ترجمه: مرجان نمازی – بیلی جین کینگ، اسطوره تنیس زنان جهان که فعالیت‌های زیادی برای ترویج ورزش زنان در جهان داشته،‌ این‌بار به خاورمیانه رفته تا بتواند با استفاده از رشته‌ی ورزشی محبوبش، ورزش زنان در این منطقه را نیز متحول کند.

 

کینگ معتقد است تنیس زنان،‌ قدم‌به‌قدم و با احتیاط و احترام، قادر است در خاورمیانه، جاییکه زنان هنوز با محدودیت‌های زیادی مواجه اند و حقوقشان بعضا‌ً مورد تعدی قرار می‌گیرد، افکار مردم را روشن ساخته و رشد و تحول را به این سرزمین بیاورد.

مسابقات قهرمانی سونی اریکسون در دوحه قطر، یکی از بزرگترین مسابقات تنیس در خاورمیانه است که بیش از هر چیز در جهت دستیابی به اهداف برابری خواهانه صورت گرفته است. انجمن تنیس زنان (WTA) و یونسکو با مشارکت خود در طرح گسترش برابری جنسی و ارتقای سطح ورزش زنان در جهان، با کینگ همکاری می‌کنند تا بتوانند از طریق تنیس زنان، تبعیضات جنسی در نقاط مختلف جهان را به چالش بکشند.

این نشاندهنده‌ی این است که کینگ،‌ دارنده‌ی ۲۰ عنوان قهرمانی مسابقات تنیس ویمبلدون و کسی که به اندازه‌ی یک عمر برای حقوق زنان در ورزش تلاش و فعالیت داشته، تنها به کشورهای مدرن اروپایی و امریکایی اکتفا نکرده و گستره‌ی فعالیت اش را تا خاورمیانه، از سنتی‌ترین بخش‌های جهان کشانده است.

کینگ با اشاره به مسابقات پایان فصل تنیس زنان می‌گوید:” یکی از دلایلی که من به اینجا آمدم این است که بتوانم چیزهای زیادی یاد بگیرم و در جهت ارزش‌ها و باورهای خودم تلاش کنم. من خوب می‌دانم که تحول‌خواهی امری است دشوار و موفقیت در این زمینه دشوارتر از آن. من معتقدم ایجاد تحول پروسه‌ایست زمان‌بَر که باید با احتیاط و احترام به مذهب و فرهنگ یکدیگر دنبال شود تا به مقصد برسد.”

وی ادامه می دهد: “اما این مسابقات می‌تواند قبل از هر چیز، زنان خاورمیانه را تشویق کند تا بیشتر و بازتر فکر کنند. اگرچه رسیدن به اهدافی که داریم ممکن است یک نسل طول بکشد اما باید کار را از یک جا شروع کرد.”

کینگ در انتها تاکید می‌کند که یکسان بودن جایزه‌ی نقدی برای مسابقات مردان و زنان تنها از لحاظ مادی مهم نیست بلکه مهم‌تر از آن پیغامی است که در این برابری و در تلاش ما نهفته است و باید سعی کرد آن پیام را دریافت کرده و جدی بگیریم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com