزیزی عضو مجلس نظام درباره کاندیداتوری لاریجانی در توئیتر نوشت: «لاریحانی در سودای رسیدن به پاستور متناسب با وزیدن بادها گاهی به نعل می‌زند و گاهی به میخ!».

در زمینه سوابق اقتصادی  لاریجانی کیست؟

در یک نشست سران قوا و در ترس از نفرت و خشم عمومی، علی لاریجانی اعلام کرده بود «باید سازوکاری برای رمزگذاری اطلاعات مالی مسئولان نظام اندیشیده شود تا در این زمینه مصونیت داشته باشند».

در کارنامه وی همچنین شراکتش با روحانی و رئیسی به عنوان رأس دو قوه دیگر نظام (سران سه قوه)، مبنی بر تصمیم‌ برای گرانی ۳ برابری بنزین که به تظاهرات گسترده و قتل ۱۵۰۰ نفر منجر شد نیز دیده می‌شود. [ابراهیم رئیسی یا لاریجانی؟]

حال وی برای سیزدهمین دور ریاست‌جمهوری ولایت فقیه کاندید شده و خیز ریاست بر مجریه نظام را برداشته، با کارنامه‌ای که سراسر بر سانسور و سرکوب استوار است و همواره از همه التزام‌های مورد نظر خامنه‌ای پیروی کرده است. [آیا با آمدن علی لاریجانی،خامنه‌ای در استراتژی‌اش شکست خورد؟]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)