۱۶سال حبس ۴ شهروند بلوچ برغم اثبات بی گناهی، در بلاتکلیفی و فراموشی

چهار شهروند بلوچ مدت ۱۶ سال است که بدون هیچ دلیل ومدرکی و برغم اثبات بی گناهی در بلاتکلیفی و فراموشی در زندان بسر می‌برند.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از منابع مطلع، پنج شهروند بلوچ اهل کورین از توابع زاهدان بنامهای خدارحم ریگی، گلاداد شه‌بخش، عبدل شه‌بخش و عمر شه‌بخش که در سال ۸۵ با یورش ماموران امنیتی کرمان به منازلشان بازداشت شده اند، پس از گذشت ۱۶ سال همچنان در بلاتکلیفی و فراموشی در حبس بسر می برند. (نفر پنجم در زندان جان باخته و هویت او تا این لحظه محرز نشده است)

این شهروندان پس از بازداشت به زندان بم منتقل شده اند.

این پنج نفر به دنبال درگیری ۱۲ فرد مسلح، از اهالی کورین با نیروهای مرصاد ریگان بازداشت شدند. در این درگیری شماری از نیروهای سپاه پاسداران (در نیروی مرصاد) به قتل رسیدند و افراد مسلح از محل گریختند.

نیروهای امنیتی کرمان چند روز بعد با یورش به روستای سرجنگل ۵ جوان را بازداشت کردند و باخود بردند.

از میان این ۵ نفر یکی از آنها در این مدت در زندان جان باخت و اکنون چهار نفر دیگر ۱۶ سال است بدون هیچ سند و مدرکی برغم اثبات بی گناهیشان همچنان در حبس بسر می‌برند.

این افراد در تمام این سالها هرگز حمله به نیروهای مسلح را قبول نکرده اند و هیچ سندی دال بر حضورشان در این درگیری وجود ندارد. از سوی دیگر درا ین گزارش آمده است که در سال ۸۶ افراد مسلح با پذیرفتن مسئولیت حمله به نیروهای مرصاد، توسط قرارگاه نبی اکرم تامین گرفته اند و با وجود اقرار کتبی و شفاهی افراد مسلح به درگیری با نیروهای مرصاد و اثبات بی گناهی افراد بازداشت شده، آنها همچنان در حبس به‌سر می‌برند.

شبکه رسانک که اولین بار این خبر را منتشر کرده از قول یک منبع مطلع نوشته است: «خانواده این زندانیان سواد و قدرت کافی جهت پیگیری حقوق وابستگانشان را ندارند».

گفته میشود رئیس زندان ضمن اعتراف به بی گناهی افراد بازداشت شده، از ترس شکایت آنها علیه نیروهای امنیتی از آزادی این افراد سر باز می زند و مدت ۱۶ سال است آنها را در حبس نگه داشته و زندگی خود و خانواده هایشان را تباه کرده است.

از سوی دیگر یکی از این جوانان بی گناه در زندان جان باخته و هیچکس پاسخگوی مرگ او نیست.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)